|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Ofta när jag läser på forumet så hittar man inlägg där man pratar om att "stänga av DSC:n", "ha roligt (sladda?) med bakhjulsdriften på vintern", "köra genom rondeller utan att bromsa", "pressa bilen på kurviga vägar". Jag har ett ganska nytaget körkort och har nu insett att jag inte vågar göra något av ovanstående. Jag trodde att jag körde ganska raskt på kurviga vägar, men har nu insett att de flesta här nog vågar sig på betydligt högre hastigheter. Jag har kört BMW 1-serie och Skoda Superb efter varandra på samma kurviga sträcka och ärligt talat så känner jag ingen större skillnad. Vilket måste betyda att jag helt enkelt inte våga pressa bilarna tillräckligt. För skillnad finns det ju, till BMW:s fördel. Därför så är nog en BMW med sin suveräna väghållning ganska bortkastad på mig. Jag har helt enkelt ingen nytta av ett så bra chassi. Den köttiga styrkänslan som många prisar är också ganska ointressant för mig. Jag blir mest störd av att det blir så tungrattat. Därför har jag nu bytt märke och utifrån mina behov så är min nya bil mycket bättre än 1-serien. | |
| Vad blev det för bil då? | |
Verdi |
Jag måste vara lika stark som hulken för jag har aldrig känt att en modern bil med styrservo varit tungrattad. :-) Vad gäller kurviga vägar så är det faktiskt rätt stor skillnad mellan bilar. Min förra Audi A4 B6 hade en helt annan känsla i kurvorna än mina E9X. En E90 svänger utan att knorra medan Audin fick man tvinga in i svängarna. Det handlar dock mest om en känsla än om något praktiskt. Jag körde ju lika fort med Audin också. (vilket i ärlighetens namn inte är så fort alls) Håller dock med dig i stort, de allra flesta kör ju nästan bara motorväg och stadskörning. Iaf om man bor nära en större stad. Och då är ju både motor och väghållning rätt bortkastat på ett sätt. Men återigen, det är mer en känsla man är ute efter. Jag behöver absolut inte 280hk. Det är bara det att det är så gött att känna att bilen liksom är "på hugget" när jag trycker ner gaspedalen litegrann. Jag gör inga tighta omkörningar och hade säkert klarat mig utmärkt med en 318d också. (316d är dock lite för svag även i praktiken) Till sist får jag väl gratulera dig till Superb:en. Fin och rymlig bil. |
|
När jag var 18 år och precis tagit mitt körkort så körde jag som en körskoleelev i ca 1 år, sedan började man öka hastigheten successivt. Gillar du att köra bil så kommer det gå snabbare och snabbare för varje år:) Ända tills man mognar lite då börjar man ta det lite lugnare. Nu är jag 32 år och har helt klart börjat köra lugnare. Jag tror ioförsig att om jag tagit mitt körkort idag så hade jag säkert varit en mycket lugnare trafikant. I och med att man testat det mesta man göra med en bil så vet man vart gränserna går, och man vågar pressa bilen tämligen hårt. För att var 32 år så är jag ganska omogen i trafiken:) Som exempel så kan jag mycket väl tänka mig burna på en öppen parkeringsplats, letar ständigt efter någon att tävla med till och från jobb i min sleeper M3a:) Så helt och hållet har man inte mognat ännu:) Mvh. Richard |
|
|
Kan tillägga att jag verkligen försökt att hitta andra märken att köra men vill man ha lite motor, bakhjusldrift, hyffsad väghållning och mekanisk diffbroms så blir det extremt svårt att hitta ett annat märke. Mvh. Richard |
|
|
"Vad gäller kurviga vägar så är det faktiskt rätt stor skillnad mellan bilar. Min förra Audi A4 B6 hade en helt annan känsla i kurvorna än mina E9X. En E90 svänger utan att knorra medan Audin fick man tvinga in i svängarna." Det är sådant här som jag har så svårt att känna. Alla motortidningar säger att 1-serien styr in oerhört kvickt medan Skoda Superb är trög och sävlig i reaktionerna. Jag känner ärligt talat ingen jättestor skillnad. Troligen tar jag kurvorna för långsamt och gör inte tillräckligt snabba styrutslag för att känna skillnaden. |
|
|
Upptäckte att favoritvägen var nyasfalterad i somras. Det är en väg jag kört i 35 års tid med allt från Saab 2-T till Camaro. Kom i 320:n denna gången och kan faktiskt säga att det är en av de roligaste bilar jag kört på denna väg. Effekten är inte allt, 540:n skulle inte hänga med i svängarna. Den är alldeles för tung. E46:an med sportchassie var som, en dröm. Kunde pressa hårdare än nå'n annan bil jag kört där. (Möjligtvis att Sonetten hänger med, halva vikten och mycket låg tyngdpunkt) |
|
|
Man ska väl inte gå allt för mycket på tidningarnas recensioner, hur många tar ut sina bilar på bana där man verkligen kan testa bilens gränser? :) Tvivlar också på att det är så brutalt stor skillnad som de säger ibland^^ Jag har också tagit körkort relativt nyss om man jämför med de flesta här, och skulle inte kunna köra e39an fortare nu än min Volvo 850 jag köpte för 4000kr som jag kört med i ca ett halvår, eftersom jag är van med den. Jag tror du känner dig säkrare med Skodan för att du kört den mer? |
|
|
Har haft en 118d med chip utan sportchassi som lånebil och upplevde den som sladdrig och den hade kass väghållning rent ut sagt. Kändes som hjulupphängningen satt löst i princip. Trodde att jag satt i en toyota med 15.000mil på mätaren! Som referens tex min egna bil, samt e60 5 serien = klippstabil i chassit BMW CS #07491 |
|
| Trivs man med sin Skoda är det väl bra, ett klart billigare alt. än BMW. Kanske bättre nybörjarbil t.o.m eftersom den får dig att hålla ett tempo som du behärskar./ Fartdåren. | |
|
Ska man känna den rätta Bmw-kvaliten ska man kanske inte testa en 1-serie. Jag körde en rätt basic 320d och den kändes rätt plastig även den, går man upp till 5- och tom 7-serien så börjar vi snacka välbyggda bilar. |
|
|
Jag behöver inte ta våra bilar till dess gränser eller pressa dem på något sätt för att känna en enorm skillnad mellan olika biltyper/märken. Det handlar inte om att sladda/burna/koppla ur antisladdsystem, utan det handlar om vilka signaler bilen ger föraren. Precis som du skriver så är det inte så många vettiga trafikanter som känner av bilens greppnivå vid alldaglig körning, och det är ju inte det som är meningen heller. Men jag tror att du, även i promenadfart på en parkering, kan känna skillnaden i 'excitement' mellan tex en Mini Cooper och en 750iAL. |
|
|
För mig handlar det om känsla och den finns i e46 med m-paket iaf. Även e90 med m-paket tycker jag är ok men bara kört 320d med manuell där och den var inte lika skön som min bensinsexa. E90 utan m-paket gav inte alls samma känsla och e90 med fyrcylindrig motor når inte heller upp till det som min gamla e46 ger mig. Finns många snabbare men det spelar liksom ingen roll. Helt fast i BMW-träsket och vill aldrig ha ngt annat som det känns nu. Så jag tror det är olika vad man uppskattar, men som nämnts: Klarar du dig med en Skoda är det ju bara att gratulera..:)! |
|
|
Jag behöver inte busköra eller pressa bilen speciellt hårt för att känna att 1-serien är kvick i reaktionerna och ligger stabilt på vägen. Nu kör jag iofs något fortare en den generella trafikrytmen. Och bilen inbjuder också till inspirerad körning trots den relativt klena motorn. Men tycker du Skodan ger lika eller t.o.m större behållning är det klart du ska välja den. Den tar dig utmärkt från A till B till rimlig kostnad. Ungefär som när jag ska köpa hemmabio. Provlyssnar en 8000:- anläggning och sedan en för 25.000 och kan inte höra minsta skillnad. Säger inte emot dem som säger att den dyra låter bättre men för mig personligen finns ingen anledning att lägga ut extra pengarna. |
|
|
Personligen så är det kommunikationen bil/förare,alltså den info som jag får genom ratten,som tilltalar mig när det gäller BMW.Känslan av att "veta" vad som händer med hjulen mot asfalten/grusen.Sen tilltalas jag av den solida känslan man får av en BMW.Det är ett högt pris man betalar för den känslan,men så länge jag tycker att det är värdt det kommer jag köra BMW. BMW fûr allè |
|
|
Ett högt pris? BMW har ofta lägre milkostnader än Volvo när de testas i t.ex. Teknikens värld... |
|
|
Nåja,det gäller nya bilar.BMW har 3 års fria servicar som putsar på milkostnaden,för oss andra som får hålla sig till begagnade bilar kan inte räkna in det i kalkylen.Men visst är det så att en BMW inte alls kostar så mycket mer än t.ex en Volvo.Den största boven är den högre försäkringspremien för BMW. BMW fûr allè |
|
|
Försäkringspremien kan vara ett problem ja. Tre års fri service innebär väl i praktiken ett oljebyte nuförtiden om man inte kör mycket per år. På en vanlig 525 som jag har är skillnaden dock bara en tusenlapp per år jämfört med en V70 = kvittar. Reservdelspriserna verkar vara förvånansvärt "icke svindyra" särskilt när man hör vad andra på jobbet betalar för reparationer av sina bilar, dessutom finns schmiedmann.se och 20% två ggr per år genom BMW CS mm. Det är såklart ingen som väljer BMW bara för att vara ekonomisk, jag menar bara att ibland får man uppfattningen att vissa tror att BMW alltid är svindyra i alla avseenden och det tycker jag inte stämmer. generellt. Sen har ju BMW många (dyrare) modeller som helt enkelt inte finns hos många andra märken och dessa kostar förstås mer men går heller inte att jämföra. |
|
|
Man får inte glömma att när Teknikens Värld gjorde ett reportage om servicekostnader på 3år gamla bilar år 2005 så blev BMW billigast i samtliga klasser. Billigast av alla modeller i hela testet var BMW E46 6cyl. tillsammans med Ford KA 1.3. Visserligen tror jag inte rena reparationer räknades med och en E46 med sexa har helt klart dyrare delar än Ford KA. Men diverse undersökningar pekar också på att BMW håller väldigt väl jämfört med många konkurrenter, något den stora andelen nöjda ägare också bör antyda. Jag kör inte BMW för att det är det absolut billigaste valet, men visst är det väldigt skönt att kunna köra en bil som hör till marknadens lyxigaste _och_ marknadens billigaste bilar i drift? //Bjersér |
|
Verdi |
Vad som är dyrt och vad som är billigt avgörs av så mycket mer än bilens märke. Det är mycket dyrare att åka ny Skoda Superb än att åka 3 år gammal BMW 5-serie. Och en ny BMW 316d är billigare än en ny Volvo V60 D5. |
| Enligt mitt tycke måste man inte tvunget köra fort och testa gränser för att uppskatta köregenskaper, bilens sätt att kommunicera med dig eller bara njuta av bilkörning. Om man känner att man inte vågar, som TS skriver, ska man inte heller leka i rondeller osv och absolut inte när det finns andra trafikanter i närheten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.