AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.342

Åsikter ang 330ci vinterkörning

Hej

Frågan gäller en 330ci -01 som jag annars brukar ställa in under vintern men nu blir det tajt att hitta vinter bil och framförallt jobbigt. Någon som har erfarenhet av att köra kupe under vintern? För/passager rutan isar väl lätt fast osv... Finns ju vissa knep som glykol, silikon och andra kemi för att förhindra detta. Jag har tillgång till tvätthall och garage efter tvätt så salt och smuts bör jag kunna förhindra ganska bra men det sliter ju, känns tråkigt om man får rost!

Ja innan jag införskaffar vinter däck + fälgar skulle det vara bra att få höra lite erfarenheter :)
Just det en bild med..

Länk
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
silokon på alla lister innan tvätt bara. Jag har inte haft några problem annars.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ibland ser man att det avråds från silikon (t.ex. när man frågar BMW), jag vet inte varför men kan tipsa om Würth Gummipflege som används på de två BMW-verkstäder jag besökt, jag fick köpa en flaska direkt från verkstadens eget "förråd". Finns billigare på andra ställen. Det är silikonfritt och förhindrar torrsprickor, knakljud, att det fryser etc.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Problemet med rutorna gäller i princip bara när det har varit fuktigt ute och där efter blir kallt. När det sen är kallt och torrt ute är det ingen större fara.
Nu har du ju tillgång till garage, annars är en kupévärmare klart att rekommendera.
Visst sliter det mer att köra på vintern än inte, men som du säger så kan man ju förbygga mycket med att tvätta noga och ofta.
Skulle vilja säga att just E46 är väldigt känsliga runt kittningarna, så va noga där omkring.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag bläddrade just i instruktionerna till bilen, det finns en bok som heter "bilvård".
Ang. gummilister står det:
"Gummilisterna kräver ingen speciell skötsel.
Använd inte silikonspray eller silikonhaltiga skötselmedel till gummidetaljerna, eftersom det då kan uppstå missljud eller skador.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.