AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.348

Varför rostar däcken fast på BMW?

Sida 2 av 2
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ett tunnt lager aluminiumpasta är nog ingen fara. (Ska ju inte vara nåt tjockt lager). Det är just extrema fall som du säger som bultarna skulle kunna skjuvas av.
Motorstarkare bilar som körs på bana kanske me dupprepade kraftiga accelerationer, men en 118d är nog ingen fara.
Men är man orolig kan man ju bara ta navet eftersom det antagligen är det som gör att fälgen sitter fast mest. Och i det här fallet kanske också pga tajt passning.
Sen bör man ju efterdra efter några mils körning.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det blir så lite friktion att fälgen glider mot bromsskivan kommer ju navstyrningen att hjälpa till om den är tight och i rätt längd. Om man tänker sig att navstyrning saknas (p.g.a. för stort hål, inga centreringsringar etc.) så skulle nog bultarna, vid hård belastning böja sig i stället för skjuvas/klippas p.g.a. avståndet mellan bultkona och bromsskiva. Särskilt på alufälgar. Det är det faktumet som gör det omöjlig att centrera en fälg enbart med bultarna. Hjulet hänger ner lite av sin vikt på bultarna och när fälgen får kontakt med bromsskivan vid åtdragning så rusar snabbt friktionskrafterna långt över den kraftkomposant från bultkonorna som vill centrera hjulet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Friktionskrafterna mellan två ytor i ett klämförband är nog större än vad man vanligtvis föreställer sig. Ett bra exempel borde ju vara två telefonböcker ihoplagda med varannan sida.

Men det behövs inte massa antikärvmedel på friktionsytorna. Noggrann rengöring vid varje däcksbyte och en liten smal rand av antikärvmedel runt centreringsringen räcker. Då rostar inte hjulen fast.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja Mythbusters har ju testat det där med telefonkatalogerna. Två personbilar kunde inte dra isär dom, men de ordnade ju till det i sann amerikansk anda med två stridsvagnar på slutet.. ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sådär! Nu har jag svarvat mig fyra centreringsringar ø63,35 / 66,5 för Mercafälgar på Ford Granada. Maskindelar ska väl vara i stål? ;)
Anders-72,
Centreringsringar i mässing hade varit lyxigt. :-)

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag kommer nog också att förorda mässing till våren, när jag försöker klippa bort de fastrostade tunna stålringarna med huggmejsel gissar jag ;)
gO
1.407
gOry
335i Touring
Anders-72: Såg det där om telefonkatalogerna också, men stridsvagnar fick aldrig isär dom de slet bara sönder infästningen av kedjan vad jag vill minnas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.