AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.449

Ljudnivå och förbrukning mot konkurenterna? 118-120d...

Sida 1 av 2
co
13
condtech
Letar ny bil, kör A4 nu...
Har kört Audi många år men nu är jag lite sugen på en 118d-120d med något år på nacken.

Hur är ljudnivån i 1:serien med diesel. Standarddäck och ej snabb körning.

Audi A4 136hk tdi är mitt förstahandsval nu.
Audi A3 Tdi 105-140 hk nr. 2

Hur ligger 1:serien mot dessa i komfort och förbrukning?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Markant lägre förbrukning, mer effekt, likvärdig komfort (1-serie har lite kortare hjulbas och lite studsigare uppträdande än A4) och betydligt sämre innerutrymmen är mina upplevelser av modellerna. Som pendlarbil tycker jag dock den är optimal. :)

//Bjersér
co
13
condtech
Förbrukningen för 118d och 120d med manuell resp. automat?
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
När jag kör min 118d snålt så kör jag på 0,4!
Men när jag kör som jag VILL tar den 0,5... det är det värt!

----
Magnus M, BMWcs NORD 4047
----
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
De sträckor jag har kört med en manuell 118d har resulterat i mellan 0.44 och 0.48L/mil lite beroende på vägval, och då har det visserligen inte varit någon storstadskörning inräknad men å andra sidan är jag lite gasglad och 1an har ett roligt chassi...

//Bjersér
co
13
condtech
Blir helt klart en provkörning inom kort. Om komforten är ok... blir det nog en 118d.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Min drar ca:0,52 -0,56 l/mil. BMW är mycket tystare än min tidigare A3 -07 Lite ovant ibörjan på förra vintern med bakhjuls drift. Är super nöjd blir nog en bmw när det blir bil byte nästa gång. Men sen så kommer den nya A3 2013.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
ut och testa, e8x 118d är en lagom pendlar bil som kan kan köra väldigt billigt
Jag har fått ner förbrukningen som lägst till 0,38 med 18" fälgar. Men då får man köra väldigt snällt.

/Pelle
Ljudnivån i 1-serien är väl sådär tycker jag. Motorljudet är ständigt närvarande och det är ganska mycket vindbrus i högre farter.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Jämfört med Audi A3 så är det stor skillnad. Speciellt med dubbdäck i A3 var det öronbedövande och i 118 är det mycket tystare. Men på audin hadde jag 4WD och det är överlägset vintertid. Så alla bilar har sina för o nackdelar. Lycka till med ditt bilval. Jag tror inte du blir besviken om du väljer BMW.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag håller inte riktigt med dig där Bmw newbie om motorljudet, jag hade sportavgas på min 120d och inte ens då hörde jag något motorljud i motorvägsfart! Vindbrus hade jag dock problem med min 3d fast det visade sig sedan att det var en gummilist som hamnat på sniskan när jag tonade framrutorna, och efter att det var åtgärdat så vart vindbruset störande först någonstans efter 200km/h så om det är något problem är väl upp till var och en!
I min nuvarande så har jag taklucka och den om någon är det vindbrus i någonstans efter 220Km/h kanske är något som ligger snett där också, vem vet.
1:an har ju länge varit tystast i klassen, mycket av den underliggande tekniken kommer rakt av 3-serien. Skulle inte förvånas om F20 fortsätter traditionen.
BMW newbie: äntligen så är det nåt fel på din bil eller så är din andra bil en Lexus LS600 ;)
Ur
184
Urma
118d -08
bmw newbie, när du säger sådär så menar du säkert jämfört alla? Men i storleks klassen, d.v.s. "golf klassen" så måste ettan vara en av de tystaste om inte tystast.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Ljudnivån är klart bäst i klassen, likaså bränsleförbrukningen. Någon som har en fin 120d med M-sport till salu kan jag vara intresserad:-)

//Stefan

Mina bilar:Länk
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
StefanL jag har en fin 135a till salu, klart bäst bränsleförbrukning i klassen ;)
"bmw newbie, när du säger sådär så menar du säkert jämfört alla? Men i storleks klassen, d.v.s. "golf klassen" så måste ettan vara en av de tystaste om inte tystast."

Jo det stämmer säkert. Har inte kört så många andra bilar i golfklassen så jag har inte så mycket att jämföra med. Jag påpekade bara två saker som jag störde mig på i min etta.
Visa användare
64
Xeik
520d Touring -11
320d Touring -07
StefanL, du har powerpost.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Sss, jag har en BMW 120d cab, och jag pratar rätt mycket i telefonen eftersom jag är mäklare och det är inga som helst problem med ljudet, och då är det dessutom "bara" tyg-tak. Om du vårdar din bil och smörjer dörrlister regelbundet så märker du aldrig något vindbrus.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
onehp, f20 är tystare än e8x. det märks att dom la ner lite mer jobb på att ta fram den.
Det märks att det är en gen nyare bil.
Hade det inte varit för att jag väntar på f32 så vetetusan om jag inte slått till på en f20.
Jag blev iaf helt såld på den

/Pelle
Pelle: klart att den är tystare, tänkte mest på hur bra/dålig konkurrenterna kan vara som kommer ganska snart. Själv vill jag inte ha för tyst heller, snart märker man inte längre att man rullar framåt ;)
Corzair: så snabbt? Det blir antagligen ingen F20 för dig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.