AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.006

Effektbortfall på E61, kickdown är sedan borta! (Märklig upplevelse)

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Klurar på vad detta kan vara för fel på min E61.

Körde en längre tur igår på motorväg, bilen kändes bra och startade fint som den skulle.
Men efter en halvtimma skulle jag gasa på med kickdown och fick en udda upplevelse...

Den växlade ner som den skulle men så snart den gick till ca 3000 varv så fick jag ingen mer effekt, kändes som motorn bara stryptes där, den orkade inte och jag kände att jag faktiskt tappade fart så länge jag höll gasen i botten.

Släppte snabbt kickdown-läget och bilen växlade upp igen och fick genast tillbaka effekt och kunde "segdra" upp till önskad hastighet.
Inget kändes konstigt i övrigt.

När jag sedan kört av motorvägen och stod stilla vid en korsning så skulle jag gasa lite till och så snart den når ca 3000 varv så tar det stop igen, bilen vägrar dra och tappar fart, varvtalet minskar långsamt ner till ca 2500 varv och varpå jag släpper gasen något och den växlar då upp och varvtalet går ner och jag får mer fart igen.

När bilen sedan har varit avstängd några timmar och jag skulle åka hem igen så startar den som den ska, som tidigare, inga problem.
Men denna gång klarar den att gasa upp över 3000 varv MEN kickdown fungerar inte, den växlar inte ner som den ska.

Har nyligen bytt konverter på växellådan ska jag tillägga och har kört ca 400 mil med den utan att ha upplevt något problem.

Är det någon som har råkat ut för något liknande?

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Låter som det är fler som har haft liknande problem.
Hittade detta:
Länk

Ska leta vidare.
Har tid på onsdag då jag ändå ska göra lite annan service på bilen, får be dem kolla felkoderna.
Återkommer om/när de hittat något så andra med samma problem som läser detta kan få en aning om vad det kan vara.

/Hammar
Symtomen låter lika som jag hade ..
Misstänker att den backar av på bränsle vid 3000rpm detta är mest troligt pga att partickelfiltret är på väg att kladda igen. Detta hade hänt på min men uppdagades inte förän turbon rasade med då hade jag kört ca 800mil med detta problem mest troligt så satte partikelfiltret igen pga att turbon läckte olja som kärade ihop där. Den backar av på soppa pga av att mottrycket blir för högt eller att tryckdifferansen är för stor över filtret.. lätta på tryckröret och titta så att det inte är oljigt där. kanske ett långskott men då har du iaf kollat det..

Mvh Alex
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tack för tipset.
Var sitter det röret? :)
(Behöver bilen lyftas eller kommer man åt under huven?)

Kollade bilen igår, det var lite dystra saker som kom fram.
Ett grenrör är sprucket (förklarar varför det luktade dieselavgaser i bilen vid start och stopp vid rödljus) och felkoder finns för partikelfiltret, som eventuellt behöver bytas.
Har svårt att tänka mig att grenröret är orsaken, men partikelfiltret verkar ju som den stora boven, som du även tipsar om. Men jag kollar gärna upp tryckröret, bara jag kan hitta dit. ;-)

Det verkar inte som de har tänkt i de banorna, och det vore tråkigt med ett turbo-ras också...

/Hammar
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Men har du ett sprucket grenrör försvinner ju en del effekt redan där beronde på hur stor sprickan är, varit snål med med avkylningen om du legat och pressat eller likande?
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag känner till för lite om det egentligen för att säga något men att det är vid 3000 varv som det tog stop och att den bara "ströp" effekten så man tappade fart var lite märkligt.

Verkstaden nollade alla fel osv. så nu fungerar kickdown igen som den ska, men jag märker att effekten är påtagligt mindre vid högre varv så du kanske har rätt i att det påverkar effekten en del, eftersom jag inte känner samma acceleration vid kickdown som tidigare.
- Hålet kanske var mindre tidigare, och blev kanske större när jag upplevde problemet så någon elektronik gick in och ströp motorn för att inget ska bli galet?

- Tycker man borde få en ganska stor varning i displayen när något sådant här händer i vilket fall. Men dyrt blir det att byta både grenrör och filter...

/Hammar
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Klart de påverkar effekten när de smiter ut avgaser i sprickan istället för genom turbon, Prova och se om de funkar att svetsa grenröret istället för att köpa nytt på en gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.