|
|
|
|---|---|
|
Kopplade på en biltransport idag för att åka 10 mil och hämta en M535i men redan i vägen ner så tyckte jag vilen kändes orkeslös och ibland började den hacka om man gasade men fram kom vi, och sen skulle vi starta den för att köra hem då var den nåt fruktansvärt segstartad men med lite gas så startade den, men sen efter 1/3 av hemvägen börjar den gå fruktansvärt dåligt för att till slut dö helt. Det känns som den inte tänder för den lovar lixom lite ibland men startar inte riktigt. Det fick bli bärgare hem och har inte haft tid att felsöka något än mer än köra Carsoft och den säger att allt är oki. . Tacksam för tips. /Klas | |
| Lambdasondproblem? Jag hade samma uppträdande på M5'an när lambdasonden hade gett upp. | |
|
Oki tack men lambda sonderna borde inte motorlampan tändas då? Min första tanke var att nån hall/tändgivare nånstans gett upp. /Klas |
|
| Även om lambdasonden är paj ska bilen utan tvekan gå att starta, även om den sedan går sämre. Gick motorn ryckigt och gradvis sämre och sämren låter ju som bränsletryck/pump eventuellt. | |
|
Jag tror också att en bränslepumpen är en bra kontrollpunkt... Olle D |
|
|
Nu har jag varit ute och kikat lite, och konstanterat att 1ans stift är snustorrt och att om man kör på startmotorn och samtidigt håller ner luftningsnippeln på fuelrailen så kommer det ingen bensin så jag antar det är pumpen som gett upp. Kom gärna med synpunkter annars tar jag å beställer mig en ny pump till kvällen :D /Klas |
|
| Kolla reläet till pumpen först. Finns relän till andra funktioner som är lika så du kan skifta. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Se först till att ha minst 20 liter bensin i tanken och testa igen innan du byter pump, har du över 15-20 liter så är det iså fall bränslepumpen och inte internpumpen som pumpar mellan halvorna. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Var ut och kikade nu och tankmätaren står på precis över 15l kanske ca17l så ska prova tanka i en 5 litersdunk och se om det är någon skillnad, om det nu är denna internpumpen vart sitter den? Vi provade ju även testa starta då den stog med rätt bra lutning på bärharen men det var ju inget liv i den då heller tänkte om det kunde ha någon betydelse? Tur man är ledig imorgon då finns det ordentlig tid att felsöka. /Klas |
|
| Då har kanske Hasso rätt i detta fall. Det är inte helt ovanligt att den interna pumpen strular. Den drivs av returledningens flöde och har alltså ingen elanslutning. Den nås uppifrån via tankarmaturen likt huvudpumpen. Så prova att tanka i mer bensin till att börja med. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Länk Du kan även ge höger tankhalva ett par dunkar underifrån då brukar det väcka liv en stannad bränslepump om det inte räcker med att fylla på bränsle. Sugstrålspumpen/internpumpen sitter på vänster sida (förarsidan) ihop med denna tankarmatur. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Lite seg är man så här på kvällen, men är det nr 7 på länk 2 som är internpumpen? | |
|
Sådär nu var den upptankad till ca 25l relät kontrollerat och det sluter men det kommer fortfarande inte fram någon bensin till fuelrailen, så då antar jag det är huvudpumpen.? /Klas |
|
Så är det nog, kan ju vara kablagefel, glapp vid pumpen också men mellan 18-25t mil så är det normalt med pumpbyte. (En del får ju byta vid 12.tmil men då vet dom inte hur långt bilen har rullat :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Min 523i -00 fick pumphaveri vid ganska precis 20000mil. Tydligen väldigt vanligt att de pajar kring det miltalet enligt en sökning här på AP. Det är enkelt att byta, och inte allt för dyrt om man köper på Meca eller Mekonomen. |
|
|
Hasso då är jag rätt så mittemellan med mina 22,200 mil. Pumpen var inte så farligt dyr 890:- på schmiedmann men slutnotan vart ju dyrare då det råkade följa med lite andra saker på ordern också :D |
|
Finns en anledning till att jag har haft en ny pump ligga i bilen sedan 4 år tillbaka :) Får man stopp på nån längre resa är man ju strandsatt utan reservdelar och hänvisad till den dyra varianten av reparation. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Sådär nu har bilen fått ny blodpump efter mpnga om och MEN, Första pumpen jag fick från schmiedmann var trasig så då beställde jag en ny på meca. MEN då tilkom problemet med låsringen trots verktyg för att lossa det och ett riktigt stort t-handtag så slant man bara och fick itne los den, så det ficl bli stora hammaren och ett brett platt järn och knacka loss den. . Men sen gick allt bra och nu går bilen bättre än på länge, känns piggare och jämnare i gången, men det kan ju bara vara inbillning också eftersom man fått åka en M535i med Racingchassi i en vecka. Tackar för alla tips och hjälp man fått :D /Klas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.