AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.100

Mysterie med handbroms e39

pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Hej!

Hände en märklig grej idag.
Bytte till vinterdäck idag, och efter en kortare resa på landsväg hörde jag en lätt smäll ifrån ett av hjulhusen i bak.
En sten tänkte jag, men efter bara några sekunder hördes ett konstant skrapande ljud.

Stannade bilen, gick ut och tittade och hittade en insex skruv m6x16mm, som kilat sej fast mellan insidan av fälgen och bromsoket på höger bak. Blev ett fint spår runt hela insidan av fälgen.

Fortsatte sista sträckan hem och lyfte där upp bilen för att se om det saknades nån skruv nånstans, men såg inget konstigt.

Sen fick jag idén att jag skulle pröva om handbromsen agerade annorlunda, och jajjemen!
Ingen bromsverkan alls på vänster bak, alltså motsatta sidan som skruven satt på!

Vad har hänt?
Vart kommer skruven ifrån, och hur kan bromsverkan bara försvinna så?
Min första tanke var att skruven helt enkelt blivit tappad och liggandes mellan bromsskiva och bromssköld, för den ser inte använd ut, och inte heller rostig.
Men nåt har ju som sagt hänt med handbromsen också.

Tacksam för hjälp!

mvh
//Patrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hur långa hjulbultar har du ?? Det vanligaste felet när handbromsen saknas efter hjulbyte är att det rensat runt bland bromsdetaljerna pga bultarna varit för långa.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Detta känner jag igen från en merca jag hade för några år sen.

Har inte mätt, men är rätt säker på att dom suttit i med dessa fälgar förut. (min första vinter med bilen)
Fälgarna är original, och har kortare bultar än sommarfälgarna.

Hörde inget konstigt ljud innan "olyckan" inträffade, och då hade jag ändå kört 2 mil med den.

Borde ju inte vara detta, men kanske får undersöka för säkerhets skull..

Återkommer, tack så länge.

mvh
//Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.