|
|
|
|---|---|
|
Hej har för några veckor sedan skaffat mig en BMW ÄNTLIGEN!! underbar bil för å va så gammal! och billig ;) Men imorse så flyttade jag på bilen så att brevbäraren kommer åt min postlåda (det har klagats en massa på slarviga mig xD) inget problem så hä långt och jag startar även bilen ytterligare en gång till för att få ut en släpvagn från gården! stänger av bilen och allt är frid och fröjd och sen nu på kvällen så skulle jag åka en sväng och bilen vägrar starta! det låter som att den tänder lite då och då men inget händer! väntade ca 1 timme och provade igen och billen startar direkt men den gick dålig och dog direkt! och så där har det hållit på nu! så jag vänder mig till er kära entusiaster finns det nån tanke som plingar till i era huvuden så är jag idel öra :) Tack på förhand! | |
|
hm idag så var den lite trög som igår i början men nu så startar den och går som den ska :S någon som har någon ide va det kan vara? |
|
|
Alldeles säkert gräsklipparsyndromet. Gör en sökning får du se. |
|
| du menar alltså att jag startat bilen och kört en väldigt kort sträcka och slagit av den hastigt så de hänt något? | |
|
Kör du så kort sträcka har du säkert dränkt stiften så de är ordentligt sura... Om de blivit sura hjälper det oftast att hålla nere gaspedalen max när man skall starta och nöta några sekunder med startmotorn - då brukar stifen blåsas så rena att motorn startar. I värsta fall får man skruva ur stiften och bränna dem torra med gasbrännare. Vad har du för tändstift? Fyrelektrodsstiften (NGK BKR6EQUP och Bosch FGR7DQP) är lite mer motståndskraftiga mot att bli dränkta, då de ändå skapar en gnista i luft/ytgnistgapen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tumregel: Låt alltid motorn gå en minut varje gång du startar, då slipper du gräsklipparsyndromet. | |
|
ska försöka komma ihåg det i fortsättningen :D ska i dagarna här också ta ur stiften och kolla va det är för något och kanske byta då! men jag läste någonstans att bara modeller från 98 ska ha BKR6EQUP min är ju från 97 men ska detm verkligen kunna göra någon skildnad? :S |
|
|
BKR6EQUP/FGR7DQP fabriksmonterades från 99, men de går bra att montera i äldre motorer med! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Och ska du köpa BKR6EQUP, så gör det inte i Sverige. Beställer du från England får du nästan 4 stift till priset av ett i Sverige. | |
|
dettta ser väll ut att vara helt okej pris va? Länk |
|
|
detta va ju billigare men det ser inte ut att vara 4 sånna där grejer nertill på dom :S Länk |
|
| Jag gillar ju det här stället: Länk billigt och oftast snabba leveranser (inom en vecka). Dom tar 5.16 pund/stift. | |
| Jag köpte också därifrån. | |
|
är det 4 elektrods stift där då? det är ju nästan billigare på ebay.de |
|
| Ja det är det när man beställer rätt modell :) | |
| ja köp där peter 55 rek. köpte själv där fick dem på 4 dagar. smidigt me paypal va de | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.