AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.278

Vad är det som är speciellt med BMW?

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
Jag är inne på min blott andra BMW(E30 4d, E36 compact). Har ju inte ägt något annat heller iochförsig så det finns säkert andra bilar som har dessa egenskaper gemensamt. Har ändå kört många olika bilar. Men tänkte iallafall lista några saker:

Gaspedalen: Som sitter fast i golvet. Jag tycker den lösningen är överlägsen.
Elhissknapparna: Som på de lite äldre modellerna i mitten vid spaken.
Småsaker: Hur vissa elsystem fungerar, t.ex. att det går att hissa upp rutorna även om man tagit ur nyckeln. Att cigguttaget ger ström i detta läget också så man kan ladda mobilen i bilen t.ex.
Nyckeln: Att den känns bra kvalitetsmässigt särskilt med läderfodralet(E36 fjärrnyckel)
Dörrarna: Lagom mycket motstånd så att de inte åker igen när man står i lite lutning.

Har säkert glömt massa men hjälp till och fyll på. Jag har inte nämnt de klassiska sakerna som körkänsla, design o.s.v. eller nu har jag ju det men det är inte det jag söker.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Tre ord: Design, kvalitet och körglädje. Inget annat märke ger så mycket av dessa tre aspekter i en vanlig bruksbil.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
För mig är det motorerna, pris kontra prestanda samt körglädje.

//Stefan

Mina bilar:Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Förutom det uppenbara (körglädjen): Helheten, utvecklarna på olika avdelningar verkar samarbeta (!) med varandra för att skapa en helhet som gör att man trivs i bilen. Det är en jämn nivå på de olika delarna i bilen.
Väldigt många bilar är mycket bra i enskilda kategorier, men BMW lyckas förena olika egenskaper i en och samma bil på ett föredömligt sätt, även sådana som ofta står i kontrast med varandra - typiskt sport vs komfort.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
kom på en sak till som jag älskar med bmw. det är att man sitter tight. jag vill inte ha massa överflödig plats. alltså jag vill sitta still och kännas som att man är ett med bilen. sen tycker jag att de har tänkt efter ordentligt också så att det inte blir obekvämt. fler saker som hänger ihop med det här är ratt och spakar. allt känns bara så självklart.

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
I mitt fall är det sittställningen som är det avgörande o själklart skall det vara bakhjuls drivetvilket BMW garanterar i båda fall! Än så länge...
Lätt att hitta info om diverse för efter 1X års av BMW ägandet vet man var dom bästa vatten hållor finns som t.ex. Schmiedmann.

Kvalite - vette f@n... Dom går sönder dom med!
Design - till en viss del. Inte alla BMW modeller är snygga som t.ex. min E36 sedan som går inte att lägga barnvgnen genom men det får plats annars i skufern - vilket ger si så där funktion.
Körglädje - finns väl mer eller mindre i varje bil, gäller bara att hitta gaspedalen! ;)

BMW - Beroende Med Wilja
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Att de inte är dyrare än andra bilar med samma storlek/prestanda. Det är ju en genomgående fördom hos folk i allmänhet. Så även hos mig tidigare.

Det var bl.a. därför jag lät mig övertalas att skaffa den. Jag ville se hur mycket dyrare det var. Och dyrare per mil än andra jämförbara är den inte.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Om du inte finner några fördelar med BMW själv varför då reflektera över en överhuvudtaget? Det är ju din och bara din uppfattning som betyder något,eller hur? Eller måste sambon övertalas?/ Kör och njut!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Nja, det var inte så jag menade. Snarare att jag trodde att nackdelarna ekonomiskt skulle väga över (de uppenbara?) fördelarna, men började fundera när jag diskuterade med kollegan. Dessutom märkte jag tidigt att min automat drar mindre än farsans manuella 5-cylindriga Volvo 850 och noterar att min faktiskt drar ganska lite för sin motorstorlek/prestanda, ytterligare en ekonomisk aha-upplevelse.
Och nu tog jag alltså upp något speciellt (skiljer från en allmän uppfattning) med BMW som jag tyckte att andra inte har tagit upp. :-)

_
Da
94
Daniel_k3
BMW 325d Touring M-sport -07
Det som är så speciellt för mig är känslan och mitt oundvikliga leende jag får när jag sitter bakom ratten :)

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
esadh, jag tror Toomas menade trådskaparen inte dig ?

Det jag gillar med bmw är bakhjulsdriften. Jag har en e38 ock gillar mycket designen hos den. Den ser smidig ut trots storleken. Sedan älskar jag inredningen, sådan kvalitetskänsla ock snygg att se på. På natten njuter jag av alla ljuspunkter i orange. Stavas färgen så?
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
har Toomas inlägg hamnat fel tro?

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
captainoats: Ja, nu när du säger det... Lätt att missa iofs, passar ganska bra in på båda. ;-)

_
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
gillar också att huven öppnades framåt på E30. en annan detalj som jag noterat är att bältena bak gick från mitten istället från kanten på vissa modeller.

Givetvis var mitt inlägg ett svar på trådskaparens undran./TP.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
ursäkta om jag var otydlig i frågeställningen. men meningen var alltså att uttrycka vad jag tycker är så speciellt med BMW i positiv bemärkelse. och se vad andra hade för tankar i ämnet. jag behöver knappast övertygas! jag kommer aldrig ratta något annat än BMW oavsett.

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
offtopic: lurade av mig farbror blå nyss för jag vet inte vilken gång i ordningen. inte åkt fast för fortkörning än. det är ändå ett litet mirakel.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.