|
|
|
|---|---|
|
Blir bara förvirrad när jag söker på forumet. BMW verkstan vill ha 14 lax för vinterdäck till bilen! Vill gärna ha kvar vägassistansen därav valet av RFT däck. Har hittat följande däck på Däckonline: Pirelli W 210 Sottozero S2 Run Flat runflat, M+S maerkt 205/55 R16 91H Kan man köpa fyra vanliga fälgar till dessa däck eller finns det speciella fälgar för RFT? | |
| Du bör ha fälgar avsedda för RFT. De är konstruerade så att däcket inte ska kunna rulla av vid punktering vilket de kommer göra om du använder vanliga fälgar. | |
|
Det verkar finnas motstridiga uppgifter om detta.... Här hävdar t.ex. Bridgsetone att man kan använda deras däck på vanliga fälgar! Länk kolla sista stycket! |
|
| Är de verkligen så hårda på det med assistansen? Annars är mitt förslag: köp de däcken/fälgarna du vill ha, och sedan tecknar du en separat assistansförsäkring via tex Falck (ca 400kr/år) | |
|
Klokt mistafrizz :D. Det blir som du föreslår. Har hittat en uppsättning fina vinterfälgarna i närheten där jag bor. Jag vet att själva däcken inte passar och tänker köpa nya, men tror ni fälgarna passar? Länk Jag tror hjulen har suttit på en 5-serie och gälgdimension borde enl VV vara: 7Jx16/ET20. På min 318 är fälgdimensionen 7Jx16/ET34 |
|
| Tyvärr passar de ej rakt av (går säkert atg | |
| Jäkla Iphone.. De passar ej. Mitt förslag är att du försöker hitta några som passar till E9x alt att du köper däck till de fälgarna du har. Såg att det fanns lite uppsättningar för ca 5000 (bla annat i Kil för 4500kr) | |
|
Assistansen upphör inte bara för att du väljer icke-RFT. Däremot kan du behöva betala bärgning om du blir stående med punktering med "vanliga" däck - här kommer BMW Assistans säkert hävda att hade du haft RFT så hade du inte behövt bärgning. När det gäller fälgarna så går det bra att ha RFT däck på vilka fälgar som helst. Men för maximal funktion skall man ha speciella RFT-anpassade fälgar. De Pirelli-däck du nämner är förvisso vinterdäck, men anpassade för kontinentaleuropa. Funkar bra här uppe med (har själv den typen) men vill du ha bra fäste på snö så måste du ha odubbade för nordiskt klimat. Kolla Teknikens Världs däcktest förra månaden - där har du listan på vilka som är anpassade för norden och vilka som är kontinentala. ---- BMW CS #6212 |
|
| Hur stor kan skillnaden i ET få vara om alla andra dimensioner på däck och fälg är detsamma? | |
| Varför slänga ut pengar på RFT? Jag hade RFT till min E9* och bytte bort de direkt mot "vanliga" däck. När man väl får punktering och dessutom på RFT då måste man köpa ett nytt däck eftersom många däcknissar vägrar att laga dem. | |
| Kan bli problem med försäkringsbolaget om du inte har vinterdäck avsedda för nordiskt klimat. Så kolla det noga innan du köper några som är avsedda för kontinentaleuropa. | |
| pew: Några sådana problem existerar inte. Så länge vinterdäcket är godkänt av STRO, finns med i deras lista över vinterdäck, har försäkringsbolaget inget att säga. Att använda en däckdimension som inte är godkänd av biltillverkaren kan däremot ge problem vid eventuell olycka om försäkringsbolaget verkligen vill försöka komma undan. | |
| Köpte däck igår efter att ha kollat igenom vilka däck som passar bilen på Länk Tack för all hjälp. | |
Karl-Hilding |
Din länk hade inte låga priser. Ger samma pris hos min däckhandlare inkl mont o balansering. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.