|
|
|
|---|---|
|
Efter drygt två månader kommer här lite spridda tankar om min 530d Xdrive Touring F11: - Då man använder höger eller vänster positionsljus, det som aktiveras med blinkersspaken, så lyser inte de oranga sidomarkerinsljusen som är placerade i de främre lykthusen. Den strömbesparingen torde vara ganska minimal. Hade jag desajnat funktionen hade jag valt att bara den yttre av ljusringarna runt lyktorna blev aktiverad tillsammans med de oranga sidomarkerings- LED:arna och det yttre bakljuset. - Dräneringsvattnet från vindrutan rinner direkt in i motorrummet utan att ledas bort via slangar. - Ljusglaset för främre lyktorna har en kurvad linje som ser nästan ut som en spricka. - Att "veva" upp sidorutan genom att bara kort aktivera funktionen låter sig inte göras då förardörren är öppen. Då måste man manövrera knappen under hela tiden då rutan hissas upp. Varför? Då dörren är stängd går det ju bra med en kort manöver. - Varför måste tändningen vara på för att kunna styra flera funktioner? T.ex. sidofönster, Parkeringsvärmare, Läsa av tripp- och vägmätare eller färddator, Klockan, etc... - Varför kopplas den automatiska hel-/halvljus växlingen av då man manuellt behöver växla funktion (t.ex blända av)? Den borde, tycker jag, återgå till min valda automatik då jag sedan växlar manuellt över till hel-ljuset. - Om man har bagageluckan öppen för länge slocknar dess innebelysning. Jag saknar någon form av knapp där bak så jag kan återaktivera belysningen. Nu brukar jag gå och öppna och stänga en sidobakdörr.. - Många handgrepp går det åt för att placera torkarna i service-läge: 1.) Lås upp bilen. 2.) Se till att fjärrlåsedosan är inuti kupén och kopppla på tändningen. 3.) Koppla av tändning. 4.) För torkarspaken uppåt så torkarna placerar sig i serviceläge. - Automatiska klimatanläggningen (med utökad funktion) är inte helt automatiskt. Man måste välja fläktfartsprogram. Inom varje fartprogram varieras fläktfarten beroende på hur mycket temperaturen avviker från det inställda. Jag är van att inte behöva välja fart i ett autoläge. - Bug: Ibland är aktuell färddator förbockad i kontroldisplejen. Trycker jag då på iDrive-vredet få jag se den andra färddatorn i stället. - Upptäckte häromdagen att radiomottagningen var riktigt bra på Mellan- och Kortvåg. - I kontroldisplejen visas klockan. Tyvärr inte tiden som skickas ut via RDS-sändarna. Lite svagt tycker jag. - Sätesvärmen är mycket effektiv redan på läge ett. Undrar när man behöver maxläget(3). Antarktis? - Rattvärmen. Mycket snabb. - Det står i bruxen att man skall kunna undvika autostopp av motorn då man stannar till genom att då bilen har stannat trycka kraftigt på bromsen. Det har jag inte lyckats med någon gång. - Bilen är, tycker ja,g bara 4 sitsig. Mitten bak är mycket hård att sitta på. Mvh Näckrosen I rather go ponding | |
|
Låter tyvärr som du skulle köpt en helt annan bil. Fick min F11 535 xd för 2 veckor sedan och tycker den är fantastisk. Men jag har full förståele för att smaken är olika och att bilvalet tydligen blev helt fel för dig |
|
|
Fel bil? Inte alls då. Jag bara visar bara på detaljer som kunde göras bättre. Att ta upp allt som är bra gör ju alla andra så bra. Men okey då. Här kommer det jag tycker är bra: Adaptiva farthållaren, Backkameran, Motorm, Växellådan, Ambientbelysningen. Halvljuset. Funktionen som drar till bakluckan då man stänger den. Automatiska insynskyddet. USB-anslutning så jag har ca 2800 låtar på en sticka. Automatiska hel/halvljuset. Stol och rattvärmaren. Parkeringsvärmaren. Komforten, Prestandan. Känslan. Färddatorn. Alla LED-lysen. Belysningen i handtagen. Belysningen på marken då man öppnar dörren. Radiomottagningn. Bränsleförbrukningen. Räckvidden. 4hjulsdrivningen. Dragkroken. Funktionen att kunna öppna bara rutan bak. Värme spridningen från värmeutblåsen. Markeringen på hasthetsmätaren vilken fart farthållaren har i minnet. Hastighetsmätarens visning. Jag ångrar inte alls att jag köpte bilen. Mvh Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Sorry Uppfattade det som du var missnöjd med bilen. Jag har inget emot att du tycker saker kan förbättras, det har jag också synpunkter på. Dock inte så många ännu, men allt kan förbättras. |
|
|
Waterlily: Många av de saker som du påpekar som dåligt anser jag fungerar precis som de ska. Ett exempel är det du nämner med fönsterhissarna, det bör vara så av säkerhetsskäl. Alla har olika åsikter om hur saker ska fungera, och tyvärr går det inte att tillgodose alla. |
|
|
Är lite inne på ovanstående inlägg - varför tar du inte reda på varför funktioner är som de är innan du kritiserar dem, eller som du skriver - du skulle ha designat dem annorlunda? Flertalet av de "fel" du nämner är utformade just så av olika skäl; vissa av dem ganska självklara såsom ditt påpekande med att tändningen måste vara på för att vissa funktioner skall kunna utföras. Samtidigt har jag också respekt för att om man kommer från ett annat bilmärke att det tar tid innan man har förstått filosofin bakom utformandet, men det går ju att fråga först innan man bestämmer sig för att göra en lista på vad man inte är nöjd med... ---- BMW CS #6212 |
|
|
+på chris87. men det är bra att du skriver hur du upplever funktionerna. allting du tar upp har en anledning. tex dräneringen för vindrutevattnet - sådana kanaler sätter ofta igen rätt snabbt. har det på min saab, och det hade varit bättre utan. påminner lite om när clarkson testar F430. "any faults? yeah, that windowbutton...a bit of a stretch" |
|
|
Jag har kodat om min bil så att rutorna går att stänga även när man har öppnat dörrarna. På E39 går det ju att läsa av väg och trippmätare genom att trycka på resetknappen (utan nyckel), klockan likaså. Går det inte på F11? Bra radiomottagning på mellan och kortvåg har BMW haft länge - det gäller ju att prioritera. :) |
|
|
marin849 - klart man kan. Som sagts ovan, det gäller bara att fråga först innan man börjar kommentera... :o) ---- BMW CS #6212 |
|
| jodå klocka och trip funkar liksom på tidigare modeller genom resetknappen utan att slå på tändning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.