AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.620

Valeo vs Bosch

Tu
89
TuvaLisa
328i Coupe -96
Ja vad är det för skillnad helt enkelt?
Jag har en Valeo i min E36 men dom är svåra att få tag i.
Kan man sätta i en vanlig Bosch generator istället?
Visa Bmw har ju Bosch och visa Valeo.
Snälla hjälp mig.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den.
Går bra förutsatt att Boschen har identisk remskiva o kommer från en E36 med likadan motor-familj. Jag har själv bytt från Valeo till Bosch på min bruxis (Passat), exakt samma som Valeo men Bosch då, passade klockrent:).
Anledningen till att man har 2 leverantörer kan vara flera, man vill kanske inte förlita sig på en leverantör, man vill kanske "spela ut de" lite mot varandra osv...

Tu
89
TuvaLisa
328i Coupe -96
Så då gäller det att mäta remskivan så det är samma, bara det som skiljer tror du?
Det är bredden på remskivan som kan skilja?

Om generatorn kommer från en 6-cylindrig E36 (2.0, 2.5, 2.8 eller till o med M3, oavsett om motorfamiljen är M50,M52 eller S50/S52) så passar den enligt: Länk
Det som KAN skilja är generatorns kapacitet, dvs sitter det tex en 140A generator i din bil så är det kanske inte lämpligt att montera den vanligare (?) 80A varianten, tvärtom går bra däremot. Givetvis skall man kolla att anslutningarna på generatorerna är identiska.
Tu
89
TuvaLisa
328i Coupe -96
Jag har en 328i och sitter en 80A i den nu.

Då så, då är det bara att hugga en fräsch generator o sätta dit, kolla som sagt bara att remskivan är identisk (till Passat är det olika remskivor beroende på om bilen har AC eller ej, men jag TROR det är samma remskiva på E36 oavsett).
Ett tips är att du tar dig till Länk i Helsingborg, en beg generator kostar 250kr. Kolla dock skicket på regulatorn (kolen samt släpringarna) innan du köper den. Regulatorn sitter i regel med 2-3 stjärnskruvar på Bosch, är det djupa spår (mer än 3mm) i släpringarna (kopparfärgade delen "inne" i generatorn, du ser dessa när du skruvat bort regulatorn) så välj en annan generator, samma sak gäller om kolen är väldigt korta, de ska helst sticka ut iaf 7mm, gärna uppemot 10mm...
På returbilen.se får man plocka loss delen själv, men priset är betydligt lägre än normalt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.