AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.712

20 000.- för att stänga av passagerar airbag!? på E46

Jo
85
Johan_junbay
BMW 530XD- 07 facelift E61

BMW X3 3.0 2011 F25
Kollade vad det kostar att koppla bort airbagen med Holmgrens Bil här i Jönköping, de har ju nyligen tagit över BMW från Jacobsson här i stan.

Fick vänta i 2 dagar, sen kom svaret. 20 000!!

De sa att bältet behöver bytas ut och att kudden måste tas bort etc. det visste jag iofs men här på forumet har ju andra skrivit att de betalt 2000-3000.- för det jobbet. Hur är det möjligt att det är så dyrt? Är det just dom som är dyra?

BMW Gurun Rinaldo hör i stan sa att han inte gör det med att det nog kostar 4000.- till 6000.- att göra, men att han inte gör det. Kanske var det det Jacobsson tog förr och att Holmgrens som inte verkar så kunniga på BMW krånglar till det och kanske även fläskar på med lite extra så det blir snordyrt?

Funderar på att kolla med BMW i Borås eller nått, kanske skiljer mycket i pris?

Nån som vet vad det kostar 2011 att koppla bort en airbag på en E46?

Nån som kopplat bort en airbag hos nån som inte är märkesverkstad?

/johan

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror att du måste göra det på en märkesverkstad då det sker en avläsning från bilen som skickas till BMW i Tyskland och ett par dagar senare får din verkstad tillbaka en kod som används för att avaktivera airbagen.

Jag har fått kopplat av och på airbagen i flera E39:or och i en E46 och den kostnaden har alltid legat kring 1000kr. När det gäller byte av bälte så är det bar för vissa årsmodeller som detta är nödvändigt. På min E39 som var tillverkad 08/2001 fick jag byta medan i en annan E39 tillverkad 10/2002 och i en E46 tillverkad 12/2002 så behövdes det inte. Detta bältesbyte behövde bara göras en gång då det nya bältet fungerar både med och utan airbag påkopplad. Kostnaden för nytt bälte och arbete var ca. 1500kr.

Jag har anlitat Theanders i Lund de flesta gångerna så du kan ju ringa dit och fråga efter pris och även be dom förklara vilka moment som ingår. Då har du ju lite mer kött på benen om du diskuterar saken igen med din lokala verkstad. Ger dom inte med sig så kan det ju vara värt att ta en tur neråt Skåne om du sparar 17.500kr ;)

___
//Ulf
Jo
85
Johan_junbay
BMW 530XD- 07 facelift E61

BMW X3 3.0 2011 F25
Bra tips ULf!

Får kolla med andra helt enkelt. Så kan det bli en jordenruntresa över!
Johan_junbay

Min E39 har fått passagerar airbagen urkopplad och som jag förstår det så är det samma procedur som på e46

dvs att man får byta ut bältet och bältesträckaren och kopplar ur airbagen och programerar om bilen så man inte får varningslampa på det.

Jag fick kvittot med från förra ägaren på jobbet och det kostade honom ca 2500 har jag för mig.

Programmer: Min 525a är en -03a och den fick bältet bytt, jag fick med originalbältet vid köpet också.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jarls i Helsingborg tar 1500kr för avmontering, då får du den med dig hem i en påse. Lika mycket för att kroka tillbaka den.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Headmaster: förmodligen skedde byte av bältestyp kring modellår 2003 så vissa har det nya bältet och vissa det gamla. Du kan ju kolla artikelnummer på ditt avmonterade bälte och jämföra mot numret på kvittot.

___
//Ulf
@Programmer: Hade en 2001 E39 525iT som hade bältes-sträckare monterad.

Svensksåld och inhandlades hos M-Bilar Västerås 2006.

Airbagen var urkopplad innan jag köpte bilen,men jag fick den aktiverad igen vid köpet samt återmontering av bältes-sträckaren (nytt bilbälte som ersatte det utan sträckar funktion) .

Vid urkoppling av Airbagen monteras ett bälte utan sträckar funktion då barnstolar inte får monteras där bältes sträckare finns!

Viceversa vid aktivering av airbagen så återmonteras bältet med sträckare.

Oavsett vilket så skall man återfå det bälte man ersatt i bilen från verkstaden!!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Alex84: är ingen expert men har gått igenom processen med avaktivering/aktivering av airbag åtskilliga gånger. Enligt min verkstad så är det så att det finns olika bälten och dom kan via sitt system se om bälte behöver bytas eller ej. Som jag skrev ovan så behövde jag byta på en av mina E39 men inte på de andra som var något nyare. Jag fick det gamla bältet med mig hem men när jag skulle återaktivera airbagen så sa dom att det nya bältet jag fått var av en nyare typ som var godkänt både med och utan airbag aktiverad så jag behövde inte byta tillbaka.

___
//Ulf
Ok,det kanske finns bälten idag som kan aktiveras/avaktiveras elektriskt ?
Smart i så fall :)

Det lustiga i sammanhanget med urkoppling/inkoppling av Airbags är att i vissa tillverkares modeller kan detta ske enkelt med nyckel ( mekaniskt ) i kupén !!

Tror inte Bmw har denna konstruktion?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Alex84: Det har BMW också men inte i E39. Kom som tillval i E60/E61 modellår 2006 och förmodligen ungefär samtidigt i E9x.

___
//Ulf
Jag gjorde min urkoppling på E46:an hos Bendt Bil (BMW) i Halmstad.

Då fick jag betala exakt 2600kr (år 2006). I detta ingick byte av säkerhetsbälte samt att de avaktiverade "detonatorn" till airbagen. Enligt dem så tog de inte fysiskt bort airbagen som man tydligen gör på andra bilar utan de tar bara bort detonatorn...
Möjligt att standard praxis hos BMW har ändrats sedan dess.

Sen skall du signera ett avtal där du måste informera kunden du i nästa tur säljer bilen till att den airbagen är urkopplad.

På köpet fick jag också ett väldigt trevligt bemötande av verkstadspersonalen.

De flesta nya BMW som säljs idag har antingen urkopplingsbar airbag med nyckel som standard, eller så är det ett ganska billigt extratillbehör (900kr till E9X) som säljs i kombination med isofixfästen fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.