AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.960

Dags för e34an att börja slå från bakvagnen också..

Sida 1 av 2
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Jahopp då var de dags för min 525i e34 93a att börja slå i bakvagnen hoppas på att det är ngn enkel bussning!

Ljudet hörs lättast när man står stilla och ska iväg i 1ans växel.

Hur kollar man lättast upp vilken bussning som är kass? palla upp bilen och starta å koppla eller någon som har någor bra förslag?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag tror att det är silentbussningarna som är mogna för att bli uttbytta, dvs de stora bussningarna i ändarna på tvärbalken bak under bilen. De är pos 2 i denna Länk. När mina var dåliga så fanns det massor av konstiga ljud framför allt när jag skulle rulla igång från stillastående men även över ojämnheter i låg fart.

På min första E34 kollades bussningarna av BMW-verkstaden. De hissade upp bilen på en fyrpunktslyft så att alla hjuen hängde i luften. Meken kunde sedan röra bakvagnen i sidled. Enkelt att se att något var fel. Bilen blev stabilare på vägen och tyst efter bytet.

Lyft upp bakändan på bilen och palla upp under karossen så att tvärbalken, difffen och bärarmarna kan röra sig fritt. Testa att röra hjulen i sidled och kolla hur mycket tvärbalken rör sig vid bussningarna.

//Göran
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tack för svar!

då är det de första jag ska kolla! om dom är slitna kan man byta dom själv eller behövs det någon form av special verktyg för att fixa det?

Jätte tacksam för svar!
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Här finns ett mektips på hur man gör Länk. Har även sett några tips på tyska forum där man använt egentillverkade specialverktyg eller enkla verktyg och pressat ut bussningarna. Dessa skall pressas ut nedåt.

Det kostade mig 1500 kr per sida att byta bussningarna på verkstad förra året. Nya kostar 157 kr per styck hos schmiedmann.se. Det finns en peng att tjäna på att byta dem själv.

//Göran
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Bosse bildoktor har en bra videoguide över hur man gör ;)

Silentbussningar har diskuterats förut och det finns många dåliga piratkopior.
Se till att du köper erkänt bra märken.

Det finns flera bussningar i bakvagnen men jag hör sällan att folk byter dom andra, jag har inte gjort det på någon av mina 3 E34 genom åren.

Det finns flera metoder för en amatör att byta, den ena hemligare än den andra :) Det besvärligaste momentet är att pressa i den nya, krävs mycket kraft att få in den sista 20 mm.

Jag har gjort specialverktyg och bytte 2 st på knappt 2h sist, inkl uppallning av bilen etc. 1500kr per sida låter dyrt tycker jag, finns garanterat verkstäder som gör det billigare.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Bytet gjordes av den lokala BMW-verkstaden och säkert hade jag kunna få det gjort billigare på någon annan verkstad.

Min 518 måste snart få nya silentbussningar och denna gång har jag tänkt göra det själv. Japmax: har du ritningar till ditt specialverktyg som du kan bistå med? Gärna tips om hur du gjorde också.

//Göran
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tackar så hemskt mycket för svaren!

Var å köpte en sån där glidhammare så får hoppas att dom släpper lätt nu =)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vill inte göra dig besviken men du kommer inte komma långt med en glidhammare :)

Göran, har inga ritningar men jag kan ta bilder och ge dig dom mest kritiska måtten. Jag tvivlar på att du kan göra ett likadant dock, jag har fräst fram div klackar och spår för att det ska passa.
Men du kanske har tillgång till mekanisk verkstad? Ev kan jag sälja verktyget, jag kommer nog aldrig mer behöva det.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
jaså inte ?:S det var ju en stor besvikelse.. . bosse fixade de ju hur lätt som helst :O
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Min meck har ett järnspett som är lite vinklat i änden, går på ett nafs att få ur bussning med det.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Bosse videon är ett skämt, många Bmwvänner har garvat åt honom.
Det är betydligt mer komplicerat än vad han framställer det. Det va därför jag gjorde en smile efteråt, trodde alla sätt det skämtet till guide.

Anta att du får bort bussningen med glidhammaren, du får fortf inte dit den nya. Bilens vikt klarar av att trycka in bussningen till de sista 20mm som jag skrev, det syns även tydligt i filmen men då tycker bosse det är färdigt :)
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Så du menar att det inte räker med bilens vikt att pressa in bussningen ?:S

hm ja då blir det inte lätt då jag inte har några special verktyg:(

finns det något annat knep för att lösa det? har inte direkt tillgång till att bygga nått heller :(
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Bilens vikt räcker inte på långa vägar att få i silentblocken,hade du bott närmare så har jag bytt dom åt dig billigt då jag har specialverktyg för detta.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
okej de vr ju jäkligt synd jag som bara tänkte pressa in den med domkraft..

var bor du någons stans då?
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
enligt bmw_4wd_4ever"s länk så ska det ju går utan specialverktyg? eller?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Spänn fast domkraften som du ska pressa in bussningen med kraftiga spännband runt bakaxelramen.

När jag böt silentblocken på min e39 i bak så pressade jag in dem bara med att använda domkraften.. Var nära att bilen välte helt från pallbockarna, men om domkraften sitter fastspänd mot ramen och inte mot marken så kanske det går.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Första två gånger jag bytte använde jag mig av en större avdragare, kan du köpa på biltema för några hundra. Lämna tillbaka glidhammaren och köp en sådan istället. Men denna kan du pressa i bussningar.

Att spänna spännband mellan domkraften och bakaxeln låter otäckt :P
Dessutom krävs antagligen ett rätt kraftigt spännband, dessa är förhållandevis dyra om man måste köpa.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
okej =) kan du länka en bra avdragare? =) då får jag använda den metoden med huggmejsel för att få ut bussningen med :P?

Bosse borde ju få stryk när han luras sådär:P
Jag körde med värme, både för att ta bort och sätta dit:) värmde med gas tills gummit smälte, så gled den bort lätt:) sen pressade jag i den så gott det gick och lyfte med domkraften och värmde igen till gummit blev mjukt och den gled i:) kanske inte det bästa men den satt på plats, och vad man kunde se blev det inte tillräckligt varmt för o skada gummit.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Okej jag har dock inte tillgång till gas :(
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det där med att värma dit den har jag inte tänkt på, låter smart.

En gasbrännare och lite gas kan du också köpa på biltema billigt.
Länk

Jag använde mig inte av någon biltemaavdragare men jag skulle gissa att denna är lämplig Länk
Sen måste du ha en lämplig kloss att pressa med. Jag hade ett grövre plattjärn minns jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.