AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.480

Byta från 3 serie till 5 serie?

Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Har haft en E46 328ci 4 år, men den blev trång när vi fick barn så jag köpte fort en E36 328 Touring som jag bara tänkte ha ett tag tills jag hitta något bättre, men nu har det gått 2 år och den har funkat bra, men snart dags för ett till barn. Då känns den lite trång och börjar bli väldigt mycket rost på bilen :(
Körde en 520d -09 Touring 80 mil förra veckan och blev väldigt överaskad av hur snål den var, bekväm och stor med. Hade först tänkt byta till en lite nyare 3 serie, men nu kan man inte sluta fundera på 5 serie. Kör ca 1500-2000 mil/år så jag funderar på en 520d eller 525d från 06-07 ungefär.
Är det ett bra köp? Är det mycke dyrare att äga en 5 serie än en 3 serie? Med tanke på service, reservdelar, försäkring?
Något man ska tänka på om man tittar på en 520d eller 525d? Taksam för lite bra tips.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det finns en begagnatguide för 5-serie E6x här på Autopower, läs den!

För mig var det dock inte så mycket dyrare att äga en 5-serie, lägre försäkring till och med så i teorin är den billigare. Däremot är en snikutrustad E61 lite mer avancerad än en snikutrustad E91, och det finns därmed mer som kan gå sönder och kosta pengar.

Men för mig var 3-serie aldrig något alternativ utan komforten i E61 gjorde valet självklart. Det enda tipset jag kan ge är att provkör åtminstone en E61 med sexa också, det är lite skillnad mot en 4cyl. motor särskilt på dieselmotorer. :)

//Bjersér
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Har tänkt många gånger o byta till en e61a..
Men har väldigt svårt o släppa e91an.
Nu har man ju ingen barnvagn o släpa på längre.så då finns de lite mer plats i bilen.
Men de som en annan tvekar på,är om kvaliten är bättre i e61an...
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag har sett lite flyktigt i en annan tråd (minns inte vilken) att någon skrev att -06 ska vara bästa årsmodellen. Det handlade om efter 05 då någon förbättring hade gjorts och innan 07 då någonting lades till (tror jag) som inte var riktigt bra. Jag hoppas att författaren av det inlägget ser detta och kan förklara närmare.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
S.
32
S.D.BMW
523i-06 E60
esadh!
Samma här. Jag skulle också vilja veta om det, eftersom min bil tillverkades i december 2005 men registrerades (första gången i trafik) i januari 2006 och räknas som 2006 modell (N52) på alla papper. Köpte den som begagnad från BMW AutoPartner i Kristianstad med full servicebok och hittills har jag aldrig haft några problem med bilen utom med lite dålig fjärrnyckeln mottagning i början (öppna och stänga bilen på lite längre avstånd). Det funkar rätt okey nu med typ 5-10 meter avstånd. Jag är en jättenöjd med bilen och allt fungerar som det ska med motorgången, acceleration, växellådan, motortemperaturen, komforten, bränsleförbrukningen.... men om det är något som är nytt, bättre eller modifierat på min jämfört med 2003-2005 årsmodellerna så vill jag också veta om det. Tänker behålla den ett tag.:-) Så jag ber vänligt författaren av det inlägget som också "esadh" nämner att höra av sig eller någon annan för mer info.

Med vänliga hälsningar!
S.D.BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.