|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Lol! Roligt. Men hur man känner för en bil är så mycket mer än hur bra väghållning den har och hur den kommunicerar med föraren. Hur bra fungerar motor koppling växellåda ihop, uppstår en myskänsla när man sätter sig bakom ratten och ska starta. Blir man på bra humör efter att ha kört en stund.. Detta är BMW bra på. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Jag är fortfarande lite fascinerad över att min tunga 530d xDrive känns så följsam i kurvorna. Välbalancerad och gör precis det jag vill. Så jag förstår mycket väl varför många säger att BMW kör man, till skillnad från många andra bilar som man åker. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Haha, grymt trådlyft. :) BMW 1M nästa? |
|
|
"Hade jag råd så skulle jag nog glida omkring i en MB E 350 CDI kombi eller kanske en 530d touring, men min budget skulle bara räcka till en snikvariant av lyxbil och då kör jag heller lyx- Skoda :-)" Lite märkligt uttalande, man kan få mycket bil för 230.000:-. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig eller hur? :-) Nu kör jag faktiskt snik-BMW, enda tillvalen utöver comfortedition på X3:an blev automat och sportstolar. Har insett att även en snik-BMW är så enormt mycket skönare att köra än en näst intill fullutrustad Superb. | |
| Min X5 2016 är inte särskilt snikutrustad och är jätteskön att köra. På perfekt asfalt. Minsta ojämnhet så slår den, kränger, svajar och vibrerar. Har experimenterat med olika hjul, däck, däcktryck men inget hjälper. Ska byta den nu mot en VW Touareg eller nån Mercedes som är tre gånger bättre. Alla bilar är bättre. | |
|
Kränger svajar och vibrerar är ju ingen höjdare, men annars tycker jag många nya bilar är irriterande stötiga, även "vanliga" bilar. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
Verdi |
Härligt Saab-mannen! Äntligen! |
|
Intressant kombo med en bil som både är svajig och stötig samtidigt. En prestation i sig. ------- //Lövet |
|
|
Ja många nya bilar är hårda och stötiga. Trenden med stora fälgar och lite gummi gör det inte bättre. Men det slamrar till och sen är det klart. I X5 blir det en jordbävning över alla ojämnheter och jag som kan streckköra bil i 200-300 mil är ibland slutkörd efter 30 minuter på dålig väg. Jag skäms för att ha passagerare också eftersom alla som sätter sig i bilen också blir åksjuka. Jag tror BMW målat in sig i ett hörn med runflat. Chassina görs för att hålla påfrestningen och inte utefter andra parametrar. Utan runflat så vobblar denna tunga bil och med runflat blir det stenhårt chassi på stenhårda däck. Touareg däremot...wow. Tänk att något så fult kunde vara så... |
|
| Det är ännu mer intressant än så - bilen är stenhård men lutar åt ena hållet vid körning berornde på vilken sida baksätespassageraren sitter på! Även när denne har varit en tjej på 50 kg. Mitt nya partytrick är att demonstrera detta för folk och be baksätespassageraren flytta runt lite. | |
|
Blir det inte aningens mer ekonomiskt att byta däck än att byta bil? Du lär ju få en svettig värdeminskning första året. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Om det nu är en sån fullständig katastrof, varför nämns det inte i några biltester? Däremot håller jag med om att runflat-däcken i vissa fall är en katastrof. Fattar inte hur BMW tänker där. |
|
Märkligt Saab-mannen, jag hade 23" hjul på mina två senaste X5 och det var ändå en fantastisk komfort, det var M50d bilar. X5 är en fantastiskt bekväm och skön bil, så förstår inte alls ditt gnäll. Löjligt att du menar att en 50kg passagerar på vänster eller höger sida skulle påverka körkänslan i en X5.Lycka till att få samma komfort och känsla i en Touareg, som i sig är en jättefin bil i sin prisklass men inte alls kan jämföras med X5. Men kul att många har olika åsikter annars skulle ju inte forum som AP finnas och leva vidare år efter år :-) Undrar dessutom hur du är som förare efter att ha streckkört 200-300 mil??? Vilken robot du måste vara.... Sen håller jag gärna med om att andra däck en runflat gör bilen bättre. Gärna Conti som jag har kört på. Bästa däck jag har haft. Det var som sagt 23 tum! Båda dessa bilars nuvarande ägare kör omkring med samma däck ännu. Väldigt nöjda. /Anders |
|
|
Såg förresten att BMW i år klättrat förbi Toyota i försäljningsstatistiken (iofs nu bakom Audi), vilket ju är lite märkligt om det nu är så otroligt dåliga bilar... /Anders |
|
|
Fast en M50d är ju en helt annan bil ur chassisynpunkt. Du har ju kräningshämmare på den, elektroniska stötdämpare och DHP (eller dynamic drive som det heter i Sverige tror jag) vilket enligt de amerikanska forumen är vad som krävs för att bilen ska bete sig normalt. Dessa tillval finns inte ens till de mindre motorerna i sortimentet och kostar närmare 50 000 kr även för de större. Chassit omnämns visst negativt i tester, Vi Bilägare skriver exempelvis "Fjädringen var också en smula stötig, om på grund av de punkteringssäkrade däcken eller ej är inte enkelt att säga, men det fanns hela tiden en lätt och irriterande nervighet i hur bilen förmådde följa vägbanans konturer. ”Stissig” sa en kollega och det lät ungefär som det kändes i nya X5" Och det är precis vad den är. Det är konstant rörelse i bilen i sidled, längsled eller bara skakande och vibrationer. Runflat är inte hela förklaringen eftersom jag experimenterat med däcktryck och annat på 18 tum icke-runflat. Vid 2,4 bar däcktryck vobblar hela bilen (googla!) och vid 2,9 bar vobblar den inte men skakar istället. 2,7 var optimalt men inte tillräckligt bra från att hindra oss från att bli illamående ens på motorväg. Runflathjulen på 19 originalfälg väger typ dubbla (!!) och den vobblar inte, istället är den ännu mer stötig och svajar sidledes istället precis överallt. Så kort och gott orkar jag inte experimentera mer utan ger upp. Min flickvän har gjort likaså, hon försvarade bilen i början och tjatade hål i huvudet på mig att en bil minsann måste bete sig så här för att kunna vara körglad, men nu benämner hon den också som "skitbil". Touaregen är så tråkig att klockorna stannar och styrningen känns som att dra i en gummisnodd, men den svävar fram! Jag hade en välbehagskänsla efter nån timme i den, sen åkte jag hem från bilhandlaren i X5an och hade den sedvanliga huvudvärken 15 minuter senare. Det är så tragiskt eftersom bilen annars är otroligt snygg och bra på allt annat. Jag utesluter inte helt att beställa om den med Dynamic Damper Control...fast ingen verkar ha denna till testkörning och amerikanerna säger att det inte räcker. |
|
|
Eller ok, om jag ger det en sista chans och sätter på vanliga icke-runflat till sommaren också... Länk Vilka skulle passa bäst? Hur stor skillnad blir det jämfört med runflat? |
|
|
Jag rekommenderar Conti /Anders |
|
|
Varför inte en drygt fem år gammal saab för 300k? Länk |
|
|
Om den är så urusel hade jag nästan börjat fundera på vad de glömt att montera, g.ex. kränghämmare. ;) Och sedan provat två andra likadana bilar för jämförelse. Vibrera och skaka ska det helt enkelt inte göra!! Svajighet ja kanske... "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.