AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
20.588

Få bättre ljud i E39

Sida 1 av 3
Som många andra här så tycker jag ljudet i min E39,a inte duger :-(
Hitta denna Länk

Blir ljudet bättre med 4X45W ?
Eller finns det slutsteg som passar E39 som finns att köpa och bara att plugga in ?
Eller är det högtalarna som inte håller måttet och behöver bytas ?
Gäller BMW Business CD-stereo som jag inte är nöjd med.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Blaupunkt har förstärkare som är PnP med BMW.
Med ny förstärkare och nya högtalare (5.25"-kit) fram får du en bra uppgradering av ljudet.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag skulle då definitivt inte betala 4000kr för en kinesisk spelare utan märke..
Garanterat riktigt mög!
Och den har garanterat inga 4x45W. Kanske 4x5W, max. Ungefär som originalstereon du har nu.
Blaupunktstegen är väl lite bättre. Men vill du ha bra ljud för samma pengar, så får du nog dra lite kablar själv(iaf strömkablar till steget).
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Den i länken var ju misstänkt lik Hualingan Länk
En sån hade jag i min förra bil, och den var riktigt bra. Lite småbuggar bara, men inget man blev galen på, så att säga. Jag upplevde i alla fall att ljudet blev bättre med den jämfört med klockradion som satt där från början.

Inte alls nåt mög som den Simon76 provat alltså. För du har väl provat den eftersom du vet att det är mög?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Börja med en separat aktiv sub, gör mycket mer för ljudet än byte av huvudenhet, sett per investerad krona. Ställ basen på 0 i huvuds geten (avlasta lem papphögtalare) och höj upp subnivån istället.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Börja med en separat aktiv sub, gör mycket mer för ljudet än byte av huvudenhet, sett per investerad krona. Ställ basen på 0 i huvuds geten (avlasta lem papphögtalare) och höj upp subnivån istället.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Älskar ipads rättstavning...
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Sen e de klart, ska man hamna på en hög nivå så får man byta rubbet, HU, element, slutsteg etc. Gärna då inte billiga Kinagrejer. Men man får rätt mkt pang för pengarna med aktiv sub i e39 som helt saknar återgivning under 100hz standard
HFR :
Ett tips på aktiv sub tack ?
Kopplas den in i original stereon lr är det kabeldragning som gäller ?
Inte pulat med bilstereo sen 18-20 årsåldern ;-) så gubben behöver lite tips o hjälp för att hänga med idag gällande bilstereo....;-(
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag håller inte med HFR. Första steg byte av framsystemet, andra steg aktiv sub och ev. tredje steg nytt slutsteg till framsystemet.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
redpower > nu vet jag inte om du har touring eller sedan (touring kräver betydligt mindre insatser pga att man då spelar i samma miljö som man sitter i, och inte i ett tätt bagageutrymme.
Att ge tips på sub kan nästan bli hur fel som helst, eftersom olika personer tycker det ska dunka olika hårt, men som ex så köpte en kompis till mig Länk och den lät väldigt bra för pengarna, blev överraskad.

Ska du hålla det enkelt kan du koppla in den på bakhögtalarna (högnivå), batteriet sitter redan bak så det är bara att koppla in sig. Vet inte om Focalen har autoremote på högniåingången (fråga), men annars kan man ta remote nånstans bak i bilen (sök här på AP)

Kane > Jag får på sätt och vis säga att jag håller med om att det är den korrekta ordningen att uppgradera i de flesta fall.
Men i just fallet E39 så menar jag att om man bara ska göra en av sakerna (och inte löpa hela linan för 5-10'kr) så anser jag att en sub ger störst skillnad ljudmässigt. Det spelar ingen roll hur bra 5,25" du sätter i de minimala plastlådorna i framdörrarna; de kommer ändå inte kunna återge nedre basregistret på ett acceptabelt sätt. Och det är just det registret som fattas helt i E39 från fabrik.
Jag har märkt att många som inte är så ljudintresserade struntar i om mellanregisret är hårt och diskanten obefintlig, bara de lägre registren finns representerade så är de flesta nöjda.
Sedan modellen har jag.

Hitta denna aktuvasub på blocket, Länk
kanske duger åt mig som inte har så höga krav,kanske ger lite mer tryck,det är basen som jag saknar när man spelar lite högre i motorvägs fart....
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Peter_55: Nej, jag har inte testat just den spelaren. Men jag har hållt på tillräckligt länge med bilstereobyggen för att veta att denna typen av kinesiska spelare är uppbyggda av billigaste möjliga komponenter.
Som fler har skrivit redan, så är det bättre att lägga pengarna någon annanstans.
Vill du bara få lite fylligare ljud, för en billig peng, så är nog en aktiv sub rätt.
För att få bättre ljud är det såklart framhögtalarna som måste bytas. Och nästa steg är att koppla ett slutsteg till dem.
Suben som du länkade till på blocket kommer säkert att göra skillnad på ljudet. Men man får ju såklart vad man betalar för.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Om du har möjlighet att lägga suben någonstans inne i bilen, tex under ett säte, så kan den nog funka ganska bra.
En sedan är ganska tät mot bagaget, och det är svårt att få in basljudet i cupén.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Har inte testat GAS plattsubban men misstänker att den inte är superduper. Du får nog lyssna på den innan du köper i så fall. Focal bus25 är en plattsub som låter ok, men kostar dubbelt.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Focalen är säkert mycket bättre. Men den kostar 4000kr, lika mycket som 3st GAS.
Som sagt, man får vad man betalar för..
För 4000kr kan du nog hitta någon som låter bättre än focalen, men som tar mer plats.
Bilstereobyggen handlar hela tiden kompromisser..
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag har lagt in grejer för över 50000kr i min bil, och jag får fortfarande kompromissa.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Har vi någon som kan peka på just en aktiv sub som de själva vet/har, som inte är för stor för att lägga under sätet fram samt kostar under 3000? Var ska den kopplas i så fall? Enkla svar tack. Jag vet att ljud är en konst men nu vill man bara ha lite bas. Det ska låta som en normal stereo och inte som en klockradio :). Dvs vi utgår från business cd och en e39 sedan.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
jag vidhåller envist Länk
300kr över budget men det är den enda plattsuben som låter "ok" enligt min mening, resten är skit. DLS hade en på g sist jag var där, men det verkar inte blivit något där än. kanske om du hittar en beggad?
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Kopplas till vad? Måste man ta isär originalstereon för att hitta lågnivå eller kan man koppla annanstans?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Du kan koppla högtalarkablarna in i subben.
Men strömkablar måste du ju också dra.
Det verkar vara samma förstärkare i denna som storebror 25(som HFR pratade om tidigare), bara en 8" istället för 10".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.