AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.518

Demontera vevhus ventilationenen

Är det någon som vet hur man demonterar vevhus ventilationen då jag hade tänkt att rengöra den.

Fredrik
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Beskrivning för M62 i Range Rover finns här, Länk
Har tyvär inte m62 motorn, jag har m60 motorn då det inte ser riktigt likadant ut.
Ka
5.697
Kane
Principen är ju väldigt lika mellan m60 och m62.
Problemet e att jag inte har dom slangarna som är överst på motorn
Ka
5.697
Kane
Nej, så är det inte på BMW heller men du får ju "impovisera" lite. Du får lite tips och tricks från länken.

Såhär ser är det gjort på M62 i en BMW e38;

Länk

Länk

Och för M60 i e32;

Länk

Länk

Hmmm, angående Kanes länk:

Konstruktionen av vevhusventilatioen skiljer sig väl mellan m62b44 i BMW X5 samt Rover Rover jämfört med m62b44 i BMW 540/740?

Vilket fått den tråkiga effekten att m62b44 i X5/Range Rover är känslig för frusen vevhusventilation medan m62b44 i 540 och 740 inte lider av denna känslighet.

Syftar enbart på Kanes första inlägg i den här tråden 2011-11-07 19:30, inte hans sista inlägg.
Hade behövt en lite mer detaljerad beskrivning, gärna med bilder på hur man demonterar hella vevhusventilationen, helst inte sprängskiser.

Fredrik
Någon som vet.

Fredrik
En samling länkar som kanske kan hjälpa dig en del och komplettera de sprängkisser du fått. Men du kan säkert finna mer om du surfar på google och letar efter instruktioner på engelska.

(Tror att vevhusventilationskonstruktionen är helt lik mellan M60 (din motor) och M62 motorn.)

Länk

Länk

Länk

På svenska, byte insugsmembran.
Länk

Här försöker de reda ut skillnaden mellan insugsmembran och olje seperatorn, den sistanämnda är betydligt bökigare att byta men ovanligt att den fallerar?
Länk
Pa
39
Pappseriet
540IA -02
740IA -99
540IA -94
Jag har bytt VV på både M60 och M62TU. I princip lika svårt i båda fallen. Det stora problemet är ju att få upp torx skruvarna. I synnerhet i nederdelen av "vevhusventilationslocket". Se till att du har bästa möjliga verktyg!
På tal om"vevhusventilationslocket", var går det röret som är kopplat till den, såg nämligen att där var jäkligt mycket skit där.

Fredrik
I denna beskrivning står det en hel del om "vent pipe" och en del bilder, tex på sidan 4, om det nu är den du menar?
Länk

Kanske i kombination med den här skissen som visar röret ganska tydligt?
Länk
Någon som vet hur man bytar olje avskiljaren bild nr:1 i en m60 som mats_epost länkade i inlägget åvan.

Fredrik
Hmm, den här videon visar varje ganska bra var den sitter? ;-) Hur själva bytet går till visas dock inte vad jag såg.
Länk

Han snackar om first och second oil seperator.

Med first oil seperator medan han oljeseparatorn/oljeavskiljaren och med second menar han insugsmembranet.

Verkar tyvärr vara väldigt svårt att hitta vettig guide för byte av oljeseperator medan det dräller av guider för byte av insugsmembranet.
Vad blir det för symptom när oljeavskiljaren går sönder?
När oljeavskiljaren har gått sönder så ryker bilen rätt så mycket blå avgaser och motorn går dåligt.
Då har jag plockat bort ventilkåpslocket och såg att det var väldigt mycket gult klet där och oljan luktar bensin, vad kan det bero på.

Fredrik
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Hadde mye problem med gult klet på min 520 e39,men det på grunn av mye kort kjørning på vintern,kjørte motor 5-10 mil så forsvant kletet,men problemet forsvant når jeg gikk over til mobil1 olja,castrol edge oljan var muligens orsaken til kletet på min bil.Ser ut som mobil1 er en bedre vinterolja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.