|
|
|
|---|---|
|
Vad för motorolja rekomenderas av BMW till en Z3M -98? Castrol rekomenderar 0w30 eller allra helst 5w30 - medans goggle som oftast påstår att folk rekomenderar 10w60. Jag frågar mig lite stillsamt varför inte Castrol rekomenderar den? De saluför ju även sådan..? | |
|
Bmw rekomenderar alla m ägare att köra castrol tws. Har själv kört det i alla år men tänkte gå över till mobil 5-50 och se hur den verkar. Är ju absolut ingen lidl olja direkt. M3or går ju långlopp med mobil 5-50 så varför skulle man inte kunna söndags köra med en sådan olja kan man fråga sig! / Fredrik |
|
| Är också sugen på att testa mobil 5-50 men då går det väl inte att sälja bilen i framtiden när man inte kört på 10-60 :) | |
|
BMW/Castrol rekommenderar 10W60 eftersom dom inet har nån 5W50 olja... Pratar man med duktiga mekaniker rekommenderar dom alla Mobil1 5W50 före TWS om man inte bara använder bilen till bankörning. Jag hade alltid Mobil 1 5W50 i min M3 E30. Om jag inte missminner mej så hade väl BMW avtal med Mobile innan Castrol... men det måste varit i början av 90-talet dom bytte. /Jonas (som bara använder Mobil1 och Shell Helix Ultra) |
|
|
Jo och det känns som tws sliter lite väl mycket på motorn vid kallstarter. Oljan är ju bra tjock vid kallstarter. Kör bara på sommaren men tycker ändå den är överkurs. Visst har BMW kontrakt med Castrol, är ju därför de rekomenderar oljan. Personligen tror jag mobil 5/50 är skonsammare för motorn för mina ändamål. /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.