|
|
|
|---|---|
| Passar vinterdäcken från en E39 på en 735 årsmodell 90 rakt av? | |
| ska väl gå,men du behöver kanske centreringsringar | |
| Passar med centreringsringar som sagt, men E32:an vill kanske ha lite större rullningsomkrets med högre däckprofil? | |
|
Centrumhålet är 74mm på E39:an och 72,5mm på E32 vilket naturligtvis innebär att man måste ha lämpliga centreringsringar om man ska byta originalfälgarna från E39 till E32 som tidigare redan skrivits. Jag har på vintern däckdimension 195/65-15 på mina BMW´s (dvs E39 o E32). "delorian" skriver iofs "vinterdäck" vilket kanske kan misstolkas !? som enbart en fråga om däckens dimension, och då beror det lite på vilken dimension han har på E39:an. 195/65-15 är nog den minsta dimension du kan ha på E32 utan att det ska bli för "tokigt". Men vi som skrivit hitintills har nog tolkat rätt ;) Mvh Janne. |
|
|
E32 har väl i princip samma däckdimensioner som sin lillebror E34, som i sin tur har samma dimensioner som E39. Det är väl först E38 som fick större hjul. Om vi förutsätter att det är originaldimensioner vi pratar om så är svaret ja, de passar. |
|
|
Frågan gäller om fälgarna passar rakt av. Centreringsringarna kostar väl lika mycket att köpa som ett par begagnade däck med fälg på blocket antar jag. |
|
| Ringarna ska inte alla va dyra,köpte 4st till e34(m5 e60 fälgar) en gång hos den lokala däckhandlaren som hade en hel låda att välja i,tror ja pröjsade 30sek st ir nått | |
|
E32 och E34 har samma däckdemensioner, exempelvis 225/60 15, standard på 735i, 740i, 535i, 540i. 195/65 15 är INTE godkänt på E32, 205/65 15 är smalaste man FÅR ha. Sedan går det att ha 195/65 ändå. Ringarna var svindyra när jag köpte tre på Örby gummi för något år sedan, typ 150kr/st eller något i den stilen. Stephan |
|
| Stephan: Vad menar du med inte godkänt på e32? | |
|
Länk eller Länk eller Länk så har du dem i brevlådan på ett par dagar för 100-150 kr för alla 4... Funkade för mig, handlade på JCB Reifenhandel! /Magnus, BMW CS # 07317 Mina bilar: Länk |
|
|
Kane; Godkänt från BMW, står i instruktionsboken, likadant som att det inte är godkänt med plåtfälgar på 540i E34. Bör vara likadant med 740i E32. Att folk struntar i det är en annan sak och det kan fungera i de flesta omständigheter. Kan säga att det fungerade med 195/65 på 735i utan att vara svajigt under två vintrar, men att köra 540i med 195 även om så bara till ett garage ett par mil bort var obehagligt. Obs samma hjul som satt på E32an. Rekommenderar att välja minst 205/65 om man inte som jag var hösten 2000 en snål/fattig stackare=). Även till 735 E32. Mvh Stephan |
|
|
195/65-15 fungerar bra för mig och min 735:a.. Och vi pratar väl 735 E32 i denna tråd ? Har kört den dim. alla vintrar sedan 2003 då jag köpte vagnen.. Inga problem annat än att det möjligen kan se lite klent ut rent okulärt :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.