AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.320

Problem växellåda (!?) + tjuvström 535d-05

Ma
4
MariaJ
535dA Touring -05
Har försökt leta tidigare trådar, men inte blivit mycke klokare, verkar ju kunna vara i princip vad som helst.

Iallafall, köpte nyligen en E61 535d touring-05, ca 13500 mil, Tyskimport.

Märkte inget vid provkörning växlade mjukt och fint inga missljud osv, men nu när jag kört mer med bilen har jag märkt att varvräknarn pendlar en del vid jämn fart och man känner små ryckningar, precis som om lockupen går i och ur hela tiden, men växlar fortfarande fint.

Var tomt batteri i bilen en morgon, lade i ett nytt batteri och raderade samtidigt felminnet på bilen med hjälp av Bosch KTS 650.
Då växlade bilen bättre samt att varvräknarn endast pendlar vid högre farter (80-100km/h), från början gjorde den så även i lägre hastigheter.

Nästa morgon fanns de ström i bilen, och jag trodde de hjälpte med batteribyte/radera felkoder.

Morgonen där på så var de strömlöst igen, totalt död.
Laddade upp batteriet i ca ett dygn, och mätte sedan med multimeter och de visade sig att bilen har en läckström på ca 10-12 ampere(!)

Vad kan de vara?

Verkar ju kunna vara olika fel vid samma symtom (v-låde problem), de jag läst att de kan vara fråga om: Växellådsbyte, converterbyte, fukt i stick till v-låda, uppdatering programvara, Lmm, Egr, injektorer m.m?

Kan de ha nåt samband att den tar tjuvström och att v-lådan beter sig konstigt?

Sen att verkstäderna verkar ha problem med att hitta dessa fel gör ju de hela än mindre roligt!

Väldigt tacksam för hjälp, alla tips och idéer är välkomna.!

/Maria
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Felet med ryckningar inte helt ovanligt har det även på min..problemet ligger momentomvandlaren kostar ca 30 000 att få åtgärdat,felet finns beskrivet i BMWs felsökningsbeskrivningar ang vissa tillverkningsnummer på lådor..
Ma
4
MariaJ
535dA Touring -05
Okej.. Ja de vore ju trist om man åker på en sån smäll direkt!
men den verkar ju kunna vara andra fel också, för bilen växlar mjukt och fint, och inga missljud förekommer,
bara de att varvräknarn pendlar en del vid jämn fart.

Nåja, ska lämna in bilen på felsökning.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Köpte du bilen hos handlare eller privat?

Mvh
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Min växlar också mjukt och fint men ryckningarna finns ändå....finns folk här på forumet som bytt momentomvandlare och då försvinner problemet ...
Ma
4
MariaJ
535dA Touring -05
Bilen är köpt privat. Har dock blocket garanti på bilen, men känns som att den inte kommer täcka ett eventuellt byte av momentomvandlarn.

Gto: Okej, har du försökt åtgärda din på nåt vis? Bytt olja lr uppdaterat programvaran?

Läste också att man kan testa "nolla lådan" genom att ha på tändnigen å sen hålla full gas i ca 25 sek.
Nån som testat de?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Spanade in villkoren och det står att det ska täcka växellådan, men jag antar att det betyder att lådan ska vara helt obrukbar? Försäkringsbolag vet oftast hur man slingrar sig... =/

Länk
Vad säger personen du köpte bilen av angående bilens beteende??
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Helt rätt ang försäkring gäller bara om lådan upphört att fungera i detta fall säger de bara slitage..

Jag har senaste programvara och nolla låda hjälper inte heller.

Min låda ligger dessutom utanför de tillverkningsnummer som det har vart problem med.

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har liknande problem med min 745i, men det är främst vid låga varvtal och när bilen är kall, när den blir varm försvinner symtomen någon som känner igen sig?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Ang ditt batteri så kan jag ge dig ett hett tips fläktmotståndet.
Eller effektsteget som de numera heter,en gammal bmw sjukdom.
Bytte nyligen på min,o batterit håller i utmärkt skick.
Har bytt på mina samtliga bmw bilar e34,e36,e39an.
Så lycka till me det i alla fall.
Ma
4
MariaJ
535dA Touring -05
Ang fläktmotståndet, vars sitter de i e60? Kan man mäta upp de på nåt sätt för att veta ifall de är trasigt?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Den sitter vid golvet på passagerar sidan vid fötterna.
Fotplåten tar du bort.
När du har stängt av bilen,hörs de inte attnågon fläckt går i bilen när bilen är avstängd?
Har du imma på ruterna på insidan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.