|
|
|
|---|---|
|
Tänkte eventuellt köpa ytterligare en vinterbil/extra bil och funderar på en X5 alt XC90. Kommer isåfall att inhandla de tidiga årsmodellerna med kanske 15000 mil på mätaren i en prisklass om ca 110 000 - 130 000. Bilen kommer användas till dagistransporter samt avfallstransporter. Någon med erfarenheter av dessa bilar? Vilken är bäst:) | |
|
För det syftet: XC90. Större utrymmen och du får en nyare bil för pengarna. ------- //Lövet |
|
| SOPTRANSPORT, definitivt Volvo, synd att klegga ned en BMW.mvh. | |
| En X5 E53 ar inte mycket storre an en Golf i lastutrymmet. Struttig gang och hog forbrukning. Finns mycket battre alternativ. XC90 ar battre pa allt nastan | |
|
Pruta ner till 130 000 och problemet löst. ;-) Länk Tyvärr inte säker men tror inte 4,6 liters V8an lider av samma känslighet mot frusen vevhusventilation som m62b44 gör i de tidigare X5 4.4 årsmodellerna. Nackdelen med den här kärran är väl bensinförbrukning i stadstrafik och kortkörningar annars tror jag den är kanon. 14000 mil är inte mycket för en V8a. |
|
|
Tack för era tankar och fakta! Lutar nog efter era kommentarer åt en XC90. Någon som har egna erfarenheter av X5 samt XC90? |
|
|
Jag kan inte hålla med om att X5 är varken trång eller törstig jämfört med XC90 även om Volvo helt klart är mer flexibel än BMW. Jag tycker tvärt om att det är XC90 som är törstig, en X5 3.0i (Bensin) dricker inte mycket mer än en XC90 D5 enligt min erfarenhet och vad Volvo´s bensinmotorer dricker bör inte ens nämnas. Jag hade personligen varit mycket intresserad av X5 i detta fallet, minst lika bekväm som Volvo och mycket roligare att köra. Å andra sidan körglädje något man inte har så mycket nytta av i en andrabil till kortsträckor medan Volvo´s flexibilitet och sju säten kan vara guld värt med barn. En annan fördel med BMW är dock åldern, E53 är äldre och det finns fler till salu inom prisklassen än nyare XC90. Eftersom du frågar om erfarenhet av modellerna, jag har bara haft bekanta som ägt respektive och bägge har varit bra bilar utöver det som står ovan. Det är ett svårt val mellan rolig och vettig, tror bara att det är Wannabedivers som kan avgöra i vilken omfattning han behöver Volvo´s flexibilitet eller om BMW´s körglädje är något som kommer utnyttjas. :) //Bjersér |
|
| Fler till salu av x5? En snabbkoll pa blocket for arsmodellerna 2000-2006 ger ca 100 fler XC90 till salu i hela landet. Priserna ar likvardiga. XC90 nagot billigare for motsvarande arsmodell. For 2003-2006 finns det alltsa betydligt fler XC90 eftersom XC90 kom forst 2003. Dessutom ett stort antal under 100 papp. XC90 ar en modernare konstruktion an E53. | |
|
Vbns: Mycket av XC90:s teknik är baserad på P2 plattformen dvs S80 V70 S60, och S80 kom väl -99. Ett år före X5. Sen vet jag i och för sig inte om X5:an bygger på äldre teknik. Men hur som helst så ligger nog BMW minst 5år före Volvo i tekniknivå. Skulle utan tvekan välja en X5:a i detta fall. Eller varför inte en X3? Den är ju inte mycket mindre. Och lite mer ekonomisk. |
|
|
Har nyss såld en X5 4,6is med 12000mil på mätaren den drog i runda slängar runt 1,8-2,1 till och från dagis. Och kvaliten va jag inte speciellt imponerad av. Sedan att de har all världes konstiga fel hit o dit får man tydligen med på köpet fast att bilarna kostar över 800000:- nya, premium NOT. Känns som en xc90 ger ett billagare och mera tryggt ägande. Och skall du bara ha den som bruksbil hade jag lätt valt Volvon före BMW som är dyrare i drift. Ett alternativ är som redan nämnts en X3a kanske? |
|
|
Ska du ha ett fordon, en brukis: Köp Volvon. Uppskattar du fina bilar; X5, gärna med en Alpina-slipad iS-motor! (Och ja, XC90 är "äldre" än X5..) |
|
| pew, tror du att E53 utvecklades over en vecka?. lycka till med kvaliteten i sa fall :) E53 bygger pa E39...som utvecklades i borjan pa 90-talet | |
|
Nej! Jag skrev ju att "Sen vet jag i och för sig inte om X5:an bygger på äldre teknik" Och då menade jag givetvis E39. Men E39 är nog en bättre bil än P2X (S80 V70) vill påstå. Och jag vet hur lång tid det tar att utveckla bilar då jag har jobbat med det i 17år. XC90 tog c:a 3år vilket är ganska snabbt. Detta tack vare att en hel del teknik inte var ny och att man hoppade över en prototypserie. Mycket möjligt att BMW gjort det också men de ligger (eller låg då i ala fall) långt före Volvo. |
|
|
Att en tung fyrhjulsdriven bil med automat med V8a på ca 350hk drar en hel del i stadstrafik är tyvärr svårt att komma ifrån, oavsett märke. Däremot brukar generellt BMWs V8or vara snåla i förhållande till prestanda/effekt på landsväg/motorväg och vara väldigt vridstarka och allmänst njutbara. BMW X5 utvecklades medan BMW fortfarande ägde Land Rover och vissa delar samt teknik delas med Range Rover HSE. Motorteknik och elsystem sägs däremot i mångt och mycket tagits från E39 (jag har dock svårt att se något negativt med det). Finns ett väldigt bra BMW X forum här: Länk Självklart ska man läsa på lite på nätet för att se om man kan hitta irriterande typfel på respektive modell. Vare sig X5 eller XC90 är väl särskilt ekonomiska i drift, möjligtvis "ok" med respektive minsta motor. I övrigt håller jag med Sani. ;-) |
|
| En grej med XC90 ar att man far storre utrymmen an i en V70, plus flexibiliteten med 7-sits. I en E53 far man istallet mindre utrymmen jamfort med en E39 (som i sin tur an mindre an en V70 inuti). Volvo har kommit pa att det ar mer effektivt for utrymmet i bilen med tvarstalld motor. Detta plus att bilen ar mer an 20 cm langre an en E53 talar sitt tydliga sprak. Visst kan det vara roligare pa vagen med en X5a an en hisingstraktor, men ar man ute efter korgladje ar nog inte SUV man ska leta efter. | |
|
Som, transportbil och om man nu behöver mycket utrymme så är väl XC90 ok. Men har man ens BMW i tankarna då så är man kanske ute efter lite mer. Och då ångrar man sig kanske om man köper en XC90. Men det får ju "wannabedivers" avgöra själv. Han har ju en M5:a också så det kanske räcker? |
|
|
Vbns: Jag ger mig, konstigt att Volvon fallit såpass i pris med tanke på att X5 fanns såpass mycket tidigare? Jag gick dock enbart på känslan av att en fyra år äldre bil med liknande nybilspriser borde gå att hitta billigare idag... Men även jag kan lägga en röst på BMW X3, varken E53 eller XC90 är felfria modeller utan kan krångla rejält får man intrycket av när man läser på lite. X3 verkar tvärt om hålla ihop imponerande bra, noll modellrelaterade fel hos Svensk bilprovning, minst antal haverier i ADAC´s statistik (Kul för Corolla-ägare!) och så vidare. En annan fördel är att lättare X3 också får dra lite mer på kroken med B-kort, och med liten bensin eller dieselfyra är den riktigt billig att äga med om TS vill spara lite. :) //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.