|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Måste lyfta upp bilen nu för att spänna handbromsen. Men det funkar ju inte att använda domkraften vid trösklarna, för där ska man ju ha pallbocken. Så jag undrar var under bilen hissar man upp den där bak? Några har föreslagit diffklumpen, medans vissa sagt att det verkligen inte är bra att hissa upp den via diffklumpen. Bilder uppskattas! | |
|
Det GÅR säkert att lyfta i diffklumpen utan att bilen ramlar isär men den är definitivt inte konstruerad att lyfta bilen i. Diffens upphängning skall enbart hålla diffklumpen på plats och diffhuset i sig är heller inte byggt för att hålla bilens tyngd. Det går bra att stödja bilen i bärarmen bak. Det underlättar om man har två domkrafter så kan man först hissa i bilens domkraftsuttag vid tröskeln, sedan lyfter man "lite till" under bärarmen och byter ut den första domkraften mot en pallbock. Länk |
|
|
Hade själv stora problem att hitta lämplig lyftpunkt. Om bilen har dragkrok rekommenderar jag att lyfta i den, annars kan du eventuellt lyfta som vanligt och sedan sänka ner bilen med tex stora träklossar under hjulen. Man kan också lyfta riktigt högt i tex främmre domkraftsfäste och sedan sänka ner bilen på en pallbock vid det bakre fästet. Så länge bilen inte är krockad eller sne på annat sätt så klarar sig framrutan men den kan spricka om man har riktig otur. Men jag har gjort så många gånger utan några problem. Om hjulen ska demonteras under arbetet så går det säkert att lyfta i bakre bärarmarna med men jag gillar inte det för att det blir märken och så kan domkraften glida. Mvh. Richard |
|
| Hela bakvagnsbryggan bär upp bilens bakände, så det går fint att sätta en domkraft under den. Gjorde en snabb överslagsräkning på diffhusets infästningar en gång tidigare när diskutionen var uppe och kom då fram till att reaktionskrafterna från moment från drivaxlar och kardan är högre (plus dynamiska laster) än att lyfta bilen i klumpen. Så jag skulle inte vara rädd, en halv bil är inga laster. Men man bör alltid ha en jackpad som fördelar lasten för höga punktlaster är oundvikliga med metall mot metall.. | |
|
Ursäkta, men exakt vad är bakvagnsbryggan? Ni tycker jag ska satsa på att höja upp den i tröskeln, och sen sätta träklossar under länkarmen/bärarmen? Tycker det verkar väldigt krångligt, i den här guiden Länk så lyfter han ju upp hela bakvagnen på en gång. I och för sig en E46 |
|
|
Varför inte lyfta/spänna en sida i taget ? Lyft bilen vid anvisad plats för original domkraften och säkra med en pallbock... |
|
| Redpower, ofta vill man sätta pallbocken där lyftstödet är, men vad ska man då lyfta i, det får ite plats brevid varandra, | |
|
Bakvagnsbryggan, pos.1:Länk Sätt domkraften med jackpad under där i mitten. Att lyfta på ena sidan när den andra står på en pallbock är vanskligt.... |
|
|
Jag sätter alltid domkraften under diffklumpen och det har aldrig varit några problem. Det är ju rätt bekvämt att kunna hissa upp hela bakdelen på en gång.... Olle D |
|
| Exakt. Ni som får tillfället, ta en gammal skrotad slutväxel och lägg i en verkstadspress med manometer och tryck. Sedan kan ni edovisa i tråden vid hur många ton diffhuset havererade ;) | |
|
captainoats : Ofta ? Har aldrig satt pallbocken där du kallar ofta... Bakvagnsbryggan som Anders72 visar på länken och lyft med domkraften på anvisad plats...punkt slut. Klumpen skulle jag inte våga lyfta i |
|
| Tänk att så många är rädda för att lyfta i slutväxeln. Det är ju om man kommer åt en väldigt robust lyftpunkt som dessutom fördelar ut lasten i subframen och karossen. Slutväxeln och dess infästningar tar upp väldigt höga laster om man varvar upp motorn och släpper kopplingen, varför jag inte begriper att 6-700kg fördelat på flera fästöron skulle vara nånting i jämförelse. Är det eg. inte mer spännande att lyfta i domkraftsfästena som sitter i tunnplåten?? ;) | |
| I fram kan bilen lyftas på balken och i bak på ex domkraftsfäste. Pallbockarna kan ställas under bärarm bak. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.