|
|
|
|---|---|
| Har en 320d med dieselvärmare och jag kikade lite på nya ettan, men den verkar inte gå att få med dieselvärmare från fabrik? Kan det vara möjligt? | |
| Jag har en webastobrännare i min tror att den är fabriksmonterad, men kan ha fel.. | |
| Jag får väl kolla med en ÅF sen men dom brukar inte kunna sådant. Konfiguratorn innehåller inget sådant nu i alla fall. (Gäller nya ettan.) | |
|
Jag har inte undersökt nya 1:an men gjorde lite efterforskning innan jag köpte min E87. Min slutsats var att BMW inte vill montera dieselvärmare i 1-serie även om det går, gissningsvis för att inte kannibalisera på 3-serien. Vad jag kunnat leta fram på diverse forum (inkl här) så är det exakt samma motorer (x18d/x20d) i E87 och E90, det finns plats rent fysiskt för en dieselvärmare i E87 (exakt samma modell som monteras från fabrik i E90 kan köpas och monteras). Så det verkar inte finnas utrymmesproblem iaf. Jag frågade BMW i Eskilstuna, Örebro och Karlstad och fick i princip samstämmiga uppgifter; - nej, det finns inte som fabriksmonterad option - nej, det finns inget artikelnummer för att eftermontera hos BMW verkstad - om jag låter en oberoende firma montera en så gäller inte garantierna på motorn Dieselvärmare är snudd på det bästa tillbehör jag haft i en bil och med tanke på hur jag bor och arbetar så ger det bra mycket mer än en "vanlig" motorvärmare .... men jag la ner det projektet. Blir det svinkallt i vinter får jag väl montera en konventionell mv. |
|
| Ja då är ettan utesluten. För övrigt är den ju inte bättre förbrukningsmässigt än treserien, inte särskilt mycket billigare med samma utrustning utan bara något mindre. Inte ens femman ligger särskilt långt från dessa med samma motor. Förr köpte man ju en liten bil för att spara bränsle men nu handlar det mest om smidighet. | |
|
Jag frågade säljaren och han svarade kort att det inte var efterfrågat. Så det gick inte att beställa. Punkt. Micleg: Glöm inte att förmånsvärdet spökar för många, vilket gör att ettan blir ett bra alternativ. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.