AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.721

Bmw 320D -08 med många mil?

Sida 1 av 2
De
58
Det_Crockett
523i -97
325i -09
Hej

Jag ber om ursäkt i förväg om det är en repeterande fråga men jag önskar ett uppdaterat svar så därför ställer jag fråga igen.

Jag har tittat på en 08's 320D som gått ca 11700 mil. Priset är okej men ska nog gå att pruta. Det jag undrar är om man kan känna sig trygg med att köpa en 320D som gått så långt. Något man ska tänka på?

Håller den dieseln bra?
Är moderna dieslar som gamla att dem gick väldigt långt utan problem?

Några övriga synpunkter?

Jag känner till det här med partikelfilter och kostnaden som kommer vid eventuellt byte där.

Tacksam för svar.
/Crockett
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
11700 är verkligen inte långt. Inget att oroa sig för.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Långt?! Hur kort har din 523 -97 gått isf? ;-)
De
58
Det_Crockett
523i -97
325i -09
Haha..den har gått 23000 mil nu ;)

Men det är ingen diesel av nyare sort. Hade det varit en bensinare så hade jag inte ens tvekat på milen men jag har aldrig haft en modern diesel med partikelfilter så därför jag undrade :)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Köpte själv en 520d-08 i somras med liknade miltal. Bilen känns fortfarande ny.
Har bara hört positivt gällande hållbarheten på dessa motorer.
Bl.a har jag en bekant som jobbar som BMWmek på märkesverkstad, han kör själv 320d med den motorn. Sällan problem med dem säger han.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Tänk på att partikelfiltret kan behöva bytas vid omkring 15.000 mil och kostar omkring 15.000:-, åtminstone när det omskrevs i media för något halvår sedan.
happygrus
Citerar mig själv från en likande tråd nyligen.

Köpte själv en 08a nyligen och den har rullat snart 22000mil, inga anmärkningar alls förutom en del stenskott i lacken, bilen går som ny. Hade in den på första besiktningen och inget att anmärka på där heller. Partikelfiltret går att ta ner och göra rent om man är händig när det är dags, sen påverkas livslängden på filtret av hur bilen använts.

di
8
dillen78
316d -10
Har själv köpt en 320d -08 med 15000 mil på mätaren och den känns som en ny, innan jag köpte ställde jag samma fråga på Bilcentralen i Sätra och fick svaret att dieslarna är väldigt långlivade och min 15000mil inte va något att oroa sig för, det som skrivs om partikelfilter är en nyhet för mig, är det så dyrt?

Flest prylar när man dör vinner ;-)
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Måste vell gå o få tag i mycket billigare fillter en 15 lökar?
Vad är det för nasa konstruktion på de filltret?
Tror de funkar riktigt långt o man rengör det bara...
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Man läser om hur dyrt det är att byta partikelfilter i nästan alla trådar som handlar om diesel. Kan inte alla som bytt filter mellan 15000 - 20000 mil skriva här och om ni betalade 20000 som ofta nämns som en siffra, Vore ju skoj att se hur omfattande det verkligen är eftersom alla skriver att man ska passa sig för diesel som gått en bit.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
En kollega till mig har en 330d som har gått +24' mil. Varningslampan för filtret tändes, och undertiden han skulle boka för ett byte, körde han några hundra kilometer med tungt lastat släp. Tydligen fick motorn jobba ganska hårt, för lampan slocknade efter det.
Tror att filtret kan sättat igen när man fiskör, men om bilen får gå hårdare då och då, renas filtret automatiskt.

mvh
Marin
Precis som Marin säger så regenereras (rengör) filtret sig själv regelbundet, under förutsättning att bilen körs ORDENTLIGT. Bilen mår bra av att få sträcka ut rejält på motorväg emellanåt.

De bilar jag läst som frekvent haft problem med filtret är bilar som körs av kommunen eller vaktbolag inom tätorter. Då rör det sig om enbart korta sträckor med låg medelhastighet.
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
11700mil då är ju en diesel precis inkörd =)
m2
64
m268
320d E90 -06
Köpte min 06a 2009 med 14' på mätaren och dpf-byte i budgeten. För en månad sen var det dags vid 22'. Efter att ha bevakat FoU på diy-fronten sen 2009 bedömde jag det värt att lägga 15300 :- för nytt dpf insatt av bmw-verkstad (varav hårdvara ca 80%). Budget-alternativet hade varit att lägga 5-7000 + arb på proffsrengjort dpf eller från skroten.
m2
64
m268
320d E90 -06
Förresten har jag alltid undrat hur många som verkligen kör på den bmw/kastrull-patenterade dpf-skonande motoroljan? Någon som kommit långt innan dpf-byte (>20' mil) på "vanlig" olja?
De
58
Det_Crockett
523i -97
325i -09
Tusen tack för alla svar! :)

Nu känner jag mig tryggare i att titta på en bil med den mängden mil.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Min har gått 175000 km och känns som ny fortfarande, dricker inte en droppe olja och ja.. känns som ny..

Sjukt bra bil överlag, har inte bytt någonting direkt.. t.o.m. bromsbeläggen håller i en mindre evighet.. har kört 7000 mil med samma belägg och det är fortfarande massor kvar - trots bra bett i bromsarna när man väl bromsar. Helt otroligt!
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Edit: men den äter bakdäck som ett jävla monster..
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
m268: Bättre du plockar bort dpf:en. Finns info om detta på engelskt forum..
Ska öka effekten en del också.
Själv kommer jag kapa upp lådan med dpf och katalysator. Sen är det bara o plocka bort dpf filtret och sveta ihop lådan igen.. Kommer förmodligen lämna bort svetsjobbet till en duktig tig-svetsare.
Da
94
Daniel_k3
BMW 325d Touring M-sport -07
blir det inte mkt svart rök när man gör de?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Du tror inte filtret sitter där för miljöns skull då?
Varför inte köra på spillolja också, bara det blir billigare för dig så är det väl skit samma om vi andra kan andas fräsch luft
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.