AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.585

Köpråd åt en vän

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej,

En vän till mig är ute efter ny bil.

Situationen är att familjen precis sålt sin bil, en Saab 9-3 kombi från 2008. De har tidigare kört Saab 9-5 och Audi A4.

Av olika anledningar ska de nu köpa en billigare bil, max 60 k.

Kraven är kombi, det är en familj med två barn på snart 4 resp 9 år gamla.

De kör inte så värst mkt, runt 1200 mil/år.

De har varit inne på E39 efter att ha åkt och kört vår pärla :) Men har varit inne på annat också, tex Ford Mondeo eller Skoda Octavia.

Tanken är att de kommer behålla bilen i ett år ungefär och vill ha något som troligen inte dränerar plånboken och går att bli av med i ett senare skede.

Tips? Synpunkter? Modeller att hålla sig borta från? Modeller som är vettiga?

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Får väl tillägga att en bil för neråt 40 k inte gör nåt heller så att säga...

Mvh Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En välskött E39:a är otroligt mycket bil för pengarna!

Med tanke på kort körsträcka är kanske låg bensinförbrukning inte så kritiskt!? Bilar med lite större/törstigare motorer är ofta väldigt billiga som begagnade nuförtiden - det räcker att folk TROR att en bilmodell drar mycket bensin för att den skall vara svårsåld (t ex BMW E39).

En Ford skulle jag inte ens fundera på...historien har visat att de inte håller!

Tråkighetsalternativet som alltid fungerar rent praktiskt är ju en Vovvlo V70, iofs ofta överprisade likväl som Toyotorna (som är hållbara men tråkiga).

Tittar man på bilar i den prisklassen är det nog viktigare att kolla det enskilda exemplaret noga, det finns rena lik och det finns väldigt fina bilar av samma modeller för ungefär samma priser - så en noggrann koll av skicket och historiken är A och O oavsett bilmärke!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Tack för tips och synpunkter.

Vad tror ni om denna? Länk
Fick av någon anledning seriöst intryck av annons, borde inte vara orimligt att pruta en slant heller kanske runt 40 k.

Mvh Martin
Hade jag letat bil i den prisklassen så skulle jag absolut kika närmare på Opel Vectra.
Ganska stor och rymlig kombi med antingen 2,2 liters sugis eller 2,0 liters turbo.

Kanske inte den snyggaste att titta på men vad gör det om man bara ska ha den som brukis och äga den ett år?

Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Eftersom jag är Citroenfantast så föreslår jag Citroen C5 Break. Grymt mycket bil för pengarna. Rymlig och pålitlig bil.
Enda kruxet är att den är som aids, lätt att få, men svår att bli av med sen.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Vectra tyckte jag var alternativ... Har sagt att franska bilar ger mycket för pengarna, men franskt ville han inte ha...

Mvh Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Personligen anser jag att Oplarna faller bort av samma anledning som Fordar...kvalitetsbrister när de börjar bli några år.

Citroner är lite luriga, det verkar som vissa exemplar går klockrent utan strul alls och vissa strular hela tiden...har själv haft två Citroner som slitbilar - en av varje "sort" (en som bara rullade och en som bara strulade).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Är E39 verkligen så lätt att bli av med efter ett år?.
Kanske är en 3-serie Touring ett bättre alternativ om du gärna vill att de skall köra Bmw ;) Länk
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Han ska åka och titta på exemplaret jag länka till ovan, så får vi väl se om den är i gott skick och om de kan komma överens om pris....

Mvh Martin
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Vi har funderingar på att skiljas från vår E39 525 Touring 02 efter tre år. Kan det vara av intresse? Det är en Stockholm Open Edition med helskinn, sportstolar, avtagbar krok, Xenon, Antracit osv. Den är svensksåld med komplett servicebok samt att jag bytt olja mellan servicetillfällena också. Nya bromsar runt om. 16500 mil. Skicka PM om du önskar mer info!
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej,

Nu har polaren slagit till på en bil. Det vart en 520iA Touring från 2002. Den har gått ca 16800 mil. Besiktigad nu i november och servad några dagar innan köp. Nya Michelin sommardäck på org alufälg och Nokian vinterdäck som ska vara fina. Skicket på bilen ska enligt min polare vara riktigt bra, har inte sett den själv än så länge. Men han och familjen är riktigt nöjda och imponerade av hur mycket bil det går att få för pengarna. Han fick även med en blocket begagnat försäkring. Nu håller vi bara tummarna för att den håller ihop hyfsat också :)

Tack för alla tips!

Mvh Martin
Även 520 E39 2002 är en rak sexa, eller hur?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Ja, det är en rak 6:a. 2,2 liters M54 på 170 hp

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej,

Måste uppdatera.

Har inte hunnit se min väns nyförvärv, men däremot pratat en del i telefon med honom. Han och familjen har ju haft i en och en halv vecka nu. Han är väldigt imponerad av bilen, han tycker den går väldigt tyst i jämförelse med Saaben de hade innan, han säger också att det inte är något knarr i inredning och att den "flyter" över gupp utan att det "rister" i bilen som det gjorde med deras förra åk, man kan nästa tro att det är en cittra han pratar om :)

I vilket fall som helst är det kul att de är nöjda tycker jag!

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.