AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.349

Varför rostar däcken fast på BMW?

Sida 1 av 2
Som jag skrivit tidigare så har övergett 1-serien för Skoda Superb. Min förra 118d finns dock fortfarande inom familjen så jag hjälper fortfarande till att byta däck på den. Och varje år ställs vi inför samma problem: när man lossat bultarna så sitter däcket fortfarande stenhårt fast i navet! Har stött på samma problem både på E60 523i och E87 118d. På min 1 år gamla Skoda så ramlade däcket av direkt när man lossat sista bulten. Likadant på föräldrarnas MB E 350 CGI W212 som gått i 2 vintrar. Så varför fastnar däcken på BMW? Är detta någon generell konstruktionsmiss hos BMW eller är det bara vi som haft otur? När vi bytte till sommardäck förra gången på 1:an så misslyckades vi också. Vi fick ta den till en däckverkstad och killen där var tvungen att slå loss däcket med ett järnspett!
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Lägg på lite aluminiumpasta på anliggningsytan mellan fälgen och bromsskivan.
Gör rent ytan ordentligt innan. Gärna lite smärgelduk. Stålborste på skivans anliggningsyta om det är mycket rost.

Aluminimfälgar stål och vägsalt är ingen bra kombination ur korrosionssynpunkt.

Du har nog haft lite otur med BMW:n, eller tur med Skodan. Eller har du stålfälgar på skodans vinterhjul.
På E60:an mina föräldrar hade förut var det aluminiumfälgar så jag trodde att det var dessa som var boven. Men min förra 118d har plåtfälgar för vinterhjulen och lik förbannat så satt de fast stenhårt när vi skulle byta till sommarhjul i våras. På deras Merca så har de aluminiumfälgar på vinterdäcken och dessa ramlade av ganska lätt när vi bytte till sommarhjul. Så nåt skumt är det med BMW:n.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är inte aluminiumplåt-fälgar till 1-serien? De konvensionella plåtfälgarna till E39 är ju i alu. Se det så här: BMW har gjort en noggrann passning för god centrering, vilket kanske inte andra har.

OT: En intressant observation jag gjorde när jag fettade om och justerade hjullagren fram på en gammal MB W123 var att i centrum på navkåpan fanns en liten grop som skapade en förhöjning "vårta" på insidan. I hjulaxelns dubbhål satt en liten mässingsflärp med en bladtunga som trycktes mot navkåpan. Det enda jag kan tänka mig är att man vill förhindra att statiska laddningar från hjulet vandrar genom hjullagren. Med olika ädla metaller som alu och stål får man ju en automatisk elektronvandring och galvanisk korrosion..
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag hade samma bekymmer på min C2:a när jag bytte till vinterdäck för ett par veckor sedan. Sommarfälgarna (alu) satt stenhårt men två lossnade efter några rejäla, välriktade slag på däcken med gummihammare. För de andra två lossade jag bultarna en aning och körde sedan fram och tillbaka några gånger i låg fart och svängde fram och tillbaka, då släppte de till slut.

/Masten
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anders, den fjädern skall tydligen vara en radioavstörning i lagret...fråga mig inte hur och varför...

De bilar jag har haft störst problem med att hjulen fastnar under vintern på, är franska (Renault och Citroen).
Den gemensamma nämnaren för dessa båda bilars plåtfälgar är att de inte har någon vikt fals i navhålet utan bara ett "utstansat hål" i plåten. Detta hål är tight inpassat på navet och minsta rost gör att fälgen kärvar fast så in i norden...det hjälper inte nämnvärt att smörja med kopparfett eller liknande heller...endast bortslipning av rosten rent mekaniskt innan man försöker lossa hjulet har fungerat!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Aha, då var den gåtan med mässingsgrejen löst. Och jag hade fel :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har aldrig någonsin haft några bekymmer med detta på min E34 (535i). Hjulen har trillat av innan jag ens hunnit ta bort sista skruven. Har de sista 10 åren kört med lättmetall på sommaren och stålfälgar på vintern (men nu blir det lättmetall även på vintern).

Kan man tänka sig att problemet är mindre vanligt på E34? Och vanligare på nyare modeller?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Anders-72: Nä, hade du FEL?! FY dig! ;-)

Jag har en E39 som jag kör med aluminiumfälgar på vintern. Jag har inga problem att byta. Men så smörjer jag navringen ordentligt varje gång jag byter hjulen också, med samma motorolja som jag har i motorn. Dessutom får bultarna en droppe längst fram på gängan innan jag skruvar in dem, och de momentdras med 11,3 Nm. Har aldrig haft varken skeva bromsskivor eller fastnade fälgar/bultar sedan jag började med det. Samma med tantens Ficus -00 som jag hade lite sådana problem med tidigare.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Chertertons alupasta och rengöring med stålborste/smärgelduk, aldrig haft problem med att fälgarna har fastnat :-) Blåser även alltid rent bromsoken från bromsdamm när hjulet andå är av, samlas rejält med bromsdamm.....
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
11,3 Nm - det kan förklara varför de lossnar så lätt :-)

Ska tilläggas att jag nog är lite överpedantisk när det gäller rengöring av de olika kontaktytorna.

Kontaktytan på fälgen rengörs noga med en borrmaskin och nylonrondell.
Hela navets kontaktyta rengörs lika noga med samma verktyg.
Gammalt antikärvmedel tas bort med Bräkleen.
Nytt antikärvmedel (Loctite 8009 grafitpasta) läggs på som en tunn ring runt centreringsringen på navet.

Detta görs vid varje byte mellan varje däcksbyte, dvs en gång på våren och en gång på hösten.
esadh: Jag hoppas att 11,3 Nm är ett skrivfel eftersom att den åtdragningsmomentet motsvarar att du drar åt dem med enbart fingrarna.
De flesta biltillverkare rekommenderar 85-130 Nm beroende på märke och modell.
Skulle tro att detta är ett ganska nytt problem på BMW. Mina föräldrar har kört BMW sedan slutet på 70-talet och jag har hjälpt till att byta däck på ett flertal av bilarna. Vi har aldrig haft några problem att få av hjulen förut. Då har de i och för sig alltid haft stålfälgar till vinterdäcken.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag gör inget direkt särskilt vid byte och varken orginal alufälgar eller eftermarknadsfälgar har fastnat det minsta.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Haha, mina fingrar måste ha rökt på eller något. 110 Nm ska det vara där. :-D
Jag bara kollar att ni läser mina inlägg, grabbar. .. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Jag tror Anders-72 har rätt vad gäller "mässingsgrejen", dvs avledning av ev. ström (om även så liten) genom lagret.

mvh/ Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
AKN, enligt Haynes reparationshandbok är det en radioavstörning som sitter i Mercedes-lagret...iofs behöver det inte utesluta att störningarna kan uppstå pga just ström från lagret...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
I slutet av den här Länk artikeln nämns bl.a problemen med kullager i kombination med statiska urladdningar. Det behöver såklart inte vara ett stort problem på bilars hjullager men jag tycker Mercedes har visat omsorg för detaljer iom det lilla jordningsblecket.

mvh/ Anders
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Köpte nyligen båt av en händig man som rekommenderade båtaxelfett även på bilfälgens anliggningsyta. klarar fettet att smörja en båtpropelleraxel under vatten i salta havet så borde det kunna sitta kvar på en bilfälg i vinterslask.
Har inte provat själv ännu - har hittils kört på Bosse bildoktorns kopparpasta och aldrig haft stenfästa fälgar.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Notera att man aldrig ska ha någon typ av fett, pasta eller dylikt på själva anliggningsytorna på fälgen/bromsskivan. De ska vara rena för att kunna skapa den friktion som behövs - annars får hjulskruvarna ta hela belastningen och de kan då skjuvas av i extrema fall.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, som bmw-slangen säger är hjulets fastsättning ett friktionsförband. Men man kan ju smeta lite försiktigt bara på navstyrningen förstås.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.