|
|
|
|---|---|
|
Hej, Behöver verkligen hjälp med att få till ett bra köp. Bestämt mig för BMW (ganska självklart val :) ) Då jag ska ha den som företagsbil är det leasing (först o främst) som gäller. Eller är det billigare att låna på företaget? Pris - inte mer än 350'. Realistiskt? Tänkte casha 20% upfront, bra/dåligt? Vad ska man bestämma för restvärde efter leasing? Vill ha en bil som inte är mer än 1 år gammal. Då är det väl bättre att köpa från företag? Vill gärna ha bensin och automat. Har för mig att bensin är kvickare. Den nya dieseln jag kört var ju faktiskt lite långsammare än bensinare. Synpunkter? Om jag lyckas hitta en cab, bra eller dåligt? I så fall plåttak? Hur kan jag pruta, på vad, och hur mycket? Något mer jag ska tänka på? Hittat en liten svart pärla på Bavaria i Vällingby jag tänkte kika på :) Tacksam för alla synpunkter! Ingen av mina killkompisar vill åta sig uppdraget :( Känner mig utelämnad...buhu... Nej då, men vill ha hjälp! :) Valentina | |
Verdi |
Vad har du för företag och varför vill du ha bilen på företaget? Prestandan sitter inte i bränslet. 316i är definitivt inte kvickare än 335d om man säger så... |
|
Jo, det är mitt företag, och jag betalar hellre för en bil än skatt till SKM :) Men vad säger du om priset då? Den finns ute på BMW Vällingby för 330'. Hur mkt tror du jag kan pruta? Valentina |
|
|
Du behöver köra oftast köra en hel del företagsmil(över 3000 mil) för att dy egentligen ska överväga det. Läs på om förmånsvärde. |
|
|
Den här tråden innehåller ju en hel del snillen som spekulerar, matnyttigt att läsa för dig tror jag: Länk P.S. Välkommen till forumet, kul att få in en 101-årig tant hit ;) |
|
| Nähäpp, det blev en länk till din profil istället, skumt...jaja - sök inlägg på "leasing" så hittar du! | |
|
Haha, tackar tackar :) 101 är jag ju inte, än på några år iaf :) Men gillar inte avslöja ålder. På tal om företagsbil är följande förutsättningarna: Du ska köra minst 1000 mil/år för att SKM ska anse att du har behov av en företagsbil. Kör du över 3000mil/år får du reducering till 75% an förmånsvärdet. Dessa skall du självklart dokumentera med hjälp av körjournal. Dt här kan jag, det här är mitt jobb (jag är civilekonom). Det jag mest behöver hjälp med är priserna på bilarna jag valt, om de är rimliga eller ej, hur mkt man ska pruta, vad ska jag kolla efter, fråga om osv. Ungefär det jag ställde som första fråga. Här är en av dem, men den är -09:a: Länk Den andra: Länk! Den tycker jag han tar ut ett överpris för. Vad kan den vara värd? Hur mycket ska jag pruta, och var ska jag möta han? Ingen av bilarna har vinterdäck dessutom, trots att säsongen är ju typ där nu. Sen tänkte jag - när jag ska serva bilen kan jag väl köra den till BMW här i Solna? Åh, vore sååå glad för lite hjälp! Börjar fundera på en Mersa ist, där jag tycker priset är rimligare... :( /V Valentina |
|
|
Av de bilar du länkar till skulle jag tveklöst välja 325:an, dvs den sista bilen. 320 har en mindre motor och är inte alls lika trevlig att köra. Tänk bara på att nuvarande 3-serien blir avlöst med en helt ny modell till våren så andrahandsvärdet kommer troligen ta ett kliv ned inom 1-2 år. Överpris på 325:an? - känns det dyrt jmf med andra motsvarande bilar finns där säkerligen lite prutmån...just nu är det ganska lugnt på bilmarknaden så jag hade inte haft dåligt samvete att bjuda 315kkr för bilen om jag inte hade något inbyte. Många BMW handlare har kampanjer på vinterdäck just nu - du bör kunna hitta bra kompletta set för ca 11-15kkr inklusive alufälgar. BMW har fri service i 3 år så den kan du serva på precis vilken BMW verkstad som helst. |
|
| En viktig sak när det gäller leasing är att ditt förmånsvärde blir det samma på en begagnad bil som på en ny. Skattemässigt blir det alltså samma sak om du köper en ett år, tre år eller fem år gammal bil som det blir om du köper en ny! | |
|
På 325:an har du alltså ett förmånsvärde på ca 60.000:-/år. Man kan enkelt säga att det spelar ingen roll om du tar bil eller lön, skatt betalar du på bägge! ex 1. Du har en lön på 20000:- vilket ger en löneskatt på ca 6000:- alltså 14000 efter skatt i plånboken. ex 2. Du har en lön på 20000:- och en 325:a som är förmånsbeskattad med 5000:-. Löneskatt räknas då på 20000+5000=25000 vilket ger dig en skatt på 7500:- alltså 12500:- i plånboken. Detta är alltså bara dina kostnader som anställd i bolaget. Därefter har vi kapitalkostnaderna för bilen som företaget ska betala. Du måste nog "casha upp" en viss procent, 20 tror jag, men ju mer du (läs företaget) betalar i första förhöjd hyra desto lägre månadskostnad. Restvärdet bestämmer hur stor del av lånet du kommer att amortera av på 3år (vanlig leasingtid) ex. bilen kostar 400 du lägger 100 kontant och bestämmer restvärdet till 100. Du betalar alltså ränta för ett lån på 300. Du amorterar däremot på ett lån på 200. Med 5% blir räntan 1250:-/månad och amorteringen 5500:- Företaget ska också betala sociala avgifter för löneförmånen vilket kostar företaget ytterligare ca 1923:-/månad. Detta är ju iofs pensionsgrundande men slutsatsen brukar bli att det är billigare att åka taxi än att leasa. Med dessa beräkningar förstår man ju också varför man inte leasar en "gammal" bil. Leasing förutsätter ju att företaget har råd med kapitalkostnaden och har det råd med en begagnad bil för 325000:- så kan man nog förutsätta att det har råd med en ny bil. Min högst personliga slutsats: leasa gärna om företaget gör en rejäl vinst, men tro inte att man kommer undan skatt! |
|
|
Och det spelar ingen roll om företaget köper bilen eller leasar den. Du blir förmånsbeskattad i vilket fall som helst så länge företaget står som ägare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.