AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.140

Hur Vinterrustar ni era bilar / Vad har ni med er i bagaget

Sida 1 av 2
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Som sagt, vad har ni i Bakluckan på vintern , själv sitter jag och kittar ihop ett litet emergency kit att ha i bak , även fast jag kör mest i storstad så vet man aldrig.

1.Spade
2.Antisladdmattor från Biltema
3.Lite sand
3.Första hjälpen kit
4.Värmefilt
5.Startkablar
6.Bogserlina
7.Ficklampa
8.Värmeljus
9.Tändare
10.Reflexväst
11. lite proteinbars

Det är vad jag kommer på nu
Varma handskar, mössa och tjock vinterjacka är något som är bra att ha i bilen.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Det har man ju alltid med sig ändå :)

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ser till att vara klädd för vädret numer. I lumpen åkte jag med en pratglad fändrik ut i skogen bara för att jag skulle ta bilen han lånat tillbaka. Han pratade o gestikulerade så häftigt att han åkte på en överplogad dikeskant och vi mjuklandade i 1,5 m snö. Som tur var hade han en tröja jag kunde låna, då jag bara hade M59-skjorta "då jag bara skulle åka bil"... En dryg mil i ödemarken gick vi innan vi kunde låna en bandvagn att dra upp bilen med. Reflexväst är annars det enda jag har. Kanske skulle uppgradera en del, när man läser goda råd här. En annan sak jag kommer att tänka på är en liten saftblandare eller blixtljus för cigg-uttaget. Inte så tokigt vid hjulbyte el. likn i vintermörkret.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Precis Anders, det är sådant som jag menar som kan hända och det skadar inte att lite utrustning i bilen det tar ju ingen vikt / plats ändå.

Bensin tror jag nog jag skippar kanske luktar och ångar osv och jag har ju ingen användning för det förmodligen, hur har ni ? någon reservdunk i skuffen
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Seriöst?
Kanske om man bor i mörkaste norrland.
Missförstå mig rätt. Det skadar klart inte att vara förberedd.
Men själv har jag bagaget fullt av stereogrejer. Har inget reservhjul heller.
Däremot har jag alltid med MOBILEN, räcker ganska långt ;)
Och jag bor utanför en pytteliten ort i skåne.

ps:jag har faktiskt ett förstahjälpen-kit som original i bilen..
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Spade , sand och antisladdmattor är ett måste jag bor i Uppsala och där kan det vara riktigt illa faktiskt på min parkering kommer knappt ut ibland.

Sedan att ha lite extra grejor är inte dumt, man vet aldrig om det händer en olycka på motorvägen som händer för några vintrar sedan när stockholmarna satt 8 H fast i bilarna, då är man glad att man har lite värmeljus och nån godisbit med sig kan jag lova.

Jag tänker ha det iaf eftersom det inte tar upp någon plats och skadar aldrig att vara förberedd och kanske kan hjälpa andra i värsta fall.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det har jag inte tänkt på..
Det är nog viktigare att ha dessa grejer med sig i en storstad än utanför en mindre ort.
Efter en olycka på motorvägen kan man inte bara ringa en kompis för att få hjälp eller bli hämtad.
Och jag har förstått att det kan ta tid innan trafiken flyter igen.
Här nere blir man förbannad om det är stopp mer än några minuter..
Som tur är händer inte det heller så ofta ;)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Mycket bensin i tanken!
Det går åt om man sitter fast och vill behålla värmen. :)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
En Nokia. Allt annat löser man med den. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Som sagt sitter du fast i en km lång kö i några timmar tror jag inte du löser så¨mycket mer än att spela snake 2.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Med en X3 eller X5 borde en uppsättning OT-dubbade ostar lösa köproblemet om man lyckas ställa sig utom behovet att ha en väg för sin framfart... ;)
Utdragbar skaft för att ta av hjulmuttrar, bogserlina, reflexväst otroligt viktigt att man syns när man går längst vägen.
Ficklampa , en kaffekopp, arbetshandskar, en pressening, wd-40 en rulle svart "silvertjep"
Ett kit med litet spärrskaft hylsor bits, extra led m.m. kittet går in i reservhjulsbaljan.
En filt till hunden.
Spade
Golfklubbor och en bandyklubba

Reservhjul på burk.

Och eftersom jag ofta vill använda mobilen och kan ha slut på batteri, en bil-laddare i handskfacket och den flyttas aldrig.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vad används golf- och bandyklubborna till?!
Att avreagera dig på bilarna som orsakar köerna? :)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
captainoats: Nu vet jag inte hur du gör men en Nokia är en telefon, och en sådan ringer man med. Spel finns det andra bättre uppfinningar till. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Golfklubba och bandyklubba var bra, lägg till ngra bollar oxå, så har man ett roligt nöje om man är fast och är lack hehe :P

En mindre Yxa kan vara bra att ha bak i bagageutrymmet med :)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
esadh, vart lite förvirrad trodde inte Nokia användes längre ;)...
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Vidtar inte några större åtgärder i skuffen inför vintern men det här finns allt med och har räddat mig:

Baslåda - lite dunk är trevligt när man sitter fast, ligger perfekt över bakaxeln dessutom
Liten miniskyffel - gratis träning
Arbetshandskar - slipper valkar av skyffeln
Mobil - Taxi var god dröj alternativt deliverypizza

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
1.Spade
2.Jaktkniv
3.våtdräkt
3.Skidor
4.6pack öl
5.Falukorv
6 Grill
7.Vinterkängor
8.8 hk utombordare
9.Tändare
10.Reflexväst

//Stefan

Mina bilar:Länk
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Bra där Stefan, vart nästan lite orolig att du inte skulle klara en kall natt, men sedan såg jag utombordaren och dessutom att den hade 8 hk !! då kunde jag slappna av igen
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
1. BMW Assist
2. iPad
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.