AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.276

sprängskiss kopplingscylinder E28

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
någon som vet var man kan hitta en sprängskiss på huvudcylindern till kopplingen på en 518 -87
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag packade om huvudcylindern på 528:an i våras. Det är en väldigt enkel konstruktion, så jag tvivlar på att du för den skull behöver någon sprängskiss. Knöligast är att få bort utgående "bromsrör" ner till slavcylindern. Klippte bort det gamla och satte dit ett nytt. För att lufta, rekomenderar jag att fylla bromsvätska i en tom tvålpump men slang på. Fyll sedan från slavcylinderns luftningsnippel.
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
>>>powertoy..(eller någon annan)...kommer du ihåg om det sitter någonting mer på kolvstången mellan plastkolven med de två tätningarna och den u-formade brickan som ligger mot låsringen? har fenomenet att kopplingspedalen sitter ca 1 dm högre än bromspedalen. Hjälper inte att justera på excenterskruven heller. Vissa bilar brukar ju kopplingspedalen "krypa" uppåt allt eftersom kopplingen börjar bli sämre, är det så på E28:an månne?
po
1.178
powertoy
528i -82
Som jag minns det är det bara den U-formade brickan mellan kolv och låsring. 1 dm låter extremt,nästan som om du lyckats att montera cylindern i fel hål? Det fysika stoppet uppåt för kopplingspedalen är ju kolvstången mot u-brickan så någon extra bricka där skulle knappast ge 1 dm på pedalen.
po
1.178
powertoy
528i -82
Kom att tänka på... Kolvstången har en liten fläns som ska sitta under U-brickan, (kolvstången ska alltså sitta ihop med cylindern). Du har inte satt ihop cylindern utan stång?
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
bilen var såhär när jag fick den....killen som haft den före sa att han haft en rattkrycka mellan ratt och koppling och sen när bilen blev stulen så slet de bara kryckan uppåt och sedan dess har pedalen varit högre....
Tänkte att pedalstället kanske var snett så jag bytte det men utan resultat....och eftersom kopplingscylindern sitter i pedalstället såmåste den ju sitta på rätt ställe när jag bytt hela pedalstället, finns bara två skruvar och två skruvhål...
Finns ju en excenterbult att justera med, men det gav ju bara ca en centimeter...så jag började lura på om det kunde fattas nåt i kopplingscylindern eftersom fysiska stoppet är i cylindern....

plockade isär cylindern och det är alltså en plastkolv med ett gummi längst fram...sen sitter det två "skrapringar i gummi" på plastkolven..."kulan" på kolvstången är sedan itryckt i plastkolven och sedan sitter en u-formad bricka och slutligen låsringen...(och gummidamask).....kan det vara den där "flänsen" som saknas?? med tanke på hävstången så borde nån cm i cylindern göra mycket nere vid fotplattan...
po
1.178
powertoy
528i -82
Hmm. Kan du se någon mekanisk åverkan på kolvstången? några metallrester? minnesbilden är inte helt tydlig, har för mig att flänsen är ca 1mm tjock. Det låter som en rimlig orsak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.