|
|
|
|---|---|
|
Hej Har just införskaffat en 525ix som vinterbil (540 får vila i vinter). Noterade att bilen spinner på alla 4 och "antispinn-lampan" blinkar. Knapp för att slå på/av antispinn saknas. Finns det ingen antispinnfunktion på bilen? Mvh /Bruno, Uppsala Länk BMW CS 4657 Alpina CS 111 | |
|
Jag tror inte antispinn fanns att välja på tidiga ix (kan dock ha fel?). Däremot betyder lampans blinkande att bilen använder elektroniska diffbroms/spärren... |
|
|
Tack keihin! Mvh /Bruno, Uppsala Länk BMW CS 4657 Alpina CS 111 |
|
|
Har fyrhjulsdrivna E34 elektrisk diffbroms? Hur fungerar den? __________ Mvh Grelle |
|
|
Något ditåt Grelle. Jag är inte alls insatt i exakt hur det fungerar men om jag fattat saken rätt så "låser" den mellandiffen när något hjul spinner och jag tror även den jobbar med bakbromsarna för att på så vis "diffa" bakaxeln? Kan tänka mig att funktionen är ungefär samma som på antispinn från samma tid men utan att strypa gasen (som jag tror an vanlig antispinn gör?). Är som sagt inte alls insatt, är dock inne på min andra e34 ix, kört totalt runt 7-8 år med dem, och trivs verkligen med modellen! |
|
|
En komplettering till keihin's inlägg: 525ix har ingen antispinn, den har fyrhjulsdrift med elektroniskt styrd diffspärr i fördelningslådan och diffbroms på bakhjulen. Det finns 2 generationer av systemet. Den första har en riktig diffbroms inbyggd i diffen bak och den andra generationen använder bromsarna i bakhjulen som diffbroms. Båda generationerna har diffspärr i fördelningslådan. Systemet är alltid aktivt och kan inte slås av med någon knapp. En 525ix som slirar på något hjul begränsar inte gaspådraget utan fördelar om drivkraften för att låta det roliga fortsätta. Jag har haft en 525i med antispinn och den ströp gasen så snart ett bakhjul slirade samtidigt som den i låg hastighet använde bromsarna i bakhjulen som diffbroms. Antispinn är alltid aktivt efter motorstart men kan slås av med en knapp. Det är samma lampa i instrumentpanelen som blinkar när antispinn jobbar på en 2wd bil som när diffspärr/diffbroms jobbar i en 4wd. Jag hade en 525ix för rätt många år sedan, levde i många år med 525i och antispinn men är nu tillbaka till 525ix. Jag gillar verkligen dessa bilar. Synd bara att de börjar bli gamla och få höga miltal. Hoppas på få ordning på min ix i vinter så jag får ha lite kul... Det behöver inte innebära fullgas och breda ställ, det räcker med taskiga förhållanden typ snöfall och halka. //Göran |
|
|
Länk Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.