|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| Har kört både X5 och Touareg och att Touareg inte alls kan jämföras med X5 stämmer helt enkelt inte. Jag körde Touaregen med standardfjädring och det var helt klart en av de mest komfortabla bilar jag kört. Framförallt så är vibrationerna som alstras av vägbanan nästan helt bortfiltrerade. Och den går mycket tyst. X5:an släpper igenom mer vibrationer i sätet och känns dessutom på gränsen till gungig med dämparna i "comfort"-läget. Dock så är stolarna i Touaregen inget vidare och växellådan är långt ifrån BMW:s 8-växlade mästerverk. | |
|
OK man får kanske låna hem en Touareg för provkörning en helg. Prismässigt är den ju väldigt konkurrenskraftig med pris på runt 400 tkr ser jag för företag. Ändå en V6 diesel. Jämfört med XC90 fyrcylindrig diesel som kostar cirka 150-200 tkr mera. Den ser ju också rätt snygg ut. Är det en ny modell av Touareg? /Anders |
|
|
Om du har adaptiv fjädring på X5an så har du ändå en bättre variant av chassit än standard. Jag provkörde m-sportchassit och visst slår och vibrerar den mindre än min X5a, men den är ändå underlägsen Touaregen. I sportläget hackar den sig fram...som min, och i komfortläget blir bilen så lös att den är halvsvår att hålla på vägen. Jag förstår bara inte hur man kan krångla till det med så mycket teknik och varianter och ändå ha en sämre helhet än dinosaurien med stålfjädrar. Touaregen gick för övrigt mjukare och stabilare än Xc90 med luftfjädring runtom. Sätena var dock riktigt illa men dessa var standard - det finns komfortsäten som jag endast provsuttit hos handlaren och de kändes mycket bättre. Det var inte dessa du provåkte hoppas jag? Nja, största bekymret med Touareg är Dressmann-känslan över hela bilen...90-tal över design exteriört och interiört. Ser ut som ett ägg. Men gud så bekväm... |
|
Verdi |
Nej det är väl gamla Touareg fortfarande. Säkert faceliftad dock. Kommer en ny när som helst. Därför den är så "billig". Annars har jag faktiskt svårt att förstå hur man kan få huvudvärk och annat bara av lite små vibrationer från däcken. En X5 lär ju gå mycket mjukare än t ex en 1-serie med sportchassi. Är du nån slags "prinsen på ärten"? ;-) |
|
Jag tror touareg faceliftades modellår 2015 och nästa generation kommer först mot slutet av 2017. Det handlar inte om små vibrationer från framhjulen. Det handlar om att bilen hackar och skakar sig fram på allt annat än perfekt motorväg, typ tysk asfalt. Varje ojämnhet får hela karossen i skakning och den slutar inte skaka tills det är dags för nästa ojämnhet. Karossen är alltså i konstant gungning även när asfalten ser normal ut. Jag jobbar inom transport och vi har som sport att köra långt i bruksbilar så absolut inte överkänslig, och inte mina passagerare heller. Ändå blir vi illamående direkt allihop. |
|
|
Jag probkörde en bil med standarstolarna och de var, som sagt inte mycket att hänga i hjulgran. Dock håller jag med om att Touareg går mycket bättre på vägen än XC90. Luftfjädring är ju inget magiskt i sig. Den gör ju bara att man kan ha konstant höjd på bilen oavsett last och därigenom göra fjädringen mjukare. Dock bara själva fjädringen, alltså hur bilen rör sig vertikalt. Hur bilen tar skarvar i vägbanan, brunnslock m,m blir inte bättre bara för att man har luftfjädring. Där behöver man istället bra hjulupphängningar och det har Touareg. Det märks att den bygger på den mycket dyrare Porsche Cayenne för det sitter rejäla grejor både fram och bak och hjälpramarna till fram- och bakvagn är gigantiska. |
|
| Jag upplevde dock inte att X5:an hackade och skakade sig fram, så jag undrar fortfarande om det inte är något fel på ditt exemplar, eller upplever du andra X5:or likadant? | |
|
Fast du körde som sagt det adaptiva chassit med luftfjädring bak och elektroniska stötdämpare fram. Min är stålfjädrad runtom och fjädringen påverkas inte av del valbara körläget. Jag har dock upptäckt att bilen går bättre om det sitter fler personer i...mindre dramatiska kast. Jag ska se om jag kan plöja ner blyvikter under mattorna eller reservhjulsutrymmet och se vad som händer. Bilen är så snygg att jag kan leva med ett halvdant chassi bara jag kommer från åksjukan. |
|
|
Du måste ju ha något fel på bilen. Jag har haft några X40d också av gamla modellen E70 och aldrig någonsin känt några problem och F15 är ju ännu bättre. Balansera hjulen? /Anders |
|
|
"Fast du körde som sagt det adaptiva chassit med luftfjädring bak och elektroniska stötdämpare fram. Min är stålfjädrad runtom och fjädringen påverkas inte av del valbara körläget." Jo, men jag körde en del i sportläget också och jag upplevde inte att bilen skakade då heller. |
|
|
Du kanske körde med DDC utan M-sport? Samma hårdvara men i M-sporten är chassit dessutom sänkt med nån centimeter. Nåväl, jag har tryckt in två cementsäckar i reservdelsutrymmet, och nog lugnade det bakvagnen lite grann, som jag börjat misstänka är boven i dramat. Men det blev inte bättre än att bilen fortfarande skakar även i 8/kmh i bilköer på E4, så jag filmade det åt er. Länk Premium? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.