AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.423

Bula på RFT-däcket

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Efter att ha kört ner i ett eller flera hål i vägen har vänster fram fått en bula på utsidan. Vid slitbanan (heter det så?) syns en mindre intryckning. Fälgen har klarat sig utan skador och bilen känns bra att köra. Inga vibrationer eller sneddragningar.

Det är helt klart så att däckssidan på RFT-däcket har tagit smällen. Det smällde ordentligt när jag åkte ner i hålet. Trodde nästan att hjulet skulle ramla av.

Vilka åtgärder behöver jag göra? Tänkte börja med att visa upp det för en gummiverkstad så fort som möjligt.

Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
sålänge inte bulan gå utåt så hade jag nog inte oroat mig så värst mycket
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag kanske var otydlig: intryckning på slitbanan och liten bula utåt på utsidan av däcket.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet inte, men med lite tur så kanske du kan få ersättning av trafikverket om inte gropen i vägen var markerad, dvs om det inte fanns någon skylt eller dylikt vid gropen..

Däcket bör bytas..

Mvh Janne.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Tack Janne för ditt svar. Jag åker förbi en gummiverkstad i helgen så får vi se vad dom säger.

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Föresten, är det någon som vet hur det fungerar att bara byta ett däck på en xDrivebil. Blir det inte problem med xDriven då? Jag hoppas kunna få tag i ett likadant i såfall. Bilen har rullat 3000 mil varav kanske 2000mil på sommardäcken.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det moderna xdrive konceptet ska klara av att bara byta ett däck..

Nu ska jag väl skriva också att jag inte är 100% säker på detta utan det här är vad jag hört av en BMW handlare, men så BORDE det vara för din vagn..

Du kan väl ringa till någon BMW återförsäljare eller BMW supporten och fråga så att du blir mer säker själv på om det går..

Vet att många fyrhjulsdrivna bilar har rekommendationen att byta alla däck i dylika fall, men som sagt xdrive på ett såpass modernt system som BMW har nu ska inte påverka slitaget på drivningen om man byter ett däck (du har inte kört så många mil med det däcket heller)..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.