|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Köpte för en månad sedan en E91 -09 som gått 8400 mil. har märkt senaste två veckorna att det håller på o spricka upp på förarstolen. Tyget då alltså. Har kommit massa trådar som jag fått klippa bort. O nu ser man tydligt att det har spruckit. Tycker det e riktigt dålig kvalité. Hade en Mercedes C klass från -06 innan som jag körde 6000mil men o hade i 4år. Syntes knappt att nån suttit i förarstolen på den. Använda på samma sätt bilarna mkt ut o in. Kan man klaga hos återförsäljare? Garantin gick ut i Mars :-) | |
| Finns ett antal trådar om BMWs dåliga klädslar, särskilt Sensatec-klädseln som är ett stort misslyckande från BMWs sida. | |
| Har du ägt bilen sedan ny? | |
|
Chris 87: Inte för att vara sån, men efter Tjena står det ju: Köpte för en månad sedan en E91 -09 som gått 8400 mil. Jag har en E91, med tyg / alcantara, inga problem där 9000 mil.. men på min 1-serie va dynan sprucken, (sensatec) |
|
|
Daniel_k3: Ja du, trots att jag läste igenom hela inlägget missade jag den vitala biten. =) Slitage på bilklädslar beror mycket på hur förarna sätter sig ner i sätet. Vissa sliter mer på klädseln än andra och föregående ägare kan ha varit sådan/a. |
|
| Håller med chris87,så är det uppenbarligen. | |
| Lustigt att stolen var som ny innan håg köpte den. Då har jag på en månad lyckats spräcka sömnen??!! Känns som inget annat än usel kvalité. Om Chris87 läser att jag innan hade en mera etc. | |
|
gaspo: "Om Chris87 läser att jag innan hade en mera etc." Jag förstår inte det du har skrivit. Har du lust att skriva så det går att läsa? |
|
|
Har en kompis som har en 325i sen -08:a som gått 3300mil klädseln har redan blivit dålig och spruckit vid en söm. Det gick inte att reklamera. Men garantin hade precis gått ut. |
|
|
Info: Om det är ett fabrikationsfel så har man 3 års garanti enligt konsumentköplagen. Eftersom felet verkar vara så vanligt så borde det inte vara så svårt att få dem att ta detta. Mvh H |
|
| Även m-sportklädseln i F10 är riktigt risig. Har sett flera beggade bilar med drygt 1000 mil på mätaren där klädseln noppat sig och är på väg att spricka. Sen är det som Håkan säger 2 års garanti och ytterliggare ett års reklamationsrätt. En klädsel ska inte gå sönder på 3000 mil oavsett hur man sätter sig ned. | |
|
Har själv en BMW med sensatec klädseln, dock inga problem än så länge (1,5 år och 2600 mil). Däremot förstår jag inte resonemanget om att det beror på hur man sätter sig. Har man köpt en BMW, en premiumbil till ett premiumpris, så skall den hålla bättre än klädseln i en Volkswagen. Sensatec klädseln är väl dessutom tillbehör? Dvs något man får betala extra för? |
|
|
mja, men lite i resonemanget om hur man sätter sig kan jag nog hålla med om, visst, man har köpt en premium-produkt, men de gäller ju att behandla den där efter också, bra för man köper dyra kläder eller en dyr soffa kan man ju inte bruka de hur som helst.. Och btw, VW ä väl uppe och nosar i premiumklassen snart ;) Men visst, grejjen är ju den att tex sensatec inte håller för normalt slitage, inte den som fanns i 1-serie 07 iaf, och nån garanti på bmw va ju bara att glömma. idag när jag körde min märkte jag faktiskt att en söm på förarsätet gått upp och att alcantaran på passagerarsidan va mer sliten än på förarsidan. Få köpa en kärra med läder nästa gång :) |
|
Roffa1 |
Citat: Daniel_k3: "Få köpa en kärra med läder nästa gång" Vet ej om läderklädsel håller så mkt bättre kvalite' jämfört med alcantara. Fick nyligen byta ut min ryggdyna i helläder och detta redan efter 500 mil. Läderfärgen släppte på de dubbelvikta sömmarna. Knappast Premium. Felet verkar dessutom vara vanligt förekommande då jag noterat samma sorts slitage på ett tiotal andra E9X. Jag har flera skinnsoffor i hemmet som brukats flitigt dagligen utan att uppvisa minsta tecken på färgsläpp i lädret trots en ålder på 15 år. |
|
Den här typen av fel, klädsel som inte håller måttet, rost på 4-5 år gamla bilar, elektronikfel osv hör inte hemma hos ett premiummärke. Jag förstår inte alls hur man tänker i Bayern. E |
|
|
Jag kollade på en e91 som var specad med Dakota läder, och den hade ytsprickor på lårstödet. Det var INTE läder, utan nått konstmaterial. Säljaren sa att just Dakota läder inte alls är riktigt skinn, utan konstskinn! Kan någon här bekräfta det? //Marin |
|
| Känns ju märkligt om BMW skulle kalla det för läder om det inte är det. | |
|
Dakota är visst läder. Det är sensatec som är någon form av plastat konstläder. Dakotalädret är däremot inte något exklusivt läder som nappalädret som finns i de lite dyrare modellerna. Jonas |
|
| Hur ser sensatec ut? Kan man tro att det är läder när man ser det första gången? | |
|
mm, det kan man. |
|
| Sensatecen till E90 är läderimitation - och kan med lite god vilja uppfattas som billig läderimitation. På foton kan det vara mycket svårt att skilja. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.