AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
593

Chris Bangle

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Är det Chris som ligger bakom designen av E46?

Någon som vet vad Chris sysselsatte sig med innan han blev chefsdesigner på BMW?

roadZter
Jag TROR han gjorde Fiat Multipla!! Hemskt!

/Manray/
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Manray: Hoppas det var ett skämt från din sida... ;)

roadZter
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...Chris Bangle er født i Ohio, USA i 1956. Han studerede design ved Art Center Pasadena, California. Han begyndte at arbejde ved Opel, Tyskland i 1981 og var med på udviklingen af Opel Vectra....!

...i 1985 begyndte han hos Fiat og der blev han efterhånden design chief. Han er ansvarlig for Fiat Coupe´, Bravo/a og Barchetta modellerne. Senere udviklet han også Alfa Romeo 145.

...han er med andre ord ikke ansvarlig for For Fiat Multipla !

...siden 1992 har han vært design chief hos BMW.....

V-max
DanneZeta--> Läste det på nätet men detta var visst inte sant. =)
Jasså så han har designat BMW:s sedan 1992? Alltså E39, E38, E46 + några är Chris Bangles jobb?

/Manray/
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Om nu E39, E46, E53 och E38 är Bangles förtjänst är det bara att gratulera till ett enastående jobb! I dagsläget har jag dock svårt att se hur nya 7- och 5-serien samt övriga ej släppta modeller skall kunna få samma uppskattning och erkännande. *Det är bara att hålla tummarna*

roadZter
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Han har INTE designat vare sig E38, E39 eller E46 och HAR designat Fiat Multipla.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Intressant, då finns det delade meningar?! Vem har då rätt?

roadZter
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Ring och fråga han... =)

//Cosmos
"Borrows My Wallet"
E28 Registret #160
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...jeg har en curriculum vitae for Christopher Bangle...der står intet skrevet om Fiat Multipla !

...jeg tror heller ikke han har designet E38, E39, E46...., men han har designet div. "facelifts" vedr. disse modellerne ! Han har bl.a introduceret sit "flame" tema i den sidste version E46 - frontlygterne.

...hmmmmm....har nogle mere information om Chris Bangle´s tid ved Fiat ?

V-max
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Skulle du skriva in Fiat Multipla i din CV? ;)

Faceliften på E46 är i min mening gräslig. :(
Håller med dig Johann, riktigt Honda-stuk över E46:an nu, sidoblinkersen är grotesk!
Gamla "optiken" var mycket vackrare.

//Sniffer
An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
Bangle har inte designat E38 eller E39 men däremot E46. Det är den första BMW som han har fullt ansvar för så att säga.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Fortfarande delade meningar om vad Bangle har designat eller inte. Vem skall man lita på?! Någon som har konkreta bevis, typ någon officiell sida på webben eller liknande?

roadZter
Andrers Alj; På E46:an står han endast för faceliften, alltså inte "hela" bilen. Personligen tycker jag att den är snygg i kombionation med ett M-paket...

/Manray/
Crusty
Måste hålla med! E46 med facelift o M-optik är riktigt snygg! O ´vem det nu var som designade Fiat Multipla (eller vad nu åbäket heter..) så tycker jag synd om killen, han måste haft en dålig dag på jobbet eller nått!!
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
När jag köpte min förra e:46:a skickade återförsäljaren med en CD-R som bl a innehåller en intervju med Chris Bangle, och nog sjutton låter det i denna intervju som att han var designansvarig på BMW redan -98
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Man bör ju påbörja designen några år innan bilen släpps till försäljning....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.