|
|
|
|---|---|
|
Hej, Söker information gällande generatorn till min 330d -04. Uppmätt till dryga 12V på tomgång. Batterilampan slocknade dock vid varvvillig körning. Förhoppningen var att det skulle sitta en Boschmodell i den, och ha ett lättare kolbyte. Men nu satt det nå franskt? Så jag söker information om denna generator, namn, amperestyrka etc. Är kolbyte möjligt på ett lätt sätt även på denna? Vart beställer jag dessa kol, de fanns bara till Bosch hos vår bildelshandlare. Är tacksam för alla tips kring generatorbiten, felsökning etc. | |
|
Är det möjligt att sätta dit en Boschgenerator? Är det olika generatorer från bensinmodellerna? Fästen? |
|
|
Går säkert o sätta dit boschen. Bara de är rätt betäckning. Är det inte valeo generator på den? |
|
| Det är troligtvis det namnet jag sökte! Inte jag som felsökt bilen, och sitter på jobbet nu! Så - Tack! Nu kan jag söka vidare lite själv också! | |
|
150A är lite dyrare: Länk Mvh |
|
|
Hur är det med regulator/kolbyte på Valeogeneratorn? Är det lika tacksamt som på Boschmodellen? För det är väl i regel dessa som blir slitna? |
|
| Stämmer bra det,de du själv säger. | |
| Va jäkla billigt då. Har för mig att BMW ville ha 6500kr för en ny när jag frågade för ett år sen typ till min 330i -01 | |
|
Efter urtagning och isärplockning utav generatorn synns det klart att kolen är slitna, väldigt liten kontakt på ena kolkroppen, och inget alls på den andra! Kolbryggan i sig satt med 3 bultar, inget konstigt eller avancerat! Man måste väl för i tusan kunna köpa en sådan? Ställe? |
|
|
Här kanske, Länk 628csi |
|
|
Kalas! Jättetack! Fanns dock inte på hemsidan, men kanontrevlig personal via telefon! skulle landa en ny kolbrygga på lådan senast fredag! Är uppenbarligen inga andra konstigheter att byta kolbryggor på en valeogenerator mot en Boschvariant! Dock är tillgängligheten betydligt bättre på en Bosch! |
|
|
Som sagt, kolen böts. Bilen gick på tomgång när den var uppallad. Dvs, med nya kol i generatorn ny multirem etc. Inga konstigheter, fick ett par gaspådrag och puttrade vidare. Ingen batterlimapa så långt ögat kunde se. Allt frid och fröjd. Tappade i samma veva ur motoroljan, ny olja slogs i efter helgen. Bilen släptes ner från sina bockar. Pang, batterilampan. Seriöst, jag får faktiskt inte ihop det! Visst, kolen kan ha gott av, men känns långsökt att vara DIREKT på första starten efter oljebytet bara. Dock blev det ett litet hål i locket på oljefiltersbehållaren, så den pissade givetvis olja i motorrummet. Kan oljan ha prickat något fantastiskt så den inte mottager laddning? |
|
| I moderna generatorer brukar släpringarna ta slut ungefär samtidigt som kolen så du får nog lämna in den för en renovering. | |
| Hej! Jag tänkte höra med dig om du fick någon ordning på generatorn!? Har en 330d -03, och min lampa började lysa med konstant sken direkt. Ingen tendens att blinka till! Tog du lös hela generatorn eller lyckades du få lös skyddslocket och därefter regulatorn!? Vet att det är ett tag sedan denna tråd var uppe men hoppas ändå på svar! Tack på förhand, Patrik | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.