|
|
|
|---|---|
|
jag har en 04 bmw 320i och motorlampan kan tändas helt plötsligt,bilen går ojämt, men stänger jag av motorn och startar igen så går den bra igen.Jag kopplade upp den för att se felet den visar fel på alla cylindrar.Vad kan det va för fel,lämmnar man in den byter dom väl allt utan att var säker på om problemet är löst. | |
| Trasig tändspole låter det som | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En felkodsavläsning brukar oftast ge svar/ledtråd på vad som felar. Det kan vara en hel del , som orsakar en motorlampan tänds, därför bör man läsa av felminnet innan man börja gissa vad felet ligger. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
om det vore en tändspole borde den väl visa fel på en cylinder inte på alla .bilen går ju bra bara jag startar om den.Jag nollade den en gång tidigare bara för att se om samma problem uppstod igen,och när lampan lös igen så gjorde jag en felsökning igen den visade att det var något fel på på varje cylinder!så det borde vara något annat än tändspolen ???Eller |
|
| Hasso rätta mig om jag har fel en trasig spole kan väl visa fel på flera cylindrar? | |
|
Det är ett effektsteg och en tändspole till varje cylinder, dock har alla tändspolar gemensam kabelhärva med gemensam matning och jord, så om matningen är problemet drabbar det alla cylindrar (och då är inte tändspolarna trasiga heller). Om en tändspole slutar fungera visar sig felet bara på den cylindern. En av mina spolar blev helt kortsluten och det luktade riktigt bränt, men tydligen var matningen till spolarna så pass kraftig att den kunde stå där och ryka medans de andra fem fortfarande fick tilräckligt med energi för att resterande fem cylindrar skulle gå perfekt. :) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vad läser du av med för nånting och vilka felkoder får du. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag har samma problem med min 320i -08. Ända sedan jag köpte den ny har jag varit in och ut på verkstad med jämna mellanrum. Symptomen är alltid desamma - hackande gång under belastning och så tänds motorlampan. De första gångerna var det ngt relä till spridarna resp. byte av spridarna. Därefter har det varit en eller flera tändspolar 4 ggr på ca. 2 år. Det känns uppenbart att grundfelet är ngt annat och att tändspolarna slås ut bara är en följd av det men verkstaden hittar inget och får inga vettiga svar från BMW. Blir nog Subaru snart... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.