|
|
|
|---|---|
|
Har lite funderingar angående att fylla på kylmedel till kliman eller AC:n. En del skriver i annonser att kliman eller AC:n är nyfylld. Hur är det egentligen, tar kylmedlet slut efter ett tag? En som jag känner sa till mig att om det läcker så försvinner kylmedlet och då måste man fylla på, men om det är tätt så kommer kylmedlet att finnas där hela tiden och då slipper man fylla på. Vet någon hur det är egentligen? Om en klima eller AC är tätt och inte släpper ut något kylmedel håller den hur lång tid som helst då? //Schnitzer | |
|
Om Ac:n är helt tät så behöver den aldrig fyllas. Kylmediumet räcker hur länge som helst. Problemet är bara att det knappast finns någon Ac som är 100% tät. Vissa läcker lte grand, och då får man fylla lite varje år. Då är det ingen mening att laga den för att få den helt tät. En Ac fungerar perfekt i kanske 5 år, sedan börjar problemen. Det fungerar helt enkelt inte att ha ett system med så högt tryck i en bil som utsätts för växlande tempraturer, vägsalt, skakningar, osv. Ett kylskåp som man har hemma i köket håller längre, och det beror på att skåpet står skyddat inne, i samma tempratur osv. Inga påfrestningat på samma sätt. |
|
|
Kan man prov trycka ac'n med tryck luft ?? För att se om den är tät Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
|
När det är slut kylmedel, det märker man när det inte kyler något mer då alltså? Då är det bara att lämna in för påfyllning va? //Schnitzer |
|
|
O ja om det inte är nått annat som är fel , men det brukar avta innan det tar helt slut . Sedan har jag läst att det är några som har problem med Ac fläkten som sitter på kylaren .Utan den klarar inte Motor fläkten av att kyla båda radiatorerna så dels blir nog ac mediat varmare än vad det skall samt att Motor tempen stiger Och slut resultat kan bli att motorn kokar om man har o tur. Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
|
Ja, man vill ju inte att motorn ska koka, speciellt inte att temperaturvisaren går upp på det röda för då är det verkligen problem. //Schnitzer |
|
|
Om inte kan det bli dyrt Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
|
Dr Glimmer, angående provtryckning... det är väldigt viktigt att man inte får in fukt i kylsystemet för det leder till problem och reperationer. Vanlig luft bär mycket fukt, därför sker provtryckningar alltid med kylmedlet eller kanske främst i vacumsugningen. Är systemet helt tomt finns stor risk att man fått in luft (och därmed fukt) varför det i så fall måste vacumsugas först innan man kan fylla på. ps - Är ingen expert men fick hjälp av kompis (kylmek) att provtrycka min och påfyllning efter kondensorbyte. Då passar man på att fråga lite så kanske man har tur och blir lite klokare ;) Always Diesel |
|
|
Det du säger stämmer pratade i dag med en ac kille. Men då är fallet att min ac är det ingen som har använt på 5år ca så den måste vacumsugas först enligt killen jag pratade med så tydligen gör det inget just i mitt fall för jag vill bara vara säker på att mitt system är tätt. för jag skall inte bygga om utan kommer att pumpa i ett annat kyl media som en ac kille rekomenderar, skillnaden blir endast att man kan om nått år få fylla på men det är det värt för en ombyggnad kostar här i stan 5300 +-500:- och det tycker inte jag att det är värt.Inte just nu i alla fall . Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Provtryckning sker med en gas som heter nitrogen bla. En Ac anlägggning som är ngr år på nacken, läcker generellt ut ca 5% årligen genom kompressortätning. Ett "normalt"läckage som oftast bara leder till återfyllning.lågtrycksvakten säger "till" när det är dags.Man fyller med spårvätska så man kan se ev,mindre läck med ultraviolett ljus. MVH Hasso |
| Tvekar på att det stämmer att motorns vattentemp skulle gå upp om inte kondensorfläkten går. Min kondensor har varit urmonterad ur bilen för provtryckning, och bilen har körts flera hundra mil under tiden. Tempen ligger bergfast på mitten av skalan, även i 30 graders värme i bilköer. | |
| Nä, skulle inte rekommendera det. Det är bättre att satsa på en vanlig alkoholfylla... | |
|
J.L, Om kondensorn är bortmonterad har du naturligtvis inga problem med kylningen och behöver inte den extra fläkten. Kondensorn kyler ju ner köldmedlet, och om du känner på returröret en varm dag då du kör med ac:n igång är det röret ruskigt varmt ibland. Denna värme skall kylas i kondensorn, och eftersom kondensorn sitter framför kylaren får kylaren ganska varm luft på sig. Inga problem i fart, men när man står still kan det bli problem (luften sugs ju igenom med hjälp av fläkten bakom kylaren). Det är då man behöver den extra fläkten där fram. Däremot kör jag utan fungerande lågfart och det har jag inte märkt orsakar större problem (högfarten startar ju om trycket i ac:n blir för högt eller motortempen för hög). Always Diesel |
|
| Ok! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.