AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.888

Däcktryck vinterdäck E91 Touring

M3
168
M3blackpearl
A6 2,0TDI Avant -12
A3 1,9TDI Sportback -09
Hallöja!

Har 225/45 17 Nokian odubbade vinterdäck. Vilket däcktryck hade ni åkt på?

Jag tog nog i lite för mycket av kung och fosterland när jag tryckte i 2,5fram och 3,0bak.

Mvh
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag kör med 2,7 runt om. Samma däckdimension.
//Marin
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Lite lägre lufttryck ger betydligt bättre grepp på vinterväg och bättre hållbarhet på däck och dubbar.
På min 530xD brukar jag åka med ca 2,3 runt om (kalla däck. Det stiger lite när däcken blir varma). Höjer trycket lite om jag lastar fullt eller drar tungt, men jag har aldrig haft mera än 2,6.

Testa er fram!
Prova olika lufttryck någon dag med minusgrader och riktigt vinterföre. Testa lite inspirerad körning med t ex 2,8 och sänk sedan till 2,1 och testa igen. Jag vågar nästan lova att skillnaden kommer att förvåna er...

Lägre lufttryck ger dock självklart ett något "sävligare" däck på ren asfalt. Men det kan jag leva med eftersom jag ändå tycker att greppet på ren asfalt är bra, åtminstone i jämförelse med en riktig vinterväg...
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag följer BMW:s rekommendationer för däckdimensionen, minns inte exakt vad det är.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
225/45 17 på E61'an som jag monterade igår. Följer BMW's rekomendationer som var 2,7 bak och 2,2 fram. Justerar till "full last" däcktryck de få gånger vi åker 5 i bilen med bagage.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Som jag har informerat om i andra trådar:
Jag har pratat med tyska testförare i norrland. De säger att BMW:s rekommendationer inte är avsedda för skandinaviska vinterdäck/nordiska vinterförhållanden.
Rekommendationerna för lufttryck gäller följaktligen inte heller.
I nordiska vinterförhållanden går bilen i de allra flesta fall bättre med ett smalare vinterdäck och med relativt högre däckprofil och även med ett lägre lufttryck.
Jag har själv deltagit i många däcktester och min erfarenhet överensstämmer med testförarna.

Så vad gäller lufttrycket upprepar jag mitt råd:
"Testa er fram!
Prova olika lufttryck någon dag med minusgrader och riktigt vinterföre. Testa lite inspirerad körning med t ex 2,8 och sänk sedan till 2,1 och testa igen. Jag vågar nästan lova att skillnaden kommer att förvåna er..."

Jag har testat och laborerat en hel del. Min egen bästa kompromiss är 2,3 runt om.
När jag har kört med 2,2 fram och 2,7 bak så har min bil blivit tydligt överstyrd och jag har tappat en hel del i drivgrepp och jag har ändå xD... På en bakhjulsdriven måste man förlora mycket drivgrepp(?).

PS: BMW har väldigt jämn viktfördelning, nära 50/50. Varför ska man då ha så mycket högre lufttryck bak?
s6
23
s60761
325d E91 Touring -2009 såld
520d F10 sedan -2010 såld
330d E91 Touring -2011
Håller helt med, testade Bmws rekommendation som verkade helt vrickad. Typ 2.6 fram och 3.1 bak?!? Tyckte det var helt orimligt med tanke på Bmws jämna viktfördelning. Så ja tog 2.6 fram och 2.8 bak, men det va ingen höjdare det heller. På torr asfalt med Nokia Hakka 5 släpper det ju på trean i 70 knyck. Sänkte till 2.6 runt om och det blev genast mycke bättre, men ja ska nog testa 2.4 runt om faktiskt.

De rekommendationer Bmw har är för Europa friktionsdäck. Inget för svenska vägar.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Har haft funderingar kring detta sedan vinterhjulen åkte på för ett par veckor sedan; upplevde att bilen kändes vinglig och instabli, framförallt vid filbyten på motorväg. Kör med Hakka 7 RFT dubbade och med av BMW rekommenderat lufttryck. Har också noterat att DSC-lampan ibland blinkar vid gaspådrag på 3:an på torr asfalt.

Testade efter att ha läst inläggen här att gå ner till 2.4 fram och bak och upplever en klart märkbar förbättring. Får väl se om det påverkar förbrukningen negativt.

/J.I.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.