AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.258

Ang 320d -06 på vintern och rimligt pris?

Hej på er!
Jag är helt ny på både bmw och diesel så jag har lite funderingar.
Jag håller på att kolla på en svensksåld 320d -06 med 15000 mil på mätaren.
Den har Dynamic, advantage och comfortpaket.

Är milen något att oroa sig över på en sån här bil?
Något speciellt man bör titta efter vid köp?
Hur funkar den på vintern med en släpvagn med last efter?
Bör man avstå från att chippa en bil med 15000 mil på mätaren?

Tacksam för alla svar!
/Micke
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har hört talas om en del fall där turbon har pajat och det blir dyrt.
Känn efter att den går som den ska. Jämför flera bilar. Det är riktigt bra drag i dem om allt är som det ska.
Kolla noga att all service är gjord. Om jag köpte en skulle jag börja med att byta olja och filter.
Om möjligt, ta en blocketförsäkring. Vet inte om den har någon milbegränsning.
Om du är tveksam på att den går hundra, så kan du lossa röret/slangen från luffilterboxen in till turbon och känna om turinen har stort glapp (radiellt) upp till en m är ok, och om den snurrar lätt.

Den andra stora utgiften som kan komma är ju partikelfiltret, men det gäller ju alla nyare dieslar.

Min E46a 2.0d (150hk) går bra med släp så E91 borde väl vara minst lika bra. Dock har jag inte kört jättetunga släp och inte heller så ofta på vintern, men det har hänt och funkat utan problem.
Skulle inte chippa, men det skulle jag inte gjort med någon bil. Känner flera som fått problem när de har chippat (även från kända tillverkare)
Köp en med starkare motor original i så fall är min rekommendation.

Lycka till. I övrigt är det en fantastiskt bra motor. Jämförde nyligen med en ny A4 2.0 tdi quattro och den gick inte lika bra som min.

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Edit: Turbinen skall det vara givetvis, och 1 mm radiellt glapp max.
M-
21
M-Diesel
F25 X3 20D -13
Angående partikelfiltret så kan man låta BMW verkstan noll det, dom gjorde det på min.
Och jag fick 2700mil till.

Den hade då rullat 18200 mil
Det var på en 320D -06

I övrigt har den varit problemfri, var väldigt nöjd med den.

Så nöjd så att bytte till en 320D -10 :)

Den enda nackdelen med BMW är att när man har haft en, så är det väldigt svårt att byta märke sen :)
m2
64
m268
320d E90 -06
2-tons kärra på vintern har funkat kalas med bakhjulsdrift, dubbat och lite kultryck eller vikt i bilen. Självklart får man undvika de värsta bergsklättringarna.
m268: 2 ton efter en 3-serie? En 320d får dra max 1600kg och 330-335 max 1800kg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.