|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Strömkablar tas väl enklast direkt från batteriet? Eventuell startsignal som sätter igång basen tas från baklampan? Högtalarkablar finns ju också bak under skumdelen vid ryggstöden närmast dörrarna. Högtalarkablar som går till bakhögtalarna i hatthyllan. Andra förslag? Hade tidigare denna uppkoppling med biltemas aktiva låda (rörformat och rätt så stor) i bagaget. Gav ingenting. Rent skräp. Så eventuellt en bra baslåda under sätet kanske ger bättre resultat? |
|
I princip ja på allt.. Har du tur så har den autostart, så slipper du remoten. Då känner den av när det är spännig på högtalarkablen. kolla bara upp så att du har fullregister på bakhögtalarna. På min e90 tex, så är signalen till bakhögtalarna klippt på 150hz. Då går det inte att koppla på en bas.. |
|
Var hittar man sådan information? Har inte någon oscillator så jag kan mäta upp brytfrekvensen :). Någon som vet mer om hur original klockradion fungerar? |
Oscilloskop lol inte oscillator :). |
|
Det går att mäta med en multimeter. Ta datorn och generera ett sinussvep med konstant amplitud från 20-1000Hz och bränn på CD. Sen är det bara att koppla bort högtalaren och koppla in multimetern istället och se om nivån är konstant. Mät sedan med högtalaren inkopplad också (det är ju så du tänker koppla in basen ev). Multimetern ska helst vara sant effektivvärdesvisande |
|
| det är fullregister i bakhögtalarna på e39 business cd. jag tog högnivå till en sub på min E39T när jag ville ha en quick fix. men det finns de som undersökt själva HU som säger att den har en inbyggd konding för att ta bort den allra djupaste basen (vi talar kanske om 30hz). för mig funkade det ivf ok, och det var en sub som var betydligt mer avancerad än de vi talar om här. | |
|
Jag tror faktiskt också att det går bra. Har för mig att jag har läst om flera som har kopplat så på e39. Om signalen är klippt på ca30Hz, så funkar det bra. Tror inte att basen går djupare ändå.. Och det är inte många låtar som har så låga toner heller. Det är kanske bara för att e90 har basar under sätena som de har gjort så på dem. |
|
|
Jag börjar bli färdig med mitt bygge. Kolla gärna och säg vad ni tycker. Länk |
|
|
ser nice ut! jag hajjar inte riktigt hur du kopplat A7-steget? om du kör framsystemet fullt aktivt så krävs det 6ch?, och du har 4ch lediga efter sub. (antar att du kör vr-steget på rearfill) och om du använder highpass-delen av gothia-filtren så får du väl automatiskt med 400hz-delningen, och det blir lite högt för att slippa rålokalisera 6,5orna under sätena? eller tänker jag fel? har du fått till det som du vill eller pillas det vidare? :) |
|
| Jag koppla in ett slut steg i min E39T för ett par veckor sedan ja köpte en hög/lågnivå omvandlare från mds för 200:- och tog ljudet från bakhögtalarna (smidigt) och så tog jag remoten från en kabel som va lila/vit mätte att de va 12v på nyckel läge. så hitta jag en special byggd 8" JBL bas som satt som en smäck åvanför batteriet... VILKEN SKILLNAD! de e super enkelt att koppla om man e lite kunnig.. kanske kan fixa lite bilder om det önskas. | |
|
Det pillas hela tiden ;) Delar allting aktivt. A7-steget driver diskanter, mellanregister och basen. VR-steget driver middarna. Bakhögtalarna har jag bara till backsensorn, direkt från HU. Och nej, det finns ingen anledning att ha fina högtalare bak då.. Men jag körde inte så från början. Jag använder som sagt inte gothia-filterna, och delar mellanregisterna på 315Hz. Tyvärr så klarar de inte att gå lägre, så det blir inte helt optimalt med middar under sätena nej.. Men det funkar ganska bra ändå faktiskt. tidskompensering löser ganska mycket, och är guld värt! :) |
|
|
Trevligt! håller med om att tidskomp gör mycket :) min bit1 är bästa investeringen jag gjort i bilen. |
|
|
Jamezz: Bilder ja tack! Vi som har E39T, vad göra med bakhögtalarna i taket? De spelar ju ingen diskant? Skulle det låta för jäkligt med koaxialhögtalare i taket med inbyggda diskanter? Annars måste man ju sätta diskanterna i bakdörrarna. Gillar inte om det bara ska gå att lyssna i framsätet... Jag kommer löda in delningsfilter i huvudenheten för att inte driva varken fram eller bakhögtalare för lågt i frekvens. |
|
|
Är det inte koaxialer som sitter där original? Annars funkar det bra med sådana.. En perfekt lösning om man vill behålla originalstereon men samtidigt bygga bra ljud, är en Audison BitOne (bit1) som HFR har. En processor som gör underverk med ljudet. Då får man både remote, lågnivå, aktiva filter, tidskompensering, avanserad eq och mycket mer.. Jag råkar faktiskt ha en sådan till salu om någon är intresserad ;) |
|
|
Enligt realoem-letande alldeles nyss så är det exakt samma artikelnummer på "bas"högtalarna i framdörrarna som dörrarna i taket bak, vilket är konstigt för gallren ser ut som 5,25" bak och 4" fram.. De har väl gjort det klassiska tricket - liten högtalare - stort galler. :) Och fram sitter två diskanter, inga bak (i "business" stereon, den sämsta). |
|
|
Detta var ju oerhört elegant! Hade varit ännu bättre om högtalargallret hade varit platt. Jag är INTE ute efter massivt dunka dunka, bara att fylla i det register originalhögtalarna helt saknar. Länk Behövs då något litet smidigt (klass D?) slutsteg att driva basen med, borde kunna gömmas under bagagegolvet. |
|
|
marin849: Jag gjorde en liknande till min e39 förut fast för höger sida ovanför batteriet då Navi etc. sitter på vänster sida. Det blev ett bra lyft för ljudet. Jag sålde den efter att bilen blev såld och det är nog den Jamezzz ovan har nu. |
|
| Kommer bilder om ett par timmar.... | |
|
Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk lite bilder |
|
| Snyggt. Hur skulle du beskriva ljudet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.