AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.547

Gummitätning mot framruta ovanför torped

Ba
6
Balteklev
E85 Z4 3.0 -05
E61 525i -05
Gummilisten som sitter i nederkant på framrutan, precis under torkarbladen på min Z4 är "bucklig" dvs den sitter inte tight mot hela rutan på vissa ställen och vatten kan alltså rinna mellan rutan och listen, ner i torpeden.
Vet inte om det har någon pratisk betydelse, men ser inte normalt ut. Någon som vet hur man kan få bort "bucklorna". Kan man t.ex värma för att krympa bort dem?

Tacksam för idéer?
Lo
55
LordGoder
525iA -94
Vet inte exakt hur det ser ut, men kan säga som så mycket att det har ingen praktisk betydelse ifall det inte ligger helt tätt emot glaset, rinner det ner under den såkallade "torpedplasten" så finns det dreneringshål där under just därför att det aldrig är helt tätt emot rutan, något som däremot kan vara bra är att kolla lite ifall något av dränerings hålen är igensatta eller liknande för då kan det samlas ganska stora mängder vatten där under och med tiden så kan det bli riktigt tråkigt.
Angående att fixa till detta så tror jag att det enklaste, eller kanske inte enklaste men mest praktiska för att kunna jobba med plasten och så, är att plocka bort det hela lite försiktigt och se ifall det bara sitter fel monterat eller om det är så att man lite försiktigt kan försöka värma för att jämna ut det hela.

Hoppas det kan vara till någon hjälp är inte helt hundra på hur dom ser ut var ett tag sedan jag jobbade med en sådan bil.

kan ta reda på lite mer information på måndag på jobbet om hur det ser ut ifall du vill.

Jag bränner mer än gärna det bränsle du försöker spara
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
När jag bytte framruta på min E90 då hade de glömt att sätta tillbaks den, det resulterade i att första tvätten i minusgrader gjorde att varvmätare, tankmätare etc fastnade och släppte igen när bilen blev varm i motorn. Enligt BMW det ska inte påverka men det gjorde.

Jag beställde genast ny list och lät BMW själva sätta dit den, det gick på 350:- allt som allt. Klart värt. :)
Lo
55
LordGoder
525iA -94
Vilken list hade dom glömt på E90:n?
var det den listen som sitter fast på rutan som man sedan snäpper i torpedplasten i?
Isåfall känns det som ett riktigt uselt gjort jobb, med tanke på att den listen är en av grundstenarna för att sedan kunna bygga ihop bilen och få allt att sitta ordentligt igen.

Ba
6
Balteklev
E85 Z4 3.0 -05
E61 525i -05
Tack för era svar

LordGoder, mycket tacksam om du kan kolla upp detta. Tätningslisten ser inte BMW-aktig ut idag.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
LordGoder:

Ja, det var den listen (lång och smal), den som sitter på framrutan, precis under torkarbladen.
Det var Ryds-glas som gjorde det, jag förstår att ibland går det inte att använda en gammal list igen, men då borde de ha sagt att det gick inte att sätta tillbaks listen eftersom den är sliten. Det är ju ingenting som man själv direkt lägger märker till att är borta.
Lo
55
LordGoder
525iA -94
Jag kollar upp så mycket jag kan på måndag!

Oavsett om listen inte går att återanvända eller inte, den brukar gå att använda två rutbyten innan den behöver bytas, men om den inte går att använda så ska en ny sättas dit, glasmästeriet ska få betalt av försäkrongsbolaget för detta.
Lo
55
LordGoder
525iA -94
Balteklev- jag har kollat lite med folket på jobbet nu, torpedplasten sitter itryckt nedanför rutan ibkarossen med clips, där den inte sitter riktigt hundra procentigt mot rutan kan du försiktigt försöka titta in under och se om fet kan vara ett clips som saknas. Ifall den inte är ett clips som daknas kan du försöka plocka bort hela plasten, försiktigt då clipsen ofta har en tendens att gå av så man får byta dom, och när du fått loss den gå på lite lugnt med en värmepistol o se om den plattar till sig.
Tånk på att inte gå på för hårt med värmen så den inte smälter eller bångnar sig ännu värre.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.