AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
20.587

Få bättre ljud i E39

Sida 3 av 3
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Jag kan väll säga att det är mycket mycket fylligare och så har man ju fått lite bas vilken man aldrig har haft i bilen, men det ät inte som att trycka in 2 12" basar som jag hade i förra bilen innan man blev pappa.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Hej!

För att få bättre ljud i en E39 är enklaste uppgraderingen att byta ut framsystemet, det som sitter där original rockar inte speciellt bra.

Jag hittade ett 5,25" kit från Mac Audio hos Ljudia, Länk

Det spelar faktiskt helt ok i original plastlådorna i dörrarna!

Diskanten satte jag längre upp i dörrsidan där det finns plats från fabrik.

Detta drevs med ett Zachry R490 4-kanals slutsteg, Länk

Jag bryggade slutsteg och Mac Audio kitet gillade starkt effekten som det fick.

Bakhögtalarna kan man koppla ur då ljudet ska komma framifrån.

Inkoppling gör man enklast på original högtalarkablage i skuffen. Batteriet sitter bak så ström är även det enkelt att få tag på. Det drygaste är att dra lågnivå till huvudenheten. I mitt fall kör jag med en eftermarknads Alpine 117ri, jag rekomenderar samtliga att byta ut originalhuvudenheten då den inte är så rockig.

Mac audio kitet klarar att spela ner till 40hz vid vanlig lyssningsvolym men ska man spela väldigt högt är det lämpligt att dela det vid 60-80hz. Vill man ha mer bastryck så får man skaffa en sub.

Som sub kan man köpa valfri låda härifrån om man inte vill bygga själv:

Länk

Valet på låda beror på hur mycket man vill lägga samt vilket behov man har.

Som slutsteg till sub rekomenderar jag Zachry K1200D alternativt Zachry R500H som är ett 5-kanalsteg, då kan man driva suben samt framsystemet med samma slutsteg, smidigt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.