AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.579

Hur fort går era 540 upp i arbets temp?

St
26
Stoffe79
Bmw 540ia touring
Vill bara kolla hur snabbt ni som har bmw 540 kommer upp i arbets temp på motorn dvs temp mätar nålen rakt upp?

Har aldrig varit med på maken på en bil som kommer upp i arbets temp så fort. Det känns som det tar 1-2 min sen är den uppe i temp. och det är ju inte jätte varmt ute nu heller runt 5-6 grader på morgonen. Ska det vara så eller är det nått fel på termostaten eller nått? Mätaren står stabilt på rakt upp, förutom när man står i köer ibland så vandrar den lite sakta mot höger tills fläkten går igång och den stabiliserar sig rakt up.
Ja
6
Janne F
540iA Sedan-01
Min -01 kommer upp på ca 3-4 min i mittläget, 100 meter i 30 km/h sedan landsväg ca 100km/h. Märkbar varmluft inom 1 min. Har varit exakt lika på båda mina 540. Kört ca 12 000 mil totalt i dem. Mätaren pendlar aldrig från mittläget när den väl nått dit. Har ej motorvärmare.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vanos-motorn har väl både elektrisk termostat och sekunderluftpump, allt för att få upp tempen så fort som möjligt.
St
26
Stoffe79
Bmw 540ia touring
ok tackar. kollade ner i kylaren och såg inget vatten, så antar att jag kan fylla på lite där. expansions kärlet är fullt som det ska vara.

Ska man se vattnet när man kollar ner i kylaren? Tycker bara det går så sjukt fort att få upp värmen. hehe
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Min 540 kommer också upp väldigt snabbt till arbetstemp, så lär inte vara fel på din bil. Angående att tempen rör sig lite åt höger i köer är nog att din viscofläkt börjar bli lite taskig. Min Gjorde även likadant i sommras, när man körde i stan, eller satt fast i köer. Bytte till ny viscokoppling och nu står mätaren rakt upp under alla omständigheter.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
(Sekundärluftpumpen är för att få upp temperaturen i katalysatorerna och den elektriska termostaten är för att kunna _sänka_ motorns arbetstemperatur i vissa situationer. Inga av dessa påverkar tiden det tar att få motorn varm)
St
26
Stoffe79
Bmw 540ia touring
ok tackar.

Vad är visko fläkt? och vart sitter den?
vattnet eller oljan?

För mig tar det längre tid än bara ett par minuter innan nålen står i mitten, åtminstone över 5 minuter tror jag, men jag blev ändå förvånad över hur fort det gick i jämförelse mot min 850 av fel fabrikat. Frågan är om det är positivt att motorn blir varm fort, borde inte det tyda på dålig verkningsgrad?^^
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är elfläkten som kyler motorn i första hand och i andra hand viscofläkten, den drar väldigt sällan igång, så det kanske är elfläkten som inte fungerar som den ska för normalt stiger aldrig tempen över mitten, när elfläkten jobbar, men jag kan tänka mig att går inte den så får viscofläkten jobba istället och den har ingen givare i kylare eller motor utan är ren "mekanisk" inkoppling som ligger senare, därför hinner tempen stiga över mitten den går för fullt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ma
7.450
marin849
Det kan tyda på dålig verkningsgrad, men det kan också tyda på ett motorblock som INTE är tillverkat av 500kg gjutjärn, som dessutom är väldesignat med avseende på cylinderfoder och kylvätskekanaler, och ett väl fungerande kylsystem som inte läcker ut värme till kylaren när det inte ska.

Givetvis drar en 540 mer bensin på tomgång än en småbilsmotor, men i fart är skillnaden mindre. Jag ser nålen röra sig "i realtid" om jag startar och åker direkt upp på landsväg/motorväg. Det är ju så det SKA vara om man räknar på effekten motorn avger till kylvätska och block.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

marin849,

Jag vet att huvudsyftet med sekundärluftpump är för att få upp tempen i avgassystemet och få en bättre rening snabbare, men jag tror nog att ett varmt avgassystem inverkar på motorns temp.

Ang termostaten lär den garanterar inverka på motorns temp då den elektriska termostaten håller stängt tills dess att motorn är varm, till skillnad från en mekanisk som hela tiden står mer eller mindre öppen.
St
26
Stoffe79
Bmw 540ia touring
Jag testade nu och det tog kanske 4-5 min för den att stå rakt upp. Men nålen börjar röra på sig efter kanske 30 sekunder. Och värmen kommer efter typ 1 min helt sanslöst bra ju.

Det var som sagt när jag stog i kö mitt i stockholm i typ 40 min som tmpen började röra sig lite sakta mot höger, men då startade el fläkten och den gick snabbt mott mitten. Så tror det är som det ska.

Var bara sån stor skillnad mot min v40 jag hade innan där det känndes som det tog 15 min för motorn att nån optimal arbets temp och värmen kom efter 10-15 min. hehe

jag ska fylla på kylar vätskan i kylaren också för flotören var kanske 5 cm ner. och den ska ju tydligen vara i nivå med öppningen som jag förstått det.
Borde inte kylaren hämta vatten från expansions kärlet så kylaren blir full?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det var samma på min förra 540. Gick upp hur fort som helst till rätt arbetstemp. Och har man latentvärmare eller vad det nu heter så ser man direkt att tempen rör sig uppåt mot mitten efter många timmars stopp.

MvH Bmw 4-ever
ma
7.450
marin849
Japmax: Den elektriska termostaten ÄR en vanlig mekanisk termostat, men den har även en elspiral som gör att styrdonet kan öppna den tidigare. Detta gör att man kan tillåta en högre kylvätsketemperatur (lägre friktion, lägre förbrukning) när man fiskör men vid behov kan styrdonet sänka temperaturen genom att aktivera elslingan. Om elslingan pajar eller om man inte kör hårt fungerar den som en vanlig termostat, med lite högre öppningstemperatur än annars. Även denna har en bypass (pilotkanal) men den kanske är konstruerad för att vara så liten som möjligt och även med ett mindre spann mellan "börjar öppna" och fullt öppen.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Fan va du va påläst :P

Då får jag backa och erkänna min ovishet.
ma
7.450
marin849
Hihi. :)

När jag tänker efter så innebär detta också att temperaturmätaren står rakt upp inom ett visst intervall för att ägaren inte ska se att temperaturen kan variera under körning (man skulle då se att temperaturen går NER vid fullgas).

På M54 6cyl står nålen rakt upp redan vid 75c (till 113!) fast normal temp är 96C, så man blir lite lurad att motorn är ser ut att vara fullt varm fast den inte riktigt är det.
Någon kanske vet vilka exakta temperaturer som gäller 540.
Se även Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Termostaten öppnar mellan 110-115C om man läser av via livedata på en 540. Om du står still så ökar även elfläkten i varvtal för att kyla och efter ett par minuter så stänger termostaten igen när utgående kylartempen sjunker igen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Min 540 blir också varm extremt fort. Reagerade över det förra vintern när jag var nybliven ägare till bilen.
En morgon i Februari när det var -23 så startade jag bilen, körde ut ur garaget (kallgarage) klev ur och stängde dörren, klev in i bilen och började fippla med radion. Jag satt exakt två minuter, (kollade klockan eftersom jag skulle till jobbet). När jag tittade upp så hade tempmätaren precis lämnat det blå området och det kom hyfsat ljummen luft ur utblåsen.
-23 och kallstart, ändå blir den varm så fort. Helt otroligt tycker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.