|
|
|
|---|---|
|
Frågade på BMW vad det skulle kosta att montera motorvärmare där. 7k blev svaret. Vilket jag tyckte var lite väl dyrt. typ 15% av bilens värde. Finns det nån budgetvariant man kan göra? mvh | |
|
vad var det för mv då? en riktig webasto eller liknande? Verkar svårt att få en effektiv lösning på moderna motorer utan att det ska kosta skjortan. Blockvärmarna är väl i princip värdelösa, tror det bästa är att ha värmare till kylvattnet, men det behöver ju helst cirkulera och där kommer ett problem... |
|
| Ett Defa-kit med två blockvärmare kostar över 4000 kr till 540'n så 7000 på BMW låter ju inte så farligt. | |
|
Nej möjligt att bilen är värd en värmare. Gör ont i hjärtat om man ska behöva kallstarta bilen hela vintern. Så det kanske är värt 7k? Möjligtvis sparar man in det på lite sikt... |
|
| Tycker tvärsom att blockvärmare är bättre. Värmer motoroljan vilket vattenvärmaren inte gör, kupen värmer kupevärmaren.... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
4000 spänn det var värst, jag köpte en helsats med grenuttag för 900 spänn på powerbörsen för några år sedan nytt i kartong. Tror du kan komma undan nån 1000 lapp billigare på Meca tex. Är ju inte bara bilen som ska må bra en kupevärmare så mår du själv bra också, slippa skrapa och en varm o go bil att sätta sig. Dock har jag inte monterat den än, har ju knappt kört 540 på vintern hittills. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Finns det något test på hur bra/dåligt blockvärmare fungerar? personligen tycker jag tempmätaren inte står i mitten mer än kanske någon minut tidigare än utan värmare. Jag kan dock erkänna att man bränner sig om man tar på dem :P Annars är ju inte soppadriven fel tycker jag, vattnet når över 80 grader har jag för mig, och man behöver koppla in den ca 15 minuter innan, med en knapptryckning på en fjärrkontroll :) Men det kostar ju lite mer, bilen blir ju lite tyngre också om man räknar kilon i sin e39 ^^ |
|
|
Hasso: Det är MECA-priserna jag refererar till. 2 blockvärmare á 1050, grenkabelsats 835, skarvkabel 2 st á 285, anslutningssats 545 och Y-kontakt 180 blir en del pengar. |
|
|
Nu har jag inhandlat värmargrejs. Inte billigt. 4k. Men är nog värt det. Fråga: hur lång tid tar det för en van mekaniker att montera? mvh |
|
|
Hej, om man gjort det tidigare så borde det vara utfört på ca 3h. Om du skall göra det själv så räkna med en arbetsdag i lugnt tempo. Mvh H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.