AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.659

BMW 745, drar olja. 8 liter på en månad?!

samke
Hej! 745an var inne på service den elfte förra månaden, nästan en månad sedan. Då gjordes bl.a. En oljeservice där 8 liter olja fylldes på. Allt gjordes hos BMW, Segeltorp. Ikväll varnade datorn för minimal oljenivå (oil level is at minimum). Finns inget läckage såvitt jag vet. Detta är väl inte vanligt? Visst har jag kört ganska hårt med bilen vissa dagar. Vart har dessa 8 liter tagit vägen?!
jo
114
jonatan_m535 -85
M535i -85 Alpinvit
320iT -04 titansilver
de har knappast gått åt alla 8 liter! isåfall har du ingen motor kvar nu..

minimum borde betyda att det försvunnit ca 1-2 liter
jo
114
jonatan_m535 -85
M535i -85 Alpinvit
320iT -04 titansilver
om dom nu fyllde fullt vill säga..
samke
motorn spinner som ny, men är det då vanligt att den drar 2 liter? Drog upp stickan och Det fanns olja där "flaskhalsen" börjar? Jo, var fullt när jag kollade Stickan senast.
Hur långt har du kört sen senaste servicen? Och det står i instruktionsboken hur mycket olja du ska fylla på om nivån är på MIN.
Har du fel oljesticka, och överfyller därmed motorn? Du kanske ska fylla tanken med olja och slå en skvätt bensin i motorn?/ lustigkurren.
samke
100-150 mil max. Hur mkt olja drar dessa motorer i normala fall?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Om jag inte missminner mig så går det i 1,5 liter när den varnar själv. Står i boka :-)

Min drar oxå mer olja ibland och ibland inget alls som det verkar. Kan inte bli klok på varför det skiljer men antar att det har med körstil och körsträckor att göra.

Niklas

Fransosen
samke
Jo, såg det, tack för alla svar!:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.