AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.485

Äga o meka bmw e65

b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

Hur är det med självmek?kan man tex som vanligt byta tex bromsar mm själv??utan att en verkstad ska opera in i bilens elektronik??
och vad se upp med vid köp?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det mesta mekaniska skulle jag säga att du kan fixa själv.

Det som inte finns till hjälp är en Haynes manual, det finns till i princip alla andra bilar men har inte kunnat hitta till e65or. Å andra sidan är det mesta samma lika princip så det kanske funkar med en Haynes till en e39.

Sen finns ju BMW TIS (alltså BMWs egna interna digitala manual på nätet, mycket bra!)

När det ev blir fel med elektroniken kan det vara bäst att lämna till en duktig meck, inte nödvändigtvis BMW. Sen beror det lite på vad det är som strular. Bytte själv radioprylen i C-stolpen i våras. Ett jobb som tog mig en halvtimme men som BMW ville ha ca 3000 spänn för.

I grund och botten är det ju faktiskt bara en vanlig bil, om än lite större så det mesta kan man fixa själv, undantaget elen och datariet då. Men jag vet folk som kan fixa det mesta även i den vägen.

Köp helst en bil med säker historik, gärna svensksålt, blir enklare att kolla upp. Men utbudet och nivån på utrustning är högre utomlands. Svårt att säga vad man särskilt ska se upp med. Tror att om du hittar ett bra ex är du på den säkra sidan men skaffar du ett misskött ex kan det bara bli dyrt och jobbigt. Är nu inget generellt e65 råd heller.

Det är en tuung bil så däck och styrleder och annat tar lite mer stryk, det är iofs dimensionerat för bilen men ändå.

Växellådan måste funka perfekt! Kostar multum att byta. Och även om den funkar bra kan det vara bra att byta oljan i den trots att BMW hävdar att den är for life??? Ny fräsch olja känns alltid bättre om natten :-)

Tror inte dom kan ha mindre än 18-tummare så däck kan bli dyrt.

Kan inte komma på nåt annat. Dom är underbara att åka i så klart. Jag har komfortstolar med kyla i min och det är mums det.....

Lycka till!

Niklas

Fransosen
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

Ok tack det var bra info,mjo prio vid ev köp blir ju å kolla så autlåda går felfritt o även motorgång.även klimatanling

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har skruvat en del med min, det är inga problem.

Bytte olja i automatlådan för 2v sedan, när jag skulle köra igenom växlarna på pallbockar fick bilen fnatt och det lyste som en julgran i hela bilen :D Men allt försvann sedan efter någon mil på vägen.

När du testar ett ev objekt, provkör direkt när bilen är kall. Är det för lite olja i lådan kommer den växla tvivelaktigt innan motorn blir varm.
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

ok uppfattat:)tack igen för info,vid vilket miltal ska oljebyte i lådan utföras?
Visa användare
81
Håkan W
750iAL -96
320iK -88
Bara ett tillägg till Fransosen: Det går bra med 17 tums hjul på E65:an, utom på 760i som har större bromsar.
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

aha,nu väcktes en undran ang hjul å fälgar till e65.det är väl 20"som gäller till dessa sommartid,hur blir det växling o den adaptiva lådan?

på min e38 är lockuppen något senare med 18"lättmetall sommarhjul och blir lite tidigare med 16" vinterhjul
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle säga att första deloljebytet i automaten borde ske vid antingen 10.000 mil eller var 5:e-6:e år, det som kommer först. Vid deloljebyte så borde endast motsvarande originalolja användas, flushar man lådan kan valfri olja med rätt klassningar användas.

Mvh
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag försökte hitta vart jag läst det men utan succe, jag har för mig att ZF säger att oljan inte behöver bytas OM man inte kör korta sträckor, inte kör fort och inte kör hårt. Klarar man inte dessa krav ska oljan bytas vid 8000mil eller efter 10år.

Ska försöka ta reda på vart jag läste det, detta gäller 6HP26 alltså.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ang fälgstorlekar och lockup så ska det inte ha någon betydelse. Kör man med original dimensioner skiljer det marginellt i rullomkrets på olika fälg/däck kombinationer.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ZF rekommenderar byte vid 10-15.000 mil eller vart 10:e år, men jag tycker att 10 år är rätt lång tid...
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

Ok,kul o vettig feedback:)

ang oljebyte lådan,ska inte oljan trycksättas o matas in vid rätt tempratur osv?
Har för mig att till större lådorna från förr tex 540,740 är ett komplicerat byte?

iaf vid mektippstet ang plastkularna 5hp lådan näms väl inget om detta.

en polare med en audi a6 ir nått(kan ej desa modellkoder)den har v6 å aut,han ska göra ett lådbyte men är tvungen att trycksätta olja vid fyllning påstår han
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Oljan måste pumpas in pga att det inte finns plats att hälla i den, sen hur man gör det är väl upp till var och en.
Oljan behöver inte va tempererad innan man pumpar in den men den ska ha en viss temperatur när man mäter nivån.

Proceduren är väldigt lik den när man byter på 5HP30.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag kan tyvärr inte länka källan då jag fick PDFen skickad via mail från ZF, jag citerar:

ZF 5 and 6-speed as well as the ZF 4HP20 automatic transmission are filled maintenance-free with specially developed partially syntetic ATF oils. Maintenance-free fills are intended for normal operating conditions. Especially driving at very high operating temperatures can result in accelerated aging or increased wear of ATF oils. It is recommended, in event of severe operating conditions, such as:
-frequent highway driving in top speed range,
-offensive, sporty driving style,
-frequent trailer operation,
being above average, oil purification (oil change) on automatic transmissions is recommended between 80,000 km and 120,000 km, or 8 years, depending on the load.
In each case, only released ATF oil may be used for oil changes. And oil changes must be performed in accordance with the relevant specification.

Detta är taget ur ett dokument som heter ZF Getriebe GmbH / List of lubricants TE-ML 11, edition 01.07.2009
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ZF rekommenderar delbyte av oljan med intervaller på 10-15.000 mil, detta gäller alla deras lådor med Lifeguardfluid-fyllning:

Länk

Den korrekta oljan till ZF:s 6-växlade automater är Lifeguardfluid 6:

Länk Länk

Mvh
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

ZF rekommenderar delbyte av oljan med intervaller på 8000mil-12000mil alt 8 år, detta gäller 5 och 6 växlade ZF automatlådor inkl 4HP20.

Länk
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

okok,säg att en 745a 02a som gått 19000,växlar felfritt å inga knasigheter,ska den alltså få vara ifred i lådan

vad är förresten "follow me home"för funktion??
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag skulle byta oljan i den lådan.

Follow me home innebär att halvljuset lyser ett tag efter det att du låst och larmat bilen, så att du får en belyst väg hem till ytterdörren.

Förutsätter att du bor i villa och har bilen parkerad rakt framför ytterdörren för att det ska bli bra. Fyra trappor upp över gården blir inte lika lyckat :-)

/Niklas

Fransosen
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

Aha ok det bör bytas olja

haha mja kul pryl med lys funktionen:)kankse bra när garage-utebelysningen pajat iaf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.