|
|
|
|---|---|
|
Gjorde en besitkning idag hos SBP. Det gick väl hyffsat. Det enda dom klagade på var halvljusinställningen bägge sidor var för hög och bägge dimmljusen stog också för högt. Fick ombesiktning på detta. Gjorde en ljusinställning och så var saken biff. Gjorde sedan en ombesiktning så nu är den godkänd till februari 2013. Avgasvärdena är ju som alla känner till ett orosmoment på dessa bilar. När han gjorde avgastestet så visade HC ca 120. Han tog då en liten provtur och sedan var HC 007. Alla dom andra värdena var godkända även om CO2500 var 0.2. Får vara max 0.3. Gränsfall med andra ord. Vad kan orsaken vara att CO2500 var så högt? Här är alla värden: CO= 0.0 Max (0.5) CO2500=0.2 Max (0.3) HC= 007 Max (100) Lambda= 1.01 Max (0.97-1.03) Som sagt, känns bra att den är godkänd nu. Då kan man ställa in den för vintervilan utan att behöva känna sig orolig över vintern för besiktning nästa år. //Mackan "fast i BMW träsket igen" | |
| Inte en 750i men väl en M5 med samma "problem". Värdena var alla godkända med en gång utan nån extra runda men Co2500 låg precis på gränsen, 0.2, får vara max 0.2... En annan lustig grej är just min bil har STRÄNGARE krav än alla andra M5 E34, dvs Co1 får vara max 0.3 mot alla andras 0.5, och Co2500 har 0.2 som max mot 0.3 för alla andra...Har mejlat Transportstyrelsen o frågat varför min bil har strängare krav, väntar på svar fortfarande. Skall tilläggas att fram till 2005 hade även jag de mildare gränsvärdena, de skärptes till 2006 års besiktning, men varför??? | |
| kan ha fel nu men det co2500 är väl ett sorts snittvärde imellan dom andra samt att ju högre det värdet är ju mer syre har du avgaserna påstog dom för mig på sbp. dom påstod även att man får ett högre co2500 om man har ett liltet avgasläkage nånstans. med andra ord det är farligt o släppa ut massa syre i luften :P | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.