|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Tyvärr så är det så att dagens moderna bilar är ganska bra på att filtrera både fartupplevelse och feedback till föraren. Bilarna är tunga, välisolerade och i BMWs fall även levererade med RTF-däck som gör bilarna säkrare och mer komfortabla men inte sportigare. Bilarna blir snabbare, får mer effektiv och samtidigt snålare. Men de blir inte roligare. |
|
| ...vilket nya femserien är ett bra exempel på... | |
| Intressant att höra att BMW börjat med någon slags komfortdäck kallade RTF. De tidigare RFT däcken var en katastrof för komforten, och väghållningen, därför bojkottade på M-bilar./ R däck går fortare. | |
|
Många kör absolut över sin förmåga i tron att bilen är hur bra och säker som helst. Snabba bilar lockar verkligen till högre hastighet och snabbare kurvor, och visst är det ren underhållning när allt går vägen. De gånger du verkligen kommer uppskatta den snabba bilens prestanda är när du verkligen behöver bromsa och göra drastiska manövrar. Men något som är otroligt viktigt och som många glömmer bort i snacket om borrade/slitsade bromsskivor, 4 eller 6 kolvsbromsok, 390hk eller ställbara dämpare är däcken och dess skick jämtemot underlaget. Det spelar ingen roll hur bra bilen är om däcken är kassa. Feta 265'or kan vara hala som såpa när temperaturen sjunker. Framförhållning och anpassad hastighet är helt klart den billigaste säkerhetsåtgärden man kan bekosta sig själv men jag föreslår ändå att du ska ut och testa bilens yttersta egenskaper i alla tänkbara situationer på en öde plats utan risk för skador varken på dig, bilen eller någon annan. |
|
|
"Det är mycket dyrare att åka ny Skoda Superb än att åka 3 år gammal BMW 5-serie." Men kanske inte dyrare att åka 1-år gammal Superb :-) För mig verkar det i alla fall bli billigare att åka 1-år gammal Superb än 3 år gammal 5-serie. Gav 230000 för min Superb och de flesta 5-serie bilar jag hittar för de pengarna ligger mellan 7-8000 mil (med automat). Min Superb hade gått 280 mil när jag köpte den. Sen så är försäkringen för en 5-serie mycket dyrare för mig än för Skodan. Så för mig så är det nog billigare att åka Superb. |
|
Verdi |
En nästan ny Superb lär ju tappa mer i värde än en bil som redan tappat mycket av sitt nybilsvärde och som gått 7-8000 mil. Min bil kostade över 600' brutto när den var ny för 4 år/8000 mil sen. Jag fick den för 219' inklusive vinterdäck och motorvärmare. Sen är det såklart fortfarande möjligt att din Skoda är mer värd än min bil om ytterligare 2-3 år. Det är inte jag tillräckligt insatt för att bedöma. Min gissning är iaf att värdetappet på min har planat ut lite. Dock inte sagt att jag förstår hur du tänker. Skulle faktiskt kunna tänka mig en Skoda Superb i framtiden. Men vill man ha automat, diesel och 4wd så är väl 140-hästarn det enda alternativet? Och det känns ju onekligen lite snålt tilltaget. |
|
"Sen är det såklart fortfarande möjligt att din Skoda är mer värd än min bil om ytterligare 2-3 år. Det är inte jag tillräckligt insatt för att bedöma. Min gissning är iaf att värdetappet på min har planat ut lite." Lekte lite på bilpriser.se och jämförde min bil med en hypotetisk 520d automat 08 som gått 3500 mil. Skiljer då enligt sajten 800 i inköpspris. Efter 7 år och 7000 körda mil (efter inköpet) skiljer det 9000 till Skodans fördel. Jag kör bara 1000 mil om året så därför räknade jag på detta sätt. Sen vet jag inte hur bra dessa kalkyler stämmer med verkligheten. För mig är det ekonomin som bestämmer i slutändan. Funderade både på begagnad E-klass och 5-serie. Men dels är försäkringspremierna för höga och sen får man ärligt talat inte så mycket 5-serie eller E-klass för 230000. Typ 520d eller E200 kompressor med 5-växlad slöautomat. Då känns nästan min 1.8 TSI med 7-växlad DSG roligare. |
|
|
P.S. Hade jag råd så skulle jag nog glida omkring i en MB E 350 CDI kombi eller kanske en 530d touring, men min budget skulle bara räcka till en snikvariant av lyxbil och då kör jag heller lyx-Skoda :-) |
|
Verdi |
Sant, det finns ju faktiskt bensinmotorer också. Det har jag helt glömt bort. |
|
Ok, vad ska vi dra för slutsatser av detta? Jag fattar ärligt talat inte riktigt vitsen med dina inlägg "bmw newbie"? En Skoda Superb blir oftast billigare än en BMW inom samma storleksklass och miltal, ok, big surprise. Här har du dock tänkt till ordentligt: Eftersom BMW har överdrivet t.o.m. onödigt bra motor och vägegenskaper så är Superb ett vettigare köp totalt sett? |
|
|
"onödigt bra"? Det beror ju helt och hållet på om man har den där genen som gör att man är känslig för det där "som bara en sann entusiast kan känna" eller inte. |
|
|
Bmw vs Skoda ett stort skämt..Vi har 90% skoda bilar på jobbet ca 20 st superb,Octavia osv...I min värld är det inte ens närheten rättvist att jämföra en Skoda mot BMW..Åker dagligen Superb sen 8 mån tillbaka och är tråkigt varje gång jag startar den det är ett stort befrielse varje gång jag ska åka hem.. Min personliga åsikt förstås |
|
|
Som svar på din fråga: Nej, du passar inte att köra BMW. BMW är ju bakhjulsdriven vilket bara det är en stor skillnad mot ex-vis Skoda. Jämför t.ex när du kör barnvagn , inte drar du den efter dig. Du skjuter den framför dig. Om du tänker lite så när du jämför bilarna så kanske du kan känna nån skillnad. Sen tillkommer ju allt annat som styrning och chassikonstruktion som ligger på en helt annan nivå i en BMW jämfört med många andra märken. Sen kan ju kvaliten diskuteras men jag tro nog att en 5 år gammal BMW känns bättre eller minst lika bra som en ny Skoda eller Volvo m.fl. |
|
|
Finns inget roligare än att ta en kurva, rondell eller avfart med en upphinnande bil bakom en som har gett sig den på att komma i fatt och sedan bara trycka på för att se en häpen bilist bli efter i backspegeln. Man kommer aldrig att bli vuxen. |
|
| Om man nu tycker att en Skoda framkallar fler leenden bakom ratten än en BMW så varför byta?/ Freude am fahren? | |
|
"En Skoda Superb blir oftast billigare än en BMW inom samma storleksklass och miltal, ok, big surprise." Läs inlägget igen ovan. Jag jämförde en 1 år gammal Superb med en 3 år gammal BMW. Med olika miltal. "Eftersom BMW har överdrivet t.o.m. onödigt bra motor och vägegenskaper så är Superb ett vettigare köp totalt sett? " Jag skrev inte detta. Jag skrev att JAG inte känner någon större skillnad och att det nog beror på att jag inte är en tillräckligt bra bilförare för att känna detta. Jag har inte sagt att Skoda är ett vettigare köp för alla. Den är ett vettigare köp för mig. Jag förstår helt att om man är duktig på att köra bil och vågar testa var gränserna för en bil går så har BMW och Mercedes ljusår bättre chassin än en Skoda. Men för mig med min körstil och körprofil så duger en Skoda lika bra |
|
|
bmw newbie: Ok, du får ursäkta att jag misstolkade dig något. Jag gör ett nytt försök, stämmer nedanstående slutsatser med det du försöker säga? 1. Att du med din körstil/erfarenhet inte känner någon större skillnad mellan BMW 1 serie och en Skoda Superb men att du ändå förstår att BMW och Mercedes har bättre chassin? 2. Att du tycker en ett år gammal Superb för 230 000 SEK är ett vettigare köp jämfört med en begagnad BMW för samma summa (inklusive försäkringskostnader)? Jag är dock säker på att en fullständigt överväldigande majoritet här på forumet hellre shoppar en begagnad BMW för 230 000 SEK jämfört med att köpa en ett år gammal Skoda Superb, trots något högre försäkringskostnader. Därmed inte sagt att Skoda Superb är en dålig bil och det är roligt att du är så nöjd. |
|
|
"1. Att du med din körstil/erfarenhet inte känner någon större skillnad mellan BMW 1 serie och en Skoda Superb men att du ändå förstår att BMW och Mercedes har bättre chassin?" Stämmer bra. "Jag är dock säker på att en fullständigt överväldigande majoritet här på forumet hellre shoppar en begagnad BMW för 230 000 SEK jämfört med att köpa en ett år gammal Skoda Superb, trots något högre försäkringskostnader." Det är jag säker på också, annars kanske de skulle hänga på ett Skoda forum istället :-) Men i mitt fall skulle försäkringskostnaden nästan bli dubbelt så hög och då kändes det inte så kul längre. Jag kanske skulle leta upp något Skoda forum också men har inte hittat något bra. Det är ganska kul att diskutera bilar och bilkörning på autopower även fast man inte kör BMW. Finns mycket duktiga människor här. |
|
| bmw newbie: Ja, försäkringskostnader för BMW i Stockholm är ett stort problem, tyvärr. Men det går väl att hitta hyfsat bra alternativ om man letar ordentligt och tar in offerter från så många som möjligt. | |
|
Hittade den här gamla tråden från tiden då jag precis köpt min Skoda. Måste ha blivit en bättre bilförare nu, för nu känner jag stor skillnad mellan Skoda Superb och BMW X3:an som jag bytte till :-). Blev kanske en väl dyrköpt erfarenhet. Min förra 1-serie rullar fortfarande i mina föräldrars ägo och går som en klocka! Hade sparat många kronor om jag behållit den istället för att köpa Skoda. Men 1-serien är nog inte en BMW som passar mig riktigt, speciellt inte som diesel med manuell låda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.