AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.363

540 slår av motor vid hårt gaspådrag och krypkörning

Ko
84
Kokerskan
Biarritz blau 540IM -00
Jag har ett dåligt batteri i bilen det vet jag men undrar vad som drar ur det?
Nu när det blivit lite kallare runt 5 grader på kvällarna så dör bilen efter hårt gaspådrag...
På tomgång svajar ljuset i instrumentpanelen och om jag accelerar upp vid körning så slår strömmen av en kort sekund efter att jag bromsar in vid t.ex en korsning.
Motorn stannar ungefär som vid ett "kärringstopp", dvs motorn slår av men panelen lyser och bilen startar när jag vrider om nyckeln igen.
Bilen är en 540 -00 E39:a automat fullutrustad.
Kan det vara så att batteriet slutat ta emot laddning och därför slår av motor m.m när jag gasar på och allt behöver strömförsörjning så faller bilen in i något failsafe- läge?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När bilen går så är det generatorn som levererar alla spänning till bilen, batteriet är då bara en backupreserv.
Börja med att se till att kablarna på batteriet sitter ordentligt dragna samt se till att det är laddat ordentligt, med extern laddare och kolla laddning så den är OK. 13.8V-14,5Volt på tomgång.
Det kan även vara lös blyplattor i batteriet som slår ihop tex. Ett bra fulladdat batteri är förutsättning för att en 540 ska fungera överhuvudtaget.
Sedan ska du ALLTID ha AC knappen aktiverad på en BMW V8, det höjer tomgången till ca 750 varv, utan AC ligger den på 500-600varv och då laddar knappt generatorn alls. (BMW rekomendationer)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.